744 688 läst · 11 402 svar
745k läst
11,4k svar
Allt om bilen
På gamla SAAB V4 var det lite svårt att få in rören genom motorgolvet, det var ett rör i var sida om den tvärgående främre ljuddämparen. Enklast blev det om man sågade två spår i ytterkant av ena hålet så man kunde vika ner en flik av golvet och få in den på plats.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 355 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 355 inlägg
Vilken Kia har den motorn ??useless skrev:Jag hade liknande problem på en Kia med Rovers KV6-motor. Man hade placerat den så att bakre cyllinderraden var näst intill vågrät och pekade rakt in i torpedväggen. Det var mindre än en dm mellan torpedväggen och ventilkåpan. Tändstiften satt längst ner i 15 cm djupa hål i ventilkåpan, så för att komma åt de bakre stiften övervägde jag på alvar att borra hål från kupén...
Efter en dags jobb fick jag ur stiften genom att borra ett litet hål i tändstiftshylsan och fästa en nylonlina där. Sen kunde man med lite fingerfärdighet peta in hylsan i hålet och fylla på med två korta förlängare och precis få dit spärrskaftet. När man skruvat lös stiftet fick man fiska ut grejerna med linan.
Den motorn har för övrigt tre kamremmar... Hur en av världens största bil- och motortillverkare kunde komma på att det var en bra idé att stoppa in den i sina bilar förstår jag inte.
Fasen att transportera en gammal bil på
ett öppet släp och att det blir så nedskitat.
https://m.facebook.com/ES-Motor-311254239266233/
ett öppet släp och att det blir så nedskitat.
https://m.facebook.com/ES-Motor-311254239266233/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 402 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 402 inlägg
V4, var det drn som hade ett rör i vägen för ett tändstiftK Kurtivan skrev:
det är väl slutmålet.galento skrev:
Men först ska den få nya sparklådor och lackad kupe.Yttre är det sista som lackas om det görs. Bytte av rattstång till en tilt och rattväxelvariant (fortfarande med nyckeln i panelen) nu sitter det en manuell rattväxelstång utan "pinnar" och en B&M Qquickshifter/Ratchetshifter på golvet.
Sen blir det nytt elsystem i den då gamla börjar närma sig 60år. Härliga med jänkare är att det finns 3-4 alternativ att välja på i princip till allt. Finns exakta elsystem och så finns det elsystem till alla möjliga vanliga moddningar mm. så bara klicka hem ett modellspedifikt elsystem inkl vred, kontaktstycken och lampsocklar (runt $600/6.000kr) Bara plånboken här hemma som grinar... Sen skall kofångare, krok och alla lampor monteras innan det är dags för reg och sista vanliga besiktningen. Gillar jag bilen i detta läge går jag nog vidare, men får återkomma med den biten.
Den är nu försäkrad på ramnumret så inte samma press på att få den reggad för den biten iaf.
En kompis hade servopaket liggandes och även rattstång mm. så den biten verkar vara löst.
Gillar jag bilen så har jag svårt att tro trumbromsarna kommer räcka + det sitter ett enkretssystem på idag som jag gärna byter ut mot ett tvåkretssystem. Wilwood har trevliga grejer och de har ett speciellt 6kolvsoks kitt som får plats under 15" fälgar, så de känns nu att det är vägen jag kommer gå
Redigerat: