T TommyC skrev:
Kanske har klÀgget "bara" orsakat kortslutning. Försök att tvÀtta försiktigt med en tops doppad i isopropylalkohol eller T-röd. NÀsta steg Àr en tandborste eller liknande om tops inte rÄr pÄ det. Att laga sÄ tunna ledare Àr möjligt men man behöver en bÀttre lödpenna Àn vad som Àr vanligt att ha hemma. Kan vara bra att hÄlla till utomhus eller se till att ha bra ventilation med tanke pÄ ev gaser som kan utvecklas vid tvÀtt.
Tack! Ska prova 😎
 
M
T TommyC skrev:
Bedrövligt dyrt med 340 kSEK för en bil som har gÄtt nÀra 7000 mil. Rostskyddet pÄ nyare Volvo Àr ganska dÄligt. För Volvo har utvecklingen gÄtt bakÄt de senaste 20 Ären nÀr det gÀller rostskydd. Bling-bling sÀljer kanske bÀttre Àn grundlÀggande kvalité. LÀs om rostskyddet i ViBilÀgare före ev köp.
Baserat pÄ egna erfarenheter? Min Volvo 2017 Ärs modell har ingen rost vad jag kan se.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Baserat pÄ egna erfarenheter? Min Volvo 2017 Ärs modell har ingen rost vad jag kan se.
Ont om rost pÄ de jag Àgt sedan 20 Är tillbaka ocksÄ..
 
M
J JohanLun skrev:
Jag hade en AW55-51sn i min SAAB CAB. Tydligen gÄr ofta 2st varvtalsgivare sönder, vanligt om det finns fukt i oljan. Just den lÄdan har en specialolja dessutom. Jag fick det problemet och bilen gick i limp home, körde i en backe och den "slog" i vÀxeln vid ett tillfÀlle. LÀmnade in för byte/sköljning av olja och 2 sensorer. Bilen vÀxlade varken bÀttre eller sÀmre. NÄgra mÄnader efter sÄ slutade lÄdan driva helt. En helt ny lÄda gick dÄ (precis nÀr saabkarusellen var i full gÄng och jag tror de precis gÄtt i KK sÄ de sÄlde ut massor av reservdelar) pÄ ca 15.000 kr plus arbete. Troligen var det skrÀp i ventilpaketet. Men vÀldigt fÄ i sverige verkar bra pÄ att felsöka och laga automater. Jag tror att lÄdan var bytt en gÄng tidigare pÄ den bilen, till en annan beg lÄda. SÄ det blev en ny lÄda. Och nÄgra Är efter sÄ sÄlde jag bilen. SkitlÄda. Brukar ofta vara problem med cabcylindrarna och tyget började bli slitet. Och pÄ nÄt stÀlle syntes en rostbubbla. Och efter GMs övertagande sÄ fick bilarna sÀmre rostskydd och byggkvalitet för varje Är som gick. Men nÀr de funkar Àr de jÀttefina bilar att köra. Cabben funkar lika bra som vilken bil som helst.

Men, jag tror samma sak som ni Àr inne pÄ. Man ska byta olja, inte spola lÄdan, relativt ofta. Men helst undvika dessa lÄdor. Volvo hade tydligen massor av problem dÄ om jag minns rÀtt de la i neutral nÀr man stod stilla.

SÄ, vÀxlar bilen bra skulle jag byta olja den olja som "kommer ut" men inte "skölja" lÄdan, hellre dÄ byta tex vartannat-vart tredje Är men bara hÀlften Àn att försöka fÄ ut allt. Som jag förstÄr Àr ventilpaketen jÀttekÀnsliga för föroreningar och de kÀrvar lÀtt.
Ja runt 2003-2007 var det mÀngder med Volvo som hade problem med automatlÄdorna.
 
M
FredrikR FredrikR skrev:
Ont om rost pÄ de jag Àgt sedan 20 Är tillbaka ocksÄ..
NÀr jag blev pÄkörd med min V40-2001 sÄ frÄgade jag skaderegleraren pÄ Bilia om jag behövde mÄla pÄ karosskadan sÄ det inte skulle rosta. NÀ bilen Àr galvad sÄ det behövs inte svarade han.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ont om rost pÄ de jag Àgt sedan 20 Är tillbaka ocksÄ..
Senaste V70 frÄn 2008 rullade i nio Är och 24 000 mil, fanns ingen rost i kaross och bara lite ytrost delar under men som Àr ofrÄnkomligt.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
Tokslut Tokslut skrev:
7 Àgare pÄ 4Är kÀnns sÄdÀr

Kontakta första Ägaren som bor pĂ„ LasarettsvĂ€gen i Kalmar och hör vad han haft den till. Kan ju vara gula blixtljus för "vĂ€garbete" ocksĂ„
Absolut inte intresserad av att byta bil inom 2 Är iaf., sÄg den nÀr jag wayke'ade lite. Verkar inte vara Àgd av polismyndigheten sÄ det Àr nog bara nÄtt bling isf. Jag köper bara bilar som haft 1 tidigare brukare, max. Funderar pÄ att byta bÄt i framtiden men behöver dÄ en bil som orkar en bÄtkÀrra (ingen bromsad trailer) pÄ typ 2300kg. Men samtidigt vill jag ha en kort bil annars blir det trixigt att backa in i trÀdgÄrden. Lutar Ät en XC40 isf., kanske T5 awd.
 
Jag tycker mina JÀnkare skött det vÀl ;)

Pickup drar motorbÄt pÄ trailer vid industribyggnad med Yamaha-skylt. Molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MotorbÄt pÄ trailer kopplad till en pickup-truck pÄ en solig parkeringsplats med trÀd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd bÄt pÄ slÀpvagn, kopplad till SUV, parkerad vid vÀgkanten, dagtid, trÀd, lyktstolpe i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
NÀr jag blev pÄkörd med min V40-2001 sÄ frÄgade jag skaderegleraren pÄ Bilia om jag behövde mÄla pÄ karosskadan sÄ det inte skulle rosta. NÀ bilen Àr galvad sÄ det behövs inte svarade han.
v40 Àr ju ett undantagsfall. De mÄste haft för lite att göra nÀr de byggde de modellerna och skickade ut skit.

Försök hitta en enda v40 av första och andra karossen dÄ Àr du kung =)
 
richardtenggren
R Rkarlsson skrev:
v40 Àr ju ett undantagsfall. De mÄste haft för lite att göra nÀr de byggde de modellerna och skickade ut skit.

Försök hitta en enda v40 av första och andra karossen dÄ Àr du kung =)
De Ă€r vĂ€l Belgiska ocksĂ„ đŸ€“
 
M Markarbetaren skrev:
Baserat pÄ egna erfarenheter? Min Volvo 2017 Ärs modell har ingen rost vad jag kan se.
Nej, jag har inga egna erfarenheter av rostproblemen pÄ den senaste generationen Volvo. Jag har dock lÀst alla artiklar som ViBilÀgare har publicerat om den V90 som dom har pÄ lÄngtest. Det Àr ingen rolig lÀsning nÀr det gÀller rosten. Det Àr mycket sorgligt att Volvo har gÄtt frÄn ett av de bÀsta rostskydden pÄ den generation V70/S70 som fanns runt Är 2000 till att vara sÀmst bland konkurrenterna. Hade de nya bilarna haft samma rostskydd som Är 2000 sÄ hade jag troligen köpt en S60 för nÄgra Är sedan.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
De Ă€r vĂ€l Belgiska ocksĂ„ đŸ€“
Ja de var vÀl det. De som inte har en turbo har dessutom gdi motor. Mitsu-sota-igen motor :D

Har haft en 2.0t. Gissa vad, den var rostig :D
 
T TommyC skrev:
Nej, jag har inga egna erfarenheter av rostproblemen pÄ den senaste generationen Volvo. Jag har dock lÀst alla artiklar som ViBilÀgare har publicerat om den V90 som dom har pÄ lÄngtest. Det Àr ingen rolig lÀsning nÀr det gÀller rosten. Det Àr mycket sorgligt att Volvo har gÄtt frÄn ett av de bÀsta rostskydden pÄ den generation V70/S70 som fanns runt Är 2000 till att vara sÀmst bland konkurrenterna. Hade de nya bilarna haft samma rostskydd som Är 2000 sÄ hade jag troligen köpt en S60 för nÄgra Är sedan.
Nja, kollade tillsammans med besiktningsmannen hur vÄr V90CC sÄg ut i februari och sex Är, ca 10 000 mil. Hur fin som helst förutom lite ytrost pÄ skruvar/muttrar och kanter pÄ bÀrarmar.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, kollade tillsammans med besiktningsmannen hur vÄr V90CC sÄg ut i februari och sex Är, ca 10 000 mil. Hur fin som helst förutom lite ytrost pÄ skruvar/muttrar och kanter pÄ bÀrarmar.
Ja vÄr förra CC som blev drygt 5 Är och 14500mil pÄ saltade vÀgar sÄg ut som du beskriver din.

Men visst ViBilÀgare hÀvdar ju motsatsen sÄ, var ska rostangreppen börja?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Bild pÄ bilens underrede med rostskador, hand hÄller ficklampa, fokus pÄ rostig del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.