Jag tycker dom skjutit sig i foten i några år redan, men än så länge går cirkusen runt.

Sen har jag läst vissa påståenden som säger man får inte släppa nya bilar utan vissa saker ("lane assistant", autobroms, backkamera), i säkerhetens namn.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker dom skjutit sig i foten i några år redan, men än så länge går cirkusen runt.

Sen har jag läst vissa påståenden som säger man får inte släppa nya bilar utan vissa saker ("lane assistant", autobroms, backkamera), i säkerhetens namn.
Massa såna krav. Och pling varje gång man passerar hastighetsgränsen på 2024+

Jo vi lever ju fortfarande i nutid så än har inte bubblan spruckit men om 50år så är det nog annorlunda.....Man ser ju redan nu tendenser till att tillverkare har det svårt. Man kan ju såklart sparka personal och lägga ner fabriker men jag tror ju mer på enklare bilar som är billigare att tillverka och reparera.

nino nino skrev:
Borde ju finnas en marknad för en enkel bil, utan allt lulllull.
Servo ac c-lås är väl allt man behöver?
Köp en ny Audi i standardutförande, de brukar vara barskrapade på utrustning.

Edit: Jag tittade på en begagnad Etron 2021 för ett tag sedan och en sådan dyr bil ny saknade alltså t.ex backkamera (har bl.a det som krav vid köp).

S Stefan1972 skrev:
Det kommer, var så säker..........Bilen kommer bli en standardbil som alla använder för att ta sig från a-b. Hela cirkusen vi har fått uppleva under från 70-80tal till nutid är snart historia. Det blir för dyrt att tillverka och det finns ingen rim och reson i att folk blir tvungna att byta bil var tredje år för att delar utgår. Då skjuter man nog sin egen fot till slut. Den ekonomin finns inte i stort.
Känner man sig lite extra glad nån gång kan man titta på här deprimerande spaningen på området;

En del saker blir säkert svårt att genomföra utanför en amerikansk kontext, men ändå...

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Nä dom vill inte ha bilar som är enklare o billigare att reparera. Iaf inte så länge som det finns icke märkesverkstäder och ej original reservdelar. Sen är det ju en massa säkerhets och miljökrav som ska uppfyllas som inte går att göra med enkel teknik.
En annan sak som påverkar mycket är hur länge en modell kan tillverkas. En karossmodell tillverkas kanske 6 år under dom åren ska det komma minst en facelift.
En stor del av nybilsförsäljningen består av leasingbilar i någon form där innehavaren inte behöver bry sig om vad delar o service kostar.

S Stefan1972 skrev:
jo den biten funderar man en del på. Det måste vara oerhört billigt att ta fram vilka delar som helst ibland. En del förarstolar kan ha 20 elmotorer. Man tänker liksom att vilka enorma pengar detta måste ha kostat och när de sedan konstaterar att reservdelen kommer bli så dyr att det inte är nån ide att vi lagerför dem så undrar man ju lite på hur det ens rymdes i kalkylen på bilbyggandet. Eller så kör de med utpressarmetoder. Tillverka de här nu för 20kr annars så blir det inga fler kontrakt från oss............Någonstans måste ju allt betalas tycker man.
Det kan nog vara lönsamt vid tillverkningen av bilar då det blir stora serier av varje komponent. Att ha delar i lager i 10+ år som de kanske inte får sålda är ju lite annat.

Jag läste nu nånstans att bilarna skulle börja få längre generationer för det kostar så mycket att utveckla nya platformer. Tror det var nån amerikansk källa.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Känner man sig lite extra glad nån gång kan man titta på här deprimerande spaningen på området;
[media]
En del saker blir säkert svårt att genomföra utanför en amerikansk kontext, men ändå...
Intressant att dom redan har självkörande bilar.
Han har ju några bra funderingar. Det lär ju bli mycket intressanta situationer om bilarna försöker köra som i Usa. Sen tror jag hann underskattar Europas motstånd mot att anpassa städer efter bilar. Särskilt eftersom stora delar av Europa försöker bygga bort biltrafiken i städer.

Lite intressant också att jämföra hur Waymos bilar ser ut, med alla olika sensorer, och Teslas "Robotaxi". Musk påstod (under lanseringseventet) att de ska klara självkörning med enbart kameror... 🤔

Cybertruck skulle väl vara skottsäker också eller hur var det?

• Gilla
Pjosk75
  • Laddar…
Var ju och besiktiga min fina rostiga SAAB för ett tag sedan och på väg hem så fick jag enorma vibrationer (inga 2:surprised:r på framvagnen).

Så här såg navet ut när jag lossade det nu i veckan 3 månader senare 😢 inte konstigt att det skakade.

Rostigt nav från en SAAB med skadade delar som orsakar vibrationer, liggande på en garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Cybertruck skulle väl vara skottsäker också eller hur var det?

Skulle köpa en bensinpump till en 10 år gammal Peugeot runt 2005.
"Nä, delar till så gamla bilar har vi inte"
De förklarade att delar som inte sålts på 10 år togs ur sortimentet !!
Det är väl typ då och framåt det blir efterfrågan på bensin pumpar.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
galento
Helt otroligt 🙄🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.