744 688 läst · 11 402 svar
745k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Det kanske döljer sig något vettigt bakom denna betalvägg. Jag har ingen aning dock.useless skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20190109/tanka-adblue-dieselbil/
Jag tänkte mest för att slippa att motorn går ner i limp-mode för att taken är tom. Då är det kanske bättre att spruta in några centiliter diesel per mil i avgasröret. Det är ju så låg inblanding av adblue, så om man byter det mot diesel lär det knappast märkas på röken?Tokslut skrev:
varför inte vatten då ist.? största delen av Adblue är väl just vatten? typ 60% fritt ur minnetuseless skrev:
Ja, det borde funka lika bra. Så frågan är då om bilen detekterar att det verkligen är urea i vätskan man fyller på?
Eller kommer man få nån felkod på grund av att avgaserna innehåller för mycket kväveoxider?
Eller kommer man få nån felkod på grund av att avgaserna innehåller för mycket kväveoxider?
De va intressant att läsa , låter som du kommer lägga ned en del pengar i den.Tokslut skrev:det är väl slutmålet.
Men först ska den få nya sparklådor och lackad kupe.Yttre är det sista som lackas om det görs. Bytte av rattstång till en tilt och rattväxelvariant (fortfarande med nyckeln i panelen) nu sitter det en manuell rattväxelstång utan "pinnar" och en B&M Qquickshifter/Ratchetshifter på golvet.
Sen blir det nytt elsystem i den då gamla börjar närma sig 60år. Härliga med jänkare är att det finns 3-4 alternativ att välja på i princip till allt. Finns exakta elsystem och så finns det elsystem till alla möjliga vanliga moddningar mm. så bara klicka hem ett modellspedifikt elsystem inkl vred, kontaktstycken och lampsocklar (runt $600/6.000kr) Bara plånboken här hemma som grinar... Sen skall kofångare, krok och alla lampor monteras innan det är dags för reg och sista vanliga besiktningen. Gillar jag bilen i detta läge går jag nog vidare, men får återkomma med den biten.
Den är nu försäkrad på ramnumret så inte samma press på att få den reggad för den biten iaf.
En kompis hade servopaket liggandes och även rattstång mm. så den biten verkar vara löst.
Gillar jag bilen så har jag svårt att tro trumbromsarna kommer räcka + det sitter ett enkretssystem på idag som jag gärna byter ut mot ett tvåkretssystem. Wilwood har trevliga grejer och de har ett speciellt 6kolvsoks kitt som får plats under 15" fälgar, så de känns nu att det är vägen jag kommer gå
[bild]
[bild]
[bild]
Tycker det är snyggt med ett "patina" yttre och väldigt bra att man kan använda
grejerna utan att vara så rädd för märken. Insprut har ju blivit populärt också och
systemen blir ju snygga monterade , har kollat lite på Holly Sniper och blir ju
kompakt och bra med datan inbyggd i enheten så man slipper boxen.
Tyckte TBI systemet i den tidigare pickupen funkade väldigt bra och skulle kunna
tänka mej en sån pickup igen. Ja kan nog vara gött med skivbromsar fram och
2 krets , det kanske kan bli lite gasande
Absolut inget diesel i adbluesystemet! De som provat har blivit fattiga. Gummi sväller och det blir skrot av pumpenheten. Minst.useless skrev:
Vatten funkar kemiskt men som du säger så kommer systemet känna att den NOx-reducerande effekten uteblir. Felkoderna pekar på dålig adblue, katalysator, noxgivare, dosering, läckage mm mm. Kan bli dyrt om felsökningen börjar i fel ände.
Systemet får heller aldrig bli tomt, då kristaller bildas som limmar igen allt.
Då borde vatten vara ett bättre fyllmedel än att låta det stå tomt.
Men många fordon accepterar inte att systemet inte fungerar, så vi står inför ett stort problem.