711 315 läst · 11 004 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jo, mina egna bilar går 500-1000 mil på oljan, kör lite privat och byter årligen.useless skrev:
Firmabilen som ska säljas efter 3-4 år servas bara som den ska.
För många år sen kom en snickare med en Toyota Hi Ace där motorn hade stannat.
Han hade köpt bilen när den gått 10" mil, nu hade den gått 21"
Service...oljebyte ??? Näää, det har jag inte gjort.
Det var kamaxeln som skurit fast !!!
Jag köpte ett topplock på skroten och skruvade dit, sen gick den igen. Men när man bromsade hårt hördes ett skrapande ljud från motorn, det var vevaxeln som rörde sig i längsled, axiallagret till veven var helt slut.
Märkligt nog knackade inte motorn eller hade dåligt oljetryck.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Vevlager brukar väl ge upp ungefär samtidigt som kamlagring, om det blir brist på olja?
Den här säger väl allt.
https://www.facebook.com/reel/875270544181089?s=yWDuG2&fs=e
https://www.facebook.com/reel/875270544181089?s=yWDuG2&fs=e
Det fanns olja i. Det var stopp i en oljekanal till en lagring av kamaxeln.Dan_Johansson skrev:
Än märkligare var att luftburken med filter saknades.
Den sitter under golvet på HiAce, fästet hade rostat bort.
Att motorn gick är ett under.
Plockade stötfångaren av Saaben, vilket krävde ganska mycket jobb då flera fästen har rostat fast totalt. Tanken var att tillverka nya fästen för dimljusen jag har. Men det såg så jäkligt ut att jag började plocka isär mera.
Varenda skruv är rostad bortom räddning.
Men till sist fick jag isär allting. Började fundera på vad jag skulle ersätta original infästningen med.
Tittade på alla sorters fästmetoder, plastclips, rostfria skruvar och muttor och sånt men i slutändan blev det ändå Saabs egna metod på nytt, fast jag går upp en storlek till M5 istället. Plus nuts kallas dom:
Hade faktiskt köpt dessa för några år sen och glömt bort dom. Tyvärr inte rostfria bara förzinkade men det får duga, de gamla klarade ju sig 33 saltiga vintrar. Det finns rostfria att köpa på nätet dock.
Fast efter jag monterat en, så tyckte jag att jag borde rengöra stötfångaren ordentligt innan jag fortsätter så nu luktar den aprikos efter jag tog in den i badrummet och rengjorde den med duschgel och tvättsvamp. Fortsätter rengöra de andra delarna medan den torkar.
Nästan så man borde ta tillfället i akt att slipa och måla om stötfångaren men ett sidospår får räcka, efter detta ska jag fokusera på att tillverka nya dimljusfästen. Det finns också lite rost som ska slipas och ytor som ska målas med linolja bakom stötfångaren.
Varenda skruv är rostad bortom räddning.
Men till sist fick jag isär allting. Började fundera på vad jag skulle ersätta original infästningen med.
Tittade på alla sorters fästmetoder, plastclips, rostfria skruvar och muttor och sånt men i slutändan blev det ändå Saabs egna metod på nytt, fast jag går upp en storlek till M5 istället. Plus nuts kallas dom:
Hade faktiskt köpt dessa för några år sen och glömt bort dom. Tyvärr inte rostfria bara förzinkade men det får duga, de gamla klarade ju sig 33 saltiga vintrar. Det finns rostfria att köpa på nätet dock.
Fast efter jag monterat en, så tyckte jag att jag borde rengöra stötfångaren ordentligt innan jag fortsätter så nu luktar den aprikos efter jag tog in den i badrummet och rengjorde den med duschgel och tvättsvamp. Fortsätter rengöra de andra delarna medan den torkar.
Nästan så man borde ta tillfället i akt att slipa och måla om stötfångaren men ett sidospår får räcka, efter detta ska jag fokusera på att tillverka nya dimljusfästen. Det finns också lite rost som ska slipas och ytor som ska målas med linolja bakom stötfångaren.
Jag hade blivit tokig, jag började koka redan på 90-talet när idioter skulle in och betala innan de flyttade bilen från punpen fast det var kö till pumpen. Det där hade fått mig att häkta lina och dra bort skräpet på stört (om det inte fanns lediga platser)Storsockret skrev:
Om man inte gick in o betalade innan man flyttade bilen började dom ju genast härja om smitning och smitningsförsök.Tokslut skrev:
Möjligt, min hemma mack kunde man nästan alltid köra framåt mot huset = man fick tom. gå kortareN Niq skrev:
De har tom ringt och bett mig betala en gång då jag missade betala (Tur man var stammis)
Edit: Numera läser kamerasystemet av bilens plåtar och pumpen är typ redo när man ska stoppa i slangen
Beror väl på var man bor, det har aldrig hänt mig ens i "the big city" Vasa. Jag brukar alltid flytta bilen till parkeringen oavsett så det inte ska bli kö, fast det är sällan man tankar nuförtiden på det viset, några ggr per år.N Niq skrev: