709 073 läst · 10 959 svar
709k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ändrat avstånd med hastighet, det betyder ofta samma avstånd i sekunder. Det behöver inte vara så, men det är ju därför man mäter reaktionsavstånd i sekunder.A AndersS skrev:
Ingen aning, men är ju komplext utifrån att det samverkar med bilens olika kollisionsskydd där vissa t.ex. "city safty" bara aktiveras under en viss hastighet, osv, då i kombination med hastighetsskillnad om du kommer ifatt ett fordon.pacman42 skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Och det är skillnad mellan skruvar med och utan konisk hylsa som pressar mot fälgen när man drar. Åtminstone uppfattar jag det vid hjulbyten på våra bilar, de med konisk hylsa nyper inte alls fast på samma sätt.O skrev:
Vi åker genom Dals Långed med hojarnaS sinuslinus skrev:
ibland , man får checka i backspegeln om
highway patrol ligger bakom 😁😉😎
På frugans bil räcker faktiskt inte den kraften, jag blev tvungen att efterdra i våras då de tydligen hade nypt fast fälgen utan att ha gått ända in. TIll stor del en korkad konstruktion av fälg iofs.O skrev:
Jag håller med tidigare "talare" om att konisk hylsa är bäst. Har det på min bil och den kärvar aldrig vid byten, varken när hjulbulten skall av eller skall på. Problemet är ju att många bilar bara ha hjulmuttrar och då är den konstruktionen svårare att få till...
Det har inget med fälgkors att göra. Det är inte något fel bara för att en skruv behöver efterdras. Det är därför man alltid ska göra det. Dra till rätt moment första gången och dra igen till rätt moment några mil senare. Sedan sitter det. Med rätt moment.pacman42 skrev:
Att dra 100-200Nm, normalt är väl runt 120Nm, gör man enkelt med ett fälgkors.
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Fast rent tekniskt ska det inte behöva efterdras. Det är bara en grej man har börjat med för att slippa lägga tid på att rengöra nav och fälgar.........Nu låter man kunden köra och nöta loss skiten istället och sen ska man efterdra.........
Jag har alltid i alla år lagt tid på att rengöra både nav och fälg ordentligt och på typ 30 år så har jag haft ett tillbud men där glömde jag nog dra hjulet helt och hållet så det har ju inte med saken att göra riktigt.
Är ytorna rena och man drar skruven/muttern korrekt så lossnar det inte.
Jag har alltid i alla år lagt tid på att rengöra både nav och fälg ordentligt och på typ 30 år så har jag haft ett tillbud men där glömde jag nog dra hjulet helt och hållet så det har ju inte med saken att göra riktigt.
Är ytorna rena och man drar skruven/muttern korrekt så lossnar det inte.
Jag rengör fälg och nav, men även enklare smörjning av skruven för att förhindra att den skär (har nämligen råkat ut för det en gång).S Stefan1972 skrev:Fast rent tekniskt ska det inte behöva efterdras. Det är bara en grej man har börjat med för att slippa lägga tid på att rengöra nav och fälgar.........Nu låter man kunden köra och nöta loss skiten istället och sen ska man efterdra.........
Jag har alltid i alla år lagt tid på att rengöra både nav och fälg ordentligt och på typ 30 år så har jag haft ett tillbud men där glömde jag nog dra hjulet helt och hållet så det har ju inte med saken att göra riktigt.
Är ytorna rena och man drar skruven/muttern korrekt så lossnar det inte.
Lättmetallfälgar är ju helt stumma, så där behövs inte mycket smuts eller annan misspassning för att skruvarna ska sitta löst när man kört några mil.
På plåtfälgar sitter själva sätet ett par mm från bromsskivan och fjädrar när man drar åt skruven, så där är det mycket mer förlåtande.
På plåtfälgar sitter själva sätet ett par mm från bromsskivan och fjädrar när man drar åt skruven, så där är det mycket mer förlåtande.