712 150 lĂ€st · 11 004 svar
712k lÀst
11,0k svar
Allt om bilen
Tack! Ska prova đT TommyC skrev:Kanske har klĂ€gget "bara" orsakat kortslutning. Försök att tvĂ€tta försiktigt med en tops doppad i isopropylalkohol eller T-röd. NĂ€sta steg Ă€r en tandborste eller liknande om tops inte rĂ„r pĂ„ det. Att laga sĂ„ tunna ledare Ă€r möjligt men man behöver en bĂ€ttre lödpenna Ă€n vad som Ă€r vanligt att ha hemma. Kan vara bra att hĂ„lla till utomhus eller se till att ha bra ventilation med tanke pĂ„ ev gaser som kan utvecklas vid tvĂ€tt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlĂ€gg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlÀgg
Baserat pÄ egna erfarenheter? Min Volvo 2017 Ärs modell har ingen rost vad jag kan se.T TommyC skrev:Bedrövligt dyrt med 340 kSEK för en bil som har gÄtt nÀra 7000 mil. Rostskyddet pÄ nyare Volvo Àr ganska dÄligt. För Volvo har utvecklingen gÄtt bakÄt de senaste 20 Ären nÀr det gÀller rostskydd. Bling-bling sÀljer kanske bÀttre Àn grundlÀggande kvalité. LÀs om rostskyddet i ViBilÀgare före ev köp.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlĂ€gg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlÀgg
Ja runt 2003-2007 var det mÀngder med Volvo som hade problem med automatlÄdorna.J JohanLun skrev:Jag hade en AW55-51sn i min SAAB CAB. Tydligen gÄr ofta 2st varvtalsgivare sönder, vanligt om det finns fukt i oljan. Just den lÄdan har en specialolja dessutom. Jag fick det problemet och bilen gick i limp home, körde i en backe och den "slog" i vÀxeln vid ett tillfÀlle. LÀmnade in för byte/sköljning av olja och 2 sensorer. Bilen vÀxlade varken bÀttre eller sÀmre. NÄgra mÄnader efter sÄ slutade lÄdan driva helt. En helt ny lÄda gick dÄ (precis nÀr saabkarusellen var i full gÄng och jag tror de precis gÄtt i KK sÄ de sÄlde ut massor av reservdelar) pÄ ca 15.000 kr plus arbete. Troligen var det skrÀp i ventilpaketet. Men vÀldigt fÄ i sverige verkar bra pÄ att felsöka och laga automater. Jag tror att lÄdan var bytt en gÄng tidigare pÄ den bilen, till en annan beg lÄda. SÄ det blev en ny lÄda. Och nÄgra Är efter sÄ sÄlde jag bilen. SkitlÄda. Brukar ofta vara problem med cabcylindrarna och tyget började bli slitet. Och pÄ nÄt stÀlle syntes en rostbubbla. Och efter GMs övertagande sÄ fick bilarna sÀmre rostskydd och byggkvalitet för varje Är som gick. Men nÀr de funkar Àr de jÀttefina bilar att köra. Cabben funkar lika bra som vilken bil som helst.
Men, jag tror samma sak som ni Àr inne pÄ. Man ska byta olja, inte spola lÄdan, relativt ofta. Men helst undvika dessa lÄdor. Volvo hade tydligen massor av problem dÄ om jag minns rÀtt de la i neutral nÀr man stod stilla.
SÄ, vÀxlar bilen bra skulle jag byta olja den olja som "kommer ut" men inte "skölja" lÄdan, hellre dÄ byta tex vartannat-vart tredje Är men bara hÀlften Àn att försöka fÄ ut allt. Som jag förstÄr Àr ventilpaketen jÀttekÀnsliga för föroreningar och de kÀrvar lÀtt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlĂ€gg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlÀgg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlĂ€gg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlÀgg
Absolut inte intresserad av att byta bil inom 2 Är iaf., sÄg den nÀr jag wayke'ade lite. Verkar inte vara Àgd av polismyndigheten sÄ det Àr nog bara nÄtt bling isf. Jag köper bara bilar som haft 1 tidigare brukare, max. Funderar pÄ att byta bÄt i framtiden men behöver dÄ en bil som orkar en bÄtkÀrra (ingen bromsad trailer) pÄ typ 2300kg. Men samtidigt vill jag ha en kort bil annars blir det trixigt att backa in i trÀdgÄrden. Lutar Ät en XC40 isf., kanske T5 awd.Tokslut skrev:
Jag tycker mina JÀnkare skött det vÀl
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
v40 Àr ju ett undantagsfall. De mÄste haft för lite att göra nÀr de byggde de modellerna och skickade ut skit.M Markarbetaren skrev:
Försök hitta en enda v40 av första och andra karossen dÄ Àr du kung =)
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlĂ€gg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlÀgg
Nej, jag har inga egna erfarenheter av rostproblemen pÄ den senaste generationen Volvo. Jag har dock lÀst alla artiklar som ViBilÀgare har publicerat om den V90 som dom har pÄ lÄngtest. Det Àr ingen rolig lÀsning nÀr det gÀller rosten. Det Àr mycket sorgligt att Volvo har gÄtt frÄn ett av de bÀsta rostskydden pÄ den generation V70/S70 som fanns runt Är 2000 till att vara sÀmst bland konkurrenterna. Hade de nya bilarna haft samma rostskydd som Är 2000 sÄ hade jag troligen köpt en S60 för nÄgra Är sedan.M Markarbetaren skrev:
Nja, kollade tillsammans med besiktningsmannen hur vÄr V90CC sÄg ut i februari och sex Är, ca 10 000 mil. Hur fin som helst förutom lite ytrost pÄ skruvar/muttrar och kanter pÄ bÀrarmar.T TommyC skrev:Nej, jag har inga egna erfarenheter av rostproblemen pÄ den senaste generationen Volvo. Jag har dock lÀst alla artiklar som ViBilÀgare har publicerat om den V90 som dom har pÄ lÄngtest. Det Àr ingen rolig lÀsning nÀr det gÀller rosten. Det Àr mycket sorgligt att Volvo har gÄtt frÄn ett av de bÀsta rostskydden pÄ den generation V70/S70 som fanns runt Är 2000 till att vara sÀmst bland konkurrenterna. Hade de nya bilarna haft samma rostskydd som Är 2000 sÄ hade jag troligen köpt en S60 för nÄgra Är sedan.
Ja vÄr förra CC som blev drygt 5 Är och 14500mil pÄ saltade vÀgar sÄg ut som du beskriver din.A AndersS skrev:
Men visst ViBilÀgare hÀvdar ju motsatsen sÄ, var ska rostangreppen börja?