O O skrev:
Nja... Två händer isär och kortare hävstång är stabilare än en lång hävstång

Om man drar fast fälgarna med korrekt moment räcker en mycket kort hävstång.

👍Jag med! Dessutom har jag med rätt hylsa😇

Det finns olika bilar...

👍Jag brukar alltid byta hjulen själv. Använder batteridriven mutterdragare/knack och momentdrar alltid med momentnyckel. Det rekommenderas verkligen. Den som aldrig provat drar garanterat alldeles för hårt. För "säkerhets skull".
Jag vidhåller att ledhandtag och bra hylsa är alla gånger bättre än alla fälgkors som finns. =) Finns inget ostabilt med ett ledhandtag alls.

Mutterknack använder man inte med momentstav för att dra åt heller =) Jag föredrar att inte riskera en enda gänga helt enkelt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag vidhåller att ledhandtag och bra hylsa är alla gånger bättre än alla fälgkors som finns.
Så kan det naturligtvis vara oavsett om ett fälgkors är ett bra eller dåligt verktyg. Jag säger inte emot. Jag svarade på en fråga om vilka styrkor och svagheter ett fälgkors har.
R Rkarlsson skrev:
Mutterknack använder man inte med momentstav för att dra åt heller =) Jag föredrar att inte riskera en enda gänga helt enkelt.
Det låter klokt. Det gör inte jag heller.
Själv använder jag mutterknack att lossa med och mutterdragare att montera med. För det går snabbt. Sedan drar alltid åt med momentnyckel. Vilket verkligen inte skall förväxlas med momentstav.
 
hsd
Glöm inte att efterdra 😉
 
Bytte däcken på frugans bil idag, höll inte ens på att få av två av dem med förlängningsarmen, jä-lar vad de hade dragit åt dem på verkstaden. De andra två hade jag dragit åt manuellt, de satt "lagom". Och på dotterns bil satt alla fyra åt "lagom". De hade jag alla dragit manuellt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag väntar på att bilar ska få obligatorisk avståndshållare.
Ligger man för nära en bil en tidsenhet ska motorn stypas så avståndet ökas.
Bättre än att bilen ska panikbromsa för att avståndet är för kort när nått väl händer.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag väntar på att bilar ska få obligatorisk avståndshållare.
Ligger man för nära en bil en tidsenhet ska motorn stypas så avståndet ökas.
Bättre än att bilen ska panikbromsa för att avståndet är för kort när nått väl händer.
Min bil har det, den kallas adaptiv farthållare.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min bil har det, den kallas adaptiv farthållare.
Körde en bil med 4 inställbara avstånd, 3 var för nära, jag skulle aldrig komma på tanken att hålla avstånd 1,2 el 3 i landsvägsfart som man kunde med den bilen.
Och farthållaren går att stänga av.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Körde en bil med 4 inställbara avstånd, 3 var för nära, jag skulle aldrig komma på tanken att hålla avstånd 1,2 el 3 i landsvägsfart som man kunde med den bilen.
Och farthållaren går att stänga av.
2,6s är det kortaste jag har och det är perfekt för att snålåka bakom en långtradare. Iom att bilen reagerar snabbare än jag gör så hinner man bromsa. Sedan handlar det om i vilken utsträckning man litar på elektroniken...
 
F
F frasen_36 skrev:
Det behövs betydligt mindre än så för att skada ingångsgängorna. Skulle aldrig chansa så. Manuellt första varven är säkrare.
Inte alls. Håller med Mathias, man känner väldigt tidigt om det inte lirar och det är helt riskfritt. Men kan man inte och saknar känslan så är det både nåt man inte förstår eller skall försöka sig på.
 
pacman42 pacman42 skrev:
2,6s är det kortaste jag har och det är perfekt för att snålåka bakom en långtradare. Iom att bilen reagerar snabbare än jag gör så hinner man bromsa. Sedan handlar det om i vilken utsträckning man litar på elektroniken...
Men är också hastighetsberoende också, är så på våra. Det blir ganska komplext med olika tvingande system och körförhållanden.
 
F
A AndersS skrev:
Men är också hastighetsberoende också, är så på våra. Det blir ganska komplext med olika tvingande system och körförhållanden.
Just sekunder är i allra högsta grad hastighetsberoende. Det är samma på min KIA. Kör man på närmaste eller näst närmaste avståndet så känns det rätt lagom i landsväg och motorbäg men åt helvete för nära i 30-50km/h. Bilen bromsar också för hårt och för sent i stadstrafik.

KIA har inte gjort ett komplett jobb där.
 
Patrik440
S sinuslinus skrev:
Finns det ens motorväg i Dalsland? 🤔😆
Hmm... Var skrev jag det i så fall? 🤔
 
Så det är inte sekunder man ställer in då? Kanske som mappat avstånd vid hastighet och tycker man ska köra nära i kökörning?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så det är inte sekunder man ställer in då? Kanske som mappat avstånd vid hastighet och tycker man ska köra nära i kökörning?
På min bil är det sekunder (i steg 1-3 där jag själv fått mäta upp hur många sekunder varje steg motsvarar).
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så det är inte sekunder man ställer in då? Kanske som mappat avstånd vid hastighet och tycker man ska köra nära i kökörning?
På vår bli det ändras avstånd beroende av hastighet i varje läge och fyra inställningar. Inga mätningar utan bara konstaterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.