Unikt namn
P paralun skrev:
har själv aldrig hör någon som fått sin bil skadad vid en bilverkstad.
En servicetekniker slet sönder en gummidel i kupen på bil vid en vanlig service.
Verkstadschefen blånekade givetvis när jaghämtadebilen, men jag fick turligt nog en "hur var din service" undersökning på mailen och skrev av mig lite i den.
Slutade med att chefen ringde upp, bad om ursäkt och de fixade den trasiga delen.

Men jag väljer numera en annan verkstad som strular mindre.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi köpte vår nuvarande bil hos en VAG-handlare i NÖ-skåne, eftersom den inte ens var tre år gammal så fick vi 1års MRF-garanti vilket innebär att alla fel som uppstår inom ett år ska anses vara ursprungliga.

Inte långt efter vi köpt den började förarstolen glappa när man svänger, det fanns ett svårupptäckte klonkande ljud när man bromsar med bromsarna (är en laddhybrid så jag regenererar nästan alltid). Samt att 360graders-kameran behövde justeras.

Reklamerade det hela och de konstaterade felen och sa att det skulle gå på 24k, bland annat skulle de byta stolens underrede och en styrbox till kamerasystemet.
Jag frågade varför det inte gick på garantin, då menade de att eftersom det uppkommit efteråt fick jag stå för det själv, men de kunde gå ner till 14k.
Jag stod på mig och efter de kontaktat sin jurist så svarade de "du kan lämna in bilen" vilket jag gör.

10min efter jag hämtat bilen upptäcker jag detta.
Ratt med Volkswagen-logotyp, instrumentbräda med digital display, bilens hastighetsmätare och navigering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De blånekar, trots att de baxat in och ut stolen ut bilen, "du måste tutat fel".
Felet på kameran är bara flyttat och klonkandet kunde de inte hitta🙄

Ett halvår senare visar det sig dessutom att bilen som de levereranskontrollerat, som de levererat ut till tre olika kunder, som de servat två gånger, har fel serviceintervall inprogrammerat och gått 3000mil till första oljeservicen och 2300mil till andra när det i själva verket ska vara 1500mil...

Vilka klåpare..
 
  • Ledsen
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett halvår senare visar det sig dessutom att bilen som de levereranskontrollerat, som de levererat ut till tre olika kunder, som de servat två gånger, har fel serviceintervall inprogrammerat och gått 3000mil till första oljeservicen och 2300mil till andra när det i själva verket ska vara 1500mil...

Vilka klåpare..
Lider med dig!

Sista VW bilen jag ägt va en -99 Passat V6a, den bestämde serviceintervallen efter hur föraren kör de första 1.500milen. Antingen 1.500 eller 3.000milaservice (fritt ur minnet) Trots min relativt hårda körning fick jag 1.500milaintervall (genomsnittlig förbrukning 1.36l/m på de 3åren jag ägde den = typ som V8an på 401hk jag kör idag)
 
Tokslut Tokslut skrev:
Lider med dig!

Sista VW bilen jag ägt va en -99 Passat V6a, den bestämde serviceintervallen efter hur föraren kör de första 1.500milen. Antingen 1.500 eller 3.000milaservice (fritt ur minnet) Trots min relativt hårda körning fick jag 1.500milaintervall (genomsnittlig förbrukning 1.36l/m på de 3åren jag ägde den = typ som V8an på 401hk jag kör idag)
Jag har kommit över det, men rekommenderar inte firman till någon jag känner.

Det komiska är att jag diskuterade serviceintervall med säljaren, som också körde en Passat GTE.
Jag kom från en SAAB ng9-3 med dynamiskt serviceintervall som också kunde gå upp mot 3000mil på ett oljebyte, så jag undrade hur ofta en sån här bil behöver service varav säljaren svarar att den säger till själv (funkar ju bra om den säger fel), men att vi var överens om att den borde vara så modern att den räknar ut sånt själv och att det borde vara längre än på SAABen.
Tji fick jag!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har kommit över det, men rekommenderar inte firman till någon jag känner.

Det komiska är att jag diskuterade serviceintervall med säljaren, som också körde en Passat GTE.
Jag kom från en SAAB ng9-3 med dynamiskt serviceintervall som också kunde gå upp mot 3000mil på ett oljebyte, så jag undrade hur ofta en sån här bil behöver service varav säljaren svarar att den säger till själv (funkar ju bra om den säger fel), men att vi var överens om att den borde vara så modern att den räknar ut sånt själv och att det borde vara längre än på SAABen.
Tji fick jag!
Mitt korta GTE ägande konstaterade jag att det nog inte är en bra bil att äga själv (jag hade den som personalbil). Saab NG9-3 är trevliga bilar, tyvärr är kvaliten i nivå med Passaten...

Jag skulle nog bråkat med handlaren alt bytt bil - helst både och. Passaten är ju inte känd för att vara problemfri och innebär att den "gått över" serviceboken och det gör att ev garantier / goodwill / maskinskada inte täcks så kan det bli väldigt dyrt nästa gång "hybridfel" lyser...
 
J JohanLun skrev:
Mitt korta GTE ägande konstaterade jag att det nog inte är en bra bil att äga själv (jag hade den som personalbil). Saab NG9-3 är trevliga bilar, tyvärr är kvaliten i nivå med Passaten...

Jag skulle nog bråkat med handlaren alt bytt bil - helst både och. Passaten är ju inte känd för att vara problemfri och innebär att den "gått över" serviceboken och det gör att ev garantier / goodwill / maskinskada inte täcks så kan det bli väldigt dyrt nästa gång "hybridfel" lyser...
Detta var fyra år sedan, och enlig dem så hade VW tagit på sig detta. De lyckades dock aldrig prestera det skriftligt, och försäljningschefen slutade svara mig...
Sist jag kollade var han försäljningschef på Audi där uppe nu...
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
richardtenggren
Vit Tesla Model Y med takbox parkerad i snöigt landskap på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Boxen på! Lite lång på MY, men går ju begränsa öppningen lite :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nån som vet hur man justerar vinkeln på Vision X Xtreme på en V90? 🫣
Extraljus LED-ramp monterad under registreringsskylt på ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror den hänger i fästena men inget syns utan lossa plasten undertill. 😐

Som det är nu lyser den för nära bilen..
 
Det är skruven i fästet som lossas, om jag inte minns helt fel. Så om den hänger bör det bli uppifrån.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Det är skruven i fästet som lossas, om jag inte minns helt fel. Så om den hänger bör det bli uppifrån.
Ska kika om jag får loss plasten utan lyft. 👍
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är "bra läge"? Vem vill lämna in bilen på Strandvägen?
Den som bor nära kanske. Förr fanns där en Shell (tror jag det var) på strandkanten som var OK ( 😂)
 
Kliar mig i huvudet över dotterns bil, BMW 120i -05
Fått hög Co 2.500 0,5 (0,2) övrigt godkänt
Lambda 0,98 Co tomgång 0,1(0,3) Hc 56
Läst mycket om dåliga labdasonder på BMW och att det vanligtvis är nån av sonderna efter katalysatorn.
Jag har ibland fått felkod på dessa.
2C6D och 2C6E.
På den första står det då "felet föreligger inte, sond åldrig"
På den andra står det "permanent, sond åldrig"
Man pratar om Bank 1 och 2.
Motorn har 2 katalysatorer, den ena går till cylinder 1 och 4, den andra till 2 och 3, min gissning är att bank 1 är cyl 1/4 ??
Blir inte klokare när jag kör livedata på iCarsoft vilken som är vilken ??
Första bilden är på tomgång, den andra vid 2.500 v/min.
Bild på en skärm som visar data för lambdareglering och lambdavärden för en bils motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skärm visar data för lambdavärden och reglering för fordon, möjligtvis diagnostik för bilens avgassystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där finns ju 6 olika värden (bortse från första o sista raden) som för mig inte säger vilken sond som är vilken.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Blir inte klokare när jag kör livedata på iCarsoft vilken som är vilken ??
Det klassiska är väl att rycka kontakten och se vilket värde som ändras.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nån som vet hur man justerar vinkeln på Vision X Xtreme på en V90? 🫣
[bild]

Tror den hänger i fästena men inget syns utan lossa plasten undertill. 😐

Som det är nu lyser den för nära bilen..
Är det inte en insexskruv i varje gavel?
 
K Kane skrev:
Är det inte en insexskruv i varje gavel?
Dom sitter där men verkar inte ha något med fästena att göra vad jag kan se. 😐

Ska köpa en inspektionsspegel och se om jag blir klokare på hur rampen är fäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.