A AndersS skrev:
På vår bli det ändras avstånd beroende av hastighet i varje läge och fyra inställningar. Inga mätningar utan bara konstaterat.
Ändrat avstånd med hastighet, det betyder ofta samma avstånd i sekunder. Det behöver inte vara så, men det är ju därför man mäter reaktionsavstånd i sekunder.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ändrat avstånd med hastighet, det betyder ofta samma avstånd i sekunder. Det behöver inte vara så, men det är ju därför man mäter reaktionsavstånd i sekunder.
Ingen aning, men är ju komplext utifrån att det samverkar med bilens olika kollisionsskydd där vissa t.ex. "city safty" bara aktiveras under en viss hastighet, osv, då i kombination med hastighetsskillnad om du kommer ifatt ett fordon.
 
S
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hmm... Var skrev jag det i så fall? 🤔
Nä, det gjorde du inte. Jag tyckte det var skoj med High way patrol på landsvägarna.

Jag var i Långed i somras. 😄
Det var nog billigaste laddningen i hela Dalsland vid skolan. Soligt bostadsområde med gult hus, parkering, bilar, träd, flod i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
För att montera hjul räcker den kraften, så det är väl ytterligare en fördel att man inte frestas att dra för hårt.😎
Och det är skillnad mellan skruvar med och utan konisk hylsa som pressar mot fälgen när man drar. Åtminstone uppfattar jag det vid hjulbyten på våra bilar, de med konisk hylsa nyper inte alls fast på samma sätt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
galento
S sinuslinus skrev:
Nä, det gjorde du inte. Jag tyckte det var skoj med High way patrol på landsvägarna.

Jag var i Långed i somras. 😄
Det var nog billigaste laddningen i hela Dalsland vid skolan. [bild]
Vi åker genom Dals Långed med hojarna
ibland , man får checka i backspegeln om
highway patrol ligger bakom 😁😉😎
 
  • Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
För att montera hjul räcker den kraften, så det är väl ytterligare en fördel att man inte frestas att dra för hårt.😎
På frugans bil räcker faktiskt inte den kraften, jag blev tvungen att efterdra i våras då de tydligen hade nypt fast fälgen utan att ha gått ända in. TIll stor del en korkad konstruktion av fälg iofs.

Jag håller med tidigare "talare" om att konisk hylsa är bäst. Har det på min bil och den kärvar aldrig vid byten, varken när hjulbulten skall av eller skall på. Problemet är ju att många bilar bara ha hjulmuttrar och då är den konstruktionen svårare att få till...
 
Hjulbultar/muttrar ska väl egentligen alltid efterdras?
 
N Niq skrev:
Hjulbultar/muttrar ska väl egentligen alltid efterdras?
Ja.
 
pacman42 pacman42 skrev:
På frugans bil räcker faktiskt inte den kraften, jag blev tvungen att efterdra i våras då de tydligen hade nypt fast fälgen utan att ha gått ända in. TIll stor del en korkad konstruktion av fälg iofs.
Det har inget med fälgkors att göra. Det är inte något fel bara för att en skruv behöver efterdras. Det är därför man alltid ska göra det. Dra till rätt moment första gången och dra igen till rätt moment några mil senare. Sedan sitter det. Med rätt moment.

Att dra 100-200Nm, normalt är väl runt 120Nm, gör man enkelt med ett fälgkors.
 
Fast rent tekniskt ska det inte behöva efterdras. Det är bara en grej man har börjat med för att slippa lägga tid på att rengöra nav och fälgar.........Nu låter man kunden köra och nöta loss skiten istället och sen ska man efterdra.........
Jag har alltid i alla år lagt tid på att rengöra både nav och fälg ordentligt och på typ 30 år så har jag haft ett tillbud men där glömde jag nog dra hjulet helt och hållet så det har ju inte med saken att göra riktigt.
Är ytorna rena och man drar skruven/muttern korrekt så lossnar det inte.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast rent tekniskt ska det inte behöva efterdras. Det är bara en grej man har börjat med för att slippa lägga tid på att rengöra nav och fälgar.........Nu låter man kunden köra och nöta loss skiten istället och sen ska man efterdra.........
Jag har alltid i alla år lagt tid på att rengöra både nav och fälg ordentligt och på typ 30 år så har jag haft ett tillbud men där glömde jag nog dra hjulet helt och hållet så det har ju inte med saken att göra riktigt.
Är ytorna rena och man drar skruven/muttern korrekt så lossnar det inte.
Jag rengör fälg och nav, men även enklare smörjning av skruven för att förhindra att den skär (har nämligen råkat ut för det en gång).
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Lättmetallfälgar är ju helt stumma, så där behövs inte mycket smuts eller annan misspassning för att skruvarna ska sitta löst när man kört några mil.
På plåtfälgar sitter själva sätet ett par mm från bromsskivan och fjädrar när man drar åt skruven, så där är det mycket mer förlåtande.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Det är just därför som konbrickorna är så bra.
 
Bytt på två bilar idag och hjulen står på tork eftet tvätt, rena till våren.
Borstar alltid rent nav/skivor med stålborste, samt miniliten dutt fett i toppen på skruvgängan.
 
C
useless useless skrev:
Lättmetallfälgar är ju helt stumma
Finns även lättmetallfälgar med "klackar", liksom stumma plåtfälgar. Men håller med om att fälgar som är konstruerade att fjädra lite torde vara mycket mer förlåtande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.