R RejÀl skrev:
Alla som inte vill bli spÄrade/övervakade..
Foliehatt pĂ„đŸ˜Ž
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Alla som ogillar skatt 😉
GodkÀnd anledning ;)
 
  • Gilla
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förr i tiden brukade det i alla fall stÄ pÄ pumpen att man mÄste betala innan bilen flyttades.
Förr i tiden sÄ tankade ju personalen Ät dig, dÄ behövde man inte ens gÄ ur bilen.
 
Fairlane
N nybyggarn3 skrev:
Åter till min Skoda Fabia 1.6 tdi som Ă€r omnĂ€mnd nĂ„gon gĂ„ng tidigare i trĂ„den:)

Motorn stannar inte för att man vrider av tÀndningen och tar ut nyckeln, om jag inte lÀgger i backen eller stÀnger av lyset. Om jag bara stÀnger av lyset hoppar dock tÀndningen igÄng nÀr jag öppnar skuffen, och verkar förbli pÄ tills jag lÀgger i backen. PÄ slutet Àr det sista problemet dock löst, för nu gÄr det inte alls att öppna bakluckan.

Övriga symptom Ă€r att defrostern och baktorkaren Ă€r helt döda. Det upphöjda bromsljuset blinkar nĂ€r jag bromsar. Dessutom blinkar belysningen i skuffen, och nĂ„got relĂ€ klickar, nĂ€r bakluckan Ă€r öppen. I övrigt toppskick:)

NÄgon som har nÄgot tips pÄ vad detta kan bero pÄ? Jag gissar pÄ nÄgon kortis i kablaget till bakluckan.
Det kan vara nÀstan var som helst som det leder ström nÀr det inte borde, vilket inte gör felsökningen roligare.

Jag hade för mÄnga Är sen en Saab 9000 och rÄkade ut för problemet att jag kunde vrida nyckeln helt motsols och ta ut nyckeln och motorn gick fortfarande. LÀtt panikslagen drog jag handbromsen och la i frilÀge för att gÄ ut och kolla. SÄ fort jag lyfte foten frÄn bromsen stannade motorn. Det kunde jag upprepa utan problem och jag kom pÄ att jag precis innan bytt en glödlampa bak i bilen. Jag hade tittat i en tabell pÄ OK-macken och valt lampa och stoppat i och sen kört hem. Det var fel lampa i tabellen, sÄ fort jag bytte till rÀtt lampa försvann problemet. Det Äterkom först nÄgot Är senare nÀr jag bytte lampa pÄ andra sidan bak och Äter litade pÄ nÄgon tabell. Nu fattade jag dock direkt vad det var. Jag har tipsat andra om detta nÀr de hade samma problem pÄ en Saab 9000.

Mina slutsatser var dels att aldrig lita pÄ andras tabeller, alltid verifiera med handboken, dels att elfel i bilar kan sitta pÄ en plats, men ge mÀrkliga problem nÄgon helt annanstans (hatar elfel i bilar).

TyvÀrr hjÀlper vÀl inte detta dig, men kanske fÄr du nÄgon ide. Din tanke Àr nog inte helt fel.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Jo vad Àr "baseline"...
Sen Àr det ju öppettider som styr om pumpar kan startas utan kort. NÀr personal gÄr hem sÄ slÄr de över till enbart kort. Det var en CirkleK mack i min stad som höll ut lÀnge men fick ge upp nÀr "smitarna" kom pÄ att pÄ just den macken kunde man tanka och sticka sÄ de gav upp.
Tack, jag vet precis var baseline Àr. Det jag funderade pÄ Àr vad du i detta fallet Àr baseline, vur du menar att jag bor och vad öppettider har med diskussionen att göra öht dÄ det Àr riktigt jÀvla dumt att ha efterskottsbetalning pÄ en stÀngd mack. Det har jag aldrig upplevt och jag har tankat i minst 35Är.

Men du har vÀl inte nyktrat till Ànnu
..
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan vara nÀstan var som helst som det leder ström nÀr det inte borde, vilket inte gör felsökningen roligare.

Jag hade för mÄnga Är sen en Saab 9000 och rÄkade ut för problemet att jag kunde vrida nyckeln helt motsols och ta ut nyckeln och motorn gick fortfarande. LÀtt panikslagen drog jag handbromsen och la i frilÀge för att gÄ ut och kolla. SÄ fort jag lyfte foten frÄn bromsen stannade motorn. Det kunde jag upprepa utan problem och jag kom pÄ att jag precis innan bytt en glödlampa bak i bilen. Jag hade tittat i en tabell pÄ OK-macken och valt lampa och stoppat i och sen kört hem. Det var fel lampa i tabellen, sÄ fort jag bytte till rÀtt lampa försvann problemet. Det Äterkom först nÄgot Är senare nÀr jag bytte lampa pÄ andra sidan bak och Äter litade pÄ nÄgon tabell. Nu fattade jag dock direkt vad det var. Jag har tipsat andra om detta nÀr de hade samma problem pÄ en Saab 9000.

Mina slutsatser var dels att aldrig lita pÄ andras tabeller, alltid verifiera med handboken, dels att elfel i bilar kan sitta pÄ en plats, men ge mÀrkliga problem nÄgon helt annanstans (hatar elfel i bilar).

TyvÀrr hjÀlper vÀl inte detta dig, men kanske fÄr du nÄgon ide. Din tanke Àr nog inte helt fel.
Haha hade samma "fel" pĂ„ min 9000 efter ett byte till fel lampa 😎
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har ni kvar mackar dÀr man kan betala i efterskott? Till och med hÀruppe Àr de flesta borta.
Ja det skulle jag sÀga, men jag tankar aldrig sÄ, sÄ jag vet inte hur vanligt det Àr.
 
L Lorpar skrev:
Förr i tiden sÄ tankade ju personalen Ät dig, dÄ behövde man inte ens gÄ ur bilen.
HÀnde mig i somras nÀr jag var ute pÄ MC resa. NÄn ung kille som skulle tanka Ät mig, sÄklart spillde han utanför. Tycker bara det Àr störande, samma med att gÄ in i butiken och betala.

NÀr jag körde moppe va nÀrmaste macken en sÄn obemannad som tog emot sedlar
 
galento
Hojarna fÄr absolut ingen annan tanka , vi tankar sÄ gott som allt brÀnsle
pÄ obemannade stationer.
 
  • Gilla
Sam H och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade blivit tokig, jag började koka redan pÄ 90-talet nÀr idioter skulle in och betala innan de flyttade bilen frÄn punpen fast det var kö till pumpen. Det dÀr hade fÄtt mig att hÀkta lina och dra bort skrÀpet pÄ stört (om det inte fanns lediga platser)
Dessutom sĂ„ skulle de kĂ€ka nĂ„n grillkorv innan de gick ut till bilen 😠
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
PÄ nÀrmaste OKQ8 hÀr Àr det direktsamtal till polisen om du flyttar bilen innan du betalat pga alla stölder/smitningar de har.
Åfan, var det pĂ„ den tiden man kom fram till Polisen?

Hört sjukliga historier frÄn mackanstÀllda över hur mycket Polisen bryr sig...

Södraste Stockholm försvann nog efterbetalning för 8-10Är sedan, innan dess var de lite tjuriga om bilen stod pÄ vintertid (löstes genom att stÀnga av ljuset).
 
  • Gilla
RejÀl
  • Laddar…
RoTe
Ingen vettig bensinmack tillÄter betalning i efterskott. Detta var ett svenskt jÀvla efterblivet system alldeles för lÀnge. En bekant jobbade pÄ bensinmack och fick sjÀlv lÀgga ut för bensinsmitningarna frÄn sin lön, efter skatt...
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Ingen vettig bensinmack tillÄter betalning i efterskott. Detta var ett svenskt jÀvla efterblivet system alldeles för lÀnge. En bekant jobbade pÄ bensinmack och fick sjÀlv lÀgga ut för bensinsmitningarna frÄn sin lön, efter skatt...
1. Det Àr inte tillÄtet att lÄta en anstÀlld bekosta smitningar. Gissar pÄ att du antigen hittar du pÄ eller sÄ har han lÄtit polarna tanka och hÀvdar smitning.

2. Det Ă€r stort av dig att tro att allt Ă€r ett svenskt system. Har du varit utomlands? Jag tankade i Polen och Tyskland för en mĂ„nad sen
. Betalning efter tankning. I Österike och i Spanien för tvĂ„ Ă„r sen, bĂ„da betalade i efterskott men med ”bemannad pump i ett av fallen.
 
  • Gilla
  • Arg
pjgb och 5 till
  • Laddar…
RoTe
F fsn skrev:
1. Det Àr inte tillÄtet att lÄta en anstÀlld bekosta smitningar. Gissar pÄ att du antigen hittar du pÄ eller sÄ har han lÄtit polarna tanka och hÀvdar smitning.

2. Det Ă€r stort av dig att tro att allt Ă€r ett svenskt system. Har du varit utomlands? Jag tankade i Polen och Tyskland för en mĂ„nad sen
. Betalning efter tankning. I Österike och i Spanien för tvĂ„ Ă„r sen, bĂ„da betalade i efterskott men med ”bemannad pump i ett av fallen.
Man gör det sÄ in i hela helvete jobbigt för den anstÀllde att rapportera en smitning sÄ att denne inser att det enklaste Àr att betala och fortsÀtta med sitt liv. Tror du att dom utan utbildning har rÀttigheter i det hÀr landet Àr du helt Ät helvete fel.

Jag har varit mÄnga gÄnger utomlands dom flesta i USA och dÀr betalar man före tankning utan undantag.
 
Redigerat av moderator:
F
RoTe RoTe skrev:
Hur efter Àr du? Man gör det sÄ in i hela helvete jobbigt för den anstÀllde att rapportera en smitning sÄ att denne inser att det enklaste Àr att betala och fortsÀtta med sitt liv. Tror du att dom utan utbildning har rÀttigheter i det hÀr landet Àr du helt Ät helvete fel.

Jag har varit mÄnga gÄnger utomlands dom flesta i USA och dÀr betalar man före tankning utan undantag.
Intressant, nyss var det en svens företeelse, nu har den blivit Amerikans. Jag var upstate NY och upp till New Hampshire och Vermont. Gissa om det var förskottsbetalning eller inteđŸ€«

Ingen anstĂ€lld oavsett utbildning behöver sjĂ€lv betala för en smitning, vare sig pĂ„ restaurang eller pĂ„ bensinmack. Den ”krĂ„ngliga” rapporteringen som vanligtvis bestĂ„r av ett enkelt protokoll med bifogad polisanmĂ€lan fĂ„r man fö fylla i pĂ„ arbetstid. Det Ă€r inte heller unikt att Ă€ven de utan utbildning har rĂ€ttigheter men Sverige Ă€r förhĂ„llandevis rĂ€ttssĂ€kert inom det omrĂ„det.
 
  • Gilla
RejÀl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.