C cpalm skrev:
Det sägs ju att man skall efterdra, men hur gör alla dessa bilägare som inte sett ett fälgkors på vykort?
Inte åker man tillbaka till däckfirman för en efterdragning(?)
Stället jag köper däck på har nyligen blivit euromaster och på deras posters står det att dom efterdrar med momentnyckel gratis om man bytt hjul där.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Sedan drar jag vardera skruv 2-3 ggr och alltid motstånde skruv, lite hårdare för varje varv.
Du gör det verkligen onödigt svårt för dig 😄
Nog för att man mellandrar t.ex. topplock och hjulmuttrar på tunga fordon, men 2-3 mellandragningar av hjulskruvarna på en personbil är nog i det närmaste rekord i överdrift.
 
Jag korsdrar med något mellansteg, slutdrar med "överknäckt armbåge" och efterdrar efter 10-100 mil.
Eller rättare sagt, jag känner på skruvarna men det har aldrig varit något behov av att dra och då har jag skiftat hjul sen jag var pôjk.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Det sägs ju att man skall efterdra, men hur gör alla dessa bilägare som inte sett ett fälgkors på vykort?
Inte åker man tillbaka till däckfirman för en efterdragning(?)
Många kommer tillbaka för efterdragning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom däckfirman drar med 1000Nm så behövs ingen efterdragning....:)
Är det verkligen däckfirmorna som gör det? Min erfarenhet så är det dom vanliga verkstäderna som gör det medans däckfirmorna använder momentstav eller maskiner med momentinställning. Undantag finns ju förstås alltid.
 
N Niq skrev:
Är det verkligen däckfirmorna som gör det? Min erfarenhet så är det dom vanliga verkstäderna som gör det medans däckfirmorna använder momentstav eller maskiner med momentinställning. Undantag finns ju förstås alltid.
Absolut. Men alla däckverkstäder är ju inte dumma i huvudet. Jag har sett firmor där man drar med mutterdragare och sedan tar det sista med momentnyckel, det kan man inte invända mot. Sedan har jag sett däckverstäder som låter sin Ingersoll stå och slå i 5-10sekunder. Det blir så jädra hårt att det är löjligt.

Momentstav vet jag inte om jag sett någon verkstad använda (därmed inte sagt att ingen gör det) vilket jag kan förstå, dels är det onödigt när man är vad vid sin maskin, dels tar det tid att montera och demotera staven när man ska dra resp lossa. Kör jag med momentstav med min IR så blir det hårdare draget än vad som står på momentstaven....mycket hårdare.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F
S sinuslinus skrev:
”Min” däckfirma efterdrar med momentnyckel.
Samma här. Vi har två lokala däcksverkstäder. De gånger jag köpt nytt så har de vridit fast hjulmuttrarna för hand och båda använt momentstav vid montering.
 
det är lite slump hur det blir hos däcksverkstad, men visst kan man gissa att auktoriserade verkstäder och stora däcksverkstäder är bättre än pytteställen och de som håller till på en parkering...

samtidigt finns några små verkstäder som drivs av kunniga entusiaster, men där är det svårt att veta innan man besökt dem... Fick punka (som inte gick att laga så bytte 2st däck) och valde då en av de däcksverkstäder som var mer välrenomerade. Var två killar som bytte på var sin sida. Ena sidan var perfekt dragen, andra alldeles för hårt, men inte 1000Nm iallafall... Bara onödigt hårt. Gissar att den ena drog med känsla eller momentnyckel och den andra drog med mutterpickan...
 
C cpalm skrev:
Du gör det verkligen onödigt svårt för dig 😄
Nog för att man mellandrar t.ex. topplock och hjulmuttrar på tunga fordon, men 2-3 mellandragningar av hjulskruvarna på en personbil är nog i det närmaste rekord i överdrift.
Äh, 4-5 minuter extra tid på hela hjulbytet vad gör det och inte är det svårt, man drar bara inte så hårt i början.🤣
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Snarare 40-50 sekunder på hela bytet. Jag brukar också dra i några etapper.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Kanske en udda fråga, men tror ni att en fyrhjulsdriven bil kan gå igenom besiktningen utan kardanaxel? Bakgrunden är att min Freemont har ett fel vid bakdiffen men den är möjlig att köra utan kardan alltså framhjulsdriven. Letar reservdelar men det kan ta ett tag och skulle vilja kunna använda bilen i mellantiden...
 
Om du har tur så går det men de borde ge underkänt pga att bilen inte är i utförande enligt helbilsgodkännandet. Precis som att du inte får bygga om en bil så den blir fyrhjulsdriven så får du inte göra tvärtom.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du har tur så går det men de borde ge underkänt pga att bilen inte är i utförande enligt helbilsgodkännandet. Precis som att du inte får bygga om en bil så den blir fyrhjulsdriven så får du inte göra tvärtom.
Mm, precis vad jag är rädd för. Men det låter ju logiskt.
 
Fiat Freemont borde vara lätt att hitta delar till. Eller rasar dom så ofta att reservdelarna är slut? 😉
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fiat Freemont borde vara lätt att hitta delar till. Eller rasar dom så ofta att reservdelarna är slut? 😉
Det verkar nog vara det senare tyvärr ☹️. Men sitter du på en viskokoppling eller en komplett bakdiff med kopplingen kan jag vara intresserad 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.