Bild på rostig bränslepump hos bil, detaljer och korrosion är synliga. Text beskriver problem och kritik mot Volvo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Japp, något skiljer men varför har jag ingen aning om. Vår står ute året om, aldrig inne, om det kan påverka.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Japp, något skiljer men varför har jag ingen aning om. Vår står ute året om, aldrig inne, om det kan påverka.
Vi har våra i garage.
 
Redigerat:
FredrikR FredrikR skrev:
Vi har våra i garage.
Vi kanske bara haft tur😉 Får kolla i februari och sju år.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Jag har varit under och sett på ett antal volvo av lite nyare och äldre modeller. Det jag reagerat på är att från tredje karossens v70 och framåt är det betydligt mer början till rost under än vad det är på tidigare V70na. Har ofta tänkt att den här V90n är ju lika rostig under som den 2007a V70 jag var under i förra veckan. Så enligt min uppfattning har rostskyddet blivit mycket sämre. Men det är nästan inga andra nyare bilar som är bättre heller.

Ni vet väl att Volvos rostskyddsgaranti inte gäller om man själv behandlar dom rostskyddsmedel under. Det måste vara gjort av en firma.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MultiMan
T TommyC skrev:
[bild]
Ungefär sådär såg min 2002 9-5 ut i bakvagnen när jag köpte den 2014. Sedan har jag linoljat några gånger och bilen slutat rosta utan andra åtgärder. Men det är riktigt illa att en så dyr bil är så rostig som V90 efter bara 4 år. Man blir ledsen.
 
M
FredrikR FredrikR skrev:
Men visst ViBilägare hävdar ju motsatsen så, var ska rostangreppen börja?
ALLT som står i pensionärernas månatliga bibelutskick är ju den enda sanna profetian😆
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
M
Tokslut Tokslut skrev:
Jag tycker mina Jänkare skött det väl ;)

[bild]
[bild]
[bild]
Den merkostnaden det kostar i bränsle att rulla runt dagligen i en pickup för att kunna köra båten 1km 2ggr om året så är det nog billigare att ta in en kranbil🫣
 
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
M
T TommyC skrev:
Nej, jag har inga egna erfarenheter av rostproblemen på den senaste generationen Volvo. Jag har dock läst alla artiklar som ViBilägare har publicerat om den V90 som dom har på långtest. Det är ingen rolig läsning när det gäller rosten. Det är mycket sorgligt att Volvo har gått från ett av de bästa rostskydden på den generation V70/S70 som fanns runt år 2000 till att vara sämst bland konkurrenterna. Hade de nya bilarna haft samma rostskydd som år 2000 så hade jag troligen köpt en S60 för några år sedan.
Jag kan inte svara för hur bra senaste generationen Volvo är, men min gamla 2017 V40 har ingen karossrost hittills iaf. Detta med nytt och gammalt verkar vara lite indiduellt. Vad är ny bil för dig? Vad kör du själv?
 
M
R Rkarlsson skrev:
Ja de var väl det. De som inte har en turbo har dessutom gdi motor. Mitsu-sota-igen motor :D

Har haft en 2.0t. Gissa vad, den var rostig :D
Var det fas 1 eller 2 du hade? Att bilar delar bottenplatta eller motorer borde inte komma som en chock, eller? VW id3 är ju en Cupra born. SAAB och Alfa romeo, SAAB och Cadillac. Volvo, Mazda, Ford. Bmw och Mini. Mängder med bilar som delar samma platta och motorer.
 
M Markarbetaren skrev:
Var det fas 1 eller 2 du hade? Att bilar delar bottenplatta eller motorer borde inte komma som en chock, eller? VW id3 är ju en Cupra born. SAAB och Alfa romeo, SAAB och Cadillac. Volvo, Mazda, Ford. Bmw och Mini. Mängder med bilar som delar samma platta och motorer.
Jag hade en etta och en kompis hade en tvåa.

Att volvo ens la in en mitsubishi motor i turbofria versionen var ju dömt att misslyckas direkt. Det var ju inte en överraskning att deras motorer var rätt kass.

Och som sagt, helt värdelös bil hela vägen rakt genom, det var motorer, rost, styrboxar, bromsar osv osv som var felet. =)
 
M Markarbetaren skrev:
Jag kan inte svara för hur bra senaste generationen Volvo är, men min gamla 2017 V40 har ingen karossrost hittills iaf. Detta med nytt och gammalt verkar vara lite indiduellt. Vad är ny bil för dig? Vad kör du själv?
Verkar som dom ändå har hyffsat bra nivå på lackade delarna. Har inte sett Volvo med rostprickar runt lacken som på en Golf/Passat. V70 från 2009 typ börjar dock rosta i bakskärmarna.
Tror en enkel spraybehandling räcker för att hålla alla bilar hyggligt friska tills "dödsdagen" när allt övrigt går
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Huv/framskärmar är i aluminium och front/bakdel samt baklucka i plast på vår.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
R Rkarlsson skrev:
Och som sagt, helt värdelös bil hela vägen rakt genom, det var motorer, rost, styrboxar, bromsar osv osv som var felet. =)
Okej, det var nog en av dom bästa bilarna jag ägt. Ingen rost öht. Inga problem alls under dom 8 åren jag ägde den, varav 7 år gick den med 320hk. Jag hade en fullutrustad T4 fas2 med sportpaket och läderinredning.

Jag köpte den när den var 1 år gammal och sålde den innan den fyllt 10. Du och din kompis kanske hade äldre bilar?
 
M Markarbetaren skrev:
Jag kan inte svara för hur bra senaste generationen Volvo är, men min gamla 2017 V40 har ingen karossrost hittills iaf. Detta med nytt och gammalt verkar vara lite indiduellt. Vad är ny bil för dig? Vad kör du själv?
Jag har köpt en ny bil en gång, det var min Saab 9-3 Aero Coupé 2000. Jag har inte tänkt på hur länge en ny bil är ny, kanske första året eller till första stenskottet/repan/bulan i dörren. De flesta Saab fick rostbetyg 3 i ViBilägare. Den gamla 9-3:an hade en ganska stark 3:a. Rost finns i skärmkanterna bak samt på i innerskärmarna på ett ställe bak och ett ställe fram. Bottenplattan är fri från rost liksom alla lackade ytor förutom nämnda skärmkanter bak.

Nyare Volvo verkar som nämnts inte rosta på lackade ytor vilket många skitbilar som t ex VW gör. Frågan är hur lång tid det tar innan underredet på nyare Volvo är så rostskadat att det ger problem? Kanske blir det inte problem men kör man i saltslask hela vintrarna så kan det troligen bli problem innan bilarna når 15-20 år.

Jag har även en 9-3 Aero 2005 som bruksbil. Den har GMs "optimerade" rostskydd d v s den rostar i stort sett överallt, inte riktigt så illa som en Passat eller Golf men inte långt efter. Den skulle behöva omvårdnad av motorbärram, bakaxel och alla skärmkanter. Nyligen har det även börjat bubbla strax ovanför vindrutan (misstänker tunn lack a la VW). Den bilen kostar f n 8,25 kr/mil i värdeminskning (om jag kör den till skroten imorgon). Troligen ger jag mig på rosten snart om bara orken infinner sig.

Sedan länge håller jag utkik efter en lämplig ersättare för 9-3 2005. Jag har en vän som har en BMW 523 2006 som inte har någon synlig rost vare sig på lackade ytor eller i underredet efter 25000 mil. Tyvärr har vi uppförsbacke i början av vår infart som dessutom börjar mitt i en backe, så troligen fungerar inte bakhjulsdrift här på vintern. Saab 9-3 av andra generationen har antispinn som fungerar mycket bra så fyrhjulsdrift behövs inte.
M Markarbetaren skrev:
ALLT som står i pensionärernas månatliga bibelutskick är ju den enda sanna profetian😆
Jo, när man inte kan argumentera med fakta så får man ta till fulgrepp på känt manér.

ViBilägare har ingen prestige, det händer att de korrigerar sina rostbetyg. Ett exempel är Audi A6 för runt 20 år sedan. Den bilen fick först betyg 5 vilket senare sänktes till först 4 och därefter 3. Bilen rostade bra under plastkåpor på nederdelen av dörrarna. Jag hade en kollega som hade en sån Audi A6 som rostade som förutspått. Han var djupt besviken då han bl a hade valt den dyra bilen för att slippa rost. Som extra salt i såren hade han valt V6:an som käkade kamkedjor. Fyrhjulsdriften imponerade dock stort. Det gick att starta från stillastående i branta backar.

ViBilägare har även en Tesla i teststallet. Den rostar där bakluckan skaver mot karossen men det vill nog många här inte veta. 😆 Som någon skrev nyligen så blir det väldigt tråkigt om plåten som skyddar batterierna i batteribilarna rostar sönder. Då kan det bli som i Florida efter den senaste hurrikanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.