712 353 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
G OMathson skrev:I en gammaldags slushomat med momentomvandlare kan det bli problem om man byter oljan om oljan inte bytts enligt intervall tidigare. Lådan kan börja slira, förvisso är ju lådan då redan rejält sliten men kan gå länge på den gamla oljan, byter man går lådan inte längre.
Bättre att byta löpande innan man hamnar där.
Det var regelbundna oljebyte som avsågs. Men tror inte jag upplevt problem på någon låda som har fungerat normalt innan byte att den blivit sämre efter. Då pratar jag om att i första hand byta olja, ofta ca 5l, inte spolning kanske 15l. Tyvärr är det ofta när fel börjat som tanken på oljebyte kommer, både om det gäller manuell eller automat. Och då kan det ofta vara för sent.G OMathson skrev:I en gammaldags slushomat med momentomvandlare kan det bli problem om man byter oljan om oljan inte bytts enligt intervall tidigare. Lådan kan börja slira, förvisso är ju lådan då redan rejält sliten men kan gå länge på den gamla oljan, byter man går lådan inte längre.
Bättre att byta löpande innan man hamnar där.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Håller med kuslake här, att en lådas funktion Skulle försämras av ett oljebyte låter märkligt. Däremot är det ju välkänt att en motor som gått mycket kan börja läcka när man ger går över till helsyntet om den fått mineral innan. Men en automat brukar ju må bättre av oljebyte. Den förorenade oljan borde ju bidra till mer slirande, segare växlingar osv. Skulle gärna höra en rimlig hypotes kring resonemanget innan jag accepterar fakta.Kuslake skrev:Det var regelbundna oljebyte som avsågs. Men tror inte jag upplevt problem på någon låda som har fungerat normalt innan byte att den blivit sämre efter. Då pratar jag om att i första hand byta olja, ofta ca 5l, inte spolning kanske 15l. Tyvärr är det ofta när fel börjat som tanken på oljebyte kommer, både om det gäller manuell eller automat. Och då kan det ofta vara för sent.
Har precis beställt en abs kontrollbox beg på nätet, till poss v70-07. Väldigt vanligt fel på Volvo när dom lamporna börjar tändas intermitent. Byts relativt enkelt själv. Betalade 1450:-galento skrev:Jo var inne på bes idag och bilen fick stå strömlös 1,5 tim igår. I sista rondellen
före SBP så tändes abs / antisladd och dessa lyste ända tills jag stängde av bilen
utanför stationen. Men när jag körde in bilen för bes lyste de inte och inte senare
heller men jag såg beskillen stå och kolla en stund i felkodsläsaren (eller vad det
heter ) men det blev ingen anmärkning på detta.
Men får se om verkstan kan ta en koll på detta vad det kan vara , de pratade om att
det sitter kol i abs enheten som kanske bör bytas , aldrig hört nåt om det tidigare.
En verkstadsräkning för samma fel, med ny box kan nog fock bli en nolls till😇
Slutligen blev det den röda XC60 T8 Inscription laddhybrid som ersatte vår kraschade 2017 XC60.mikethebik skrev:Jag fick besked idag från skadeverkstaden där hustruns XC60 hamnade efter avkörningen, repkostnaden för att återställa den är "beskedliga" 270 000:- !
Det beräknade schablon-marknadsvärdet är 244 000.
Så ironiskt då allt på karossen är oskadat förutom främre stötfångaren/plastskölden, men med alla skjutna airbags och ett minst sagt stökigt underrede så är det godnatt för denna vår kära metallicröda och mycket välutrustade glastakade XC60.
Efter provkörning med hustrun idag, hennes bil, har vi mer eller mindre bestämt oss för en beggad XC60 T8 Inscription laddhybrid, vackert röd som den förra och med cognacsfärgat läder, glastak och väldigt mycket utrustning.
Får väl se till att hålla den här på rätt sida om kantlinjerna...
Den "gamla" värderades av Dalarnas Försäkringsbolag till 260 000:-, vilket var mer än jag förväntat mig då försäkringsbolag enligt olika utsagor missbjuder sådana här gånger, men priset var helt ok och efter avdrag för självrisk överfördes 257 000:- på kontot.
Det blev en hyfsad grundplåt till den "nya".
Årsskatt på den nya 360:-, den gamle runt 3500:-, försäkring den gamle ca 3500:-, den nye ca 7500:-, vilket på min fråga om prisskillnaden förklarades med att en elbil eller laddhybrid har betydligt större risk att självantända eller vid brand som antänder densamma att det inte går att släcka... åtminsone inte inom vettig tid. Kul med en sådan i garaget.
Nu tror jag inte att risken är så stor, men den finns och är något man bör vara medveten om.
Förövrigt gillar vi den nye skarpt, vid kortkörningar, ca max 12 km enkel riktning som är det vanligaste för henne med laddning varje natt och regenerering har vi efter den första tankningen en medelförbrukning av bensin på 0,2 liter/100 km...
Blir naturligtvis ändring på det med längre turer och vinter i antågande, men resultat av längre sträckor får vi nästa helg då en tripp till Skövde t.o.r med släp kommer att visa hur törstig den är då.
Men intrycket nu är en väldigt tyst, trevlig och bekväm bil som förhoppningsvis även fortsätter med att vara det utan otrevliga överraskningar.
De 0,2l/mil är förmodligen mestadels för värme.mikethebik skrev:Slutligen blev det den röda XC60 T8 Inscription laddhybrid som ersatte vår kraschade 2017 XC60.
Den "gamla" värderades av Dalarnas Försäkringsbolag till 260 000:-, vilket var mer än jag förväntat mig då försäkringsbolag enligt olika utsagor missbjuder sådana här gånger, men priset var helt ok och efter avdrag för självrisk överfördes 257 000:- på kontot.
Det blev en hyfsad grundplåt till den "nya".
Årsskatt på den nya 360:-, den gamle runt 3500:-, försäkring den gamle ca 3500:-, den nye ca 7500:-, vilket på min fråga om prisskillnaden förklarades med att en elbil eller laddhybrid har betydligt större risk att självantända eller vid brand som antänder densamma att det inte går att släcka... åtminsone inte inom vettig tid. Kul med en sådan i garaget.
Nu tror jag inte att risken är så stor, men den finns och är något man bör vara medveten om.
Förövrigt gillar vi den nye skarpt, vid kortkörningar, ca max 12 km enkel riktning som är det vanligaste för henne med laddning varje natt och regenerering har vi efter den första tankningen en medelförbrukning av bensin på 0,2 liter/100 km...
Blir naturligtvis ändring på det med längre turer och vinter i antågande, men resultat av längre sträckor får vi nästa helg då en tripp till Skövde t.o.r med släp kommer att visa hur törstig den är då.
Men intrycket nu är en väldigt tyst, trevlig och bekväm bil som förhoppningsvis även fortsätter med att vara det utan otrevliga överraskningar.
Jag märkte att våran V90 T8 drog typ 0,1 på väg till jobbet förra sensommaren då den precis köpts och 0 hem, trots att jag valt PURE läget, kyligare på morgonen och varmare på eftermiddagen.
Det åks mest korta sträckor till vardags så till den grad att barnen reagerade när vi åkte förbi Ingo och skvätte i lite bensin i veckan. 🙂
Fast 0,2 liter/100 km är ju 0,2 liter per 10 mil, vilket är ännu bättre👌FredrikR skrev:De 0,2l/mil är förmodligen mestadels för värme.
Jag märkte att våran V90 T8 drog typ 0,1 på väg till jobbet förra sensommaren då den precis köpts och 0 hem, trots att jag valt PURE läget, kyligare på morgonen och varmare på eftermiddagen.
Det åks mest korta sträckor till vardags så till den grad att barnen reagerade när vi åkte förbi Ingo och skvätte i lite bensin i veckan. 🙂
Men antagligen som du skriver är det värme eller kyla då det varit ganska varmt dagtid med lite sol emellanåt, dessa trevliga siffror lär ju dock ändras till mer normala med skiftande temperaturer och körsträckor, och vid halka går ju bensinmotorn in för att ge 4WD, så en vinter lär ju ge mer rättvisande resultat.
Men vi är nöjda så här långt.
Jag menade att vår drog 0,1/10mil, sorry. 🙂mikethebik skrev:Fast 0,2 liter/100 km är ju 0,2 liter per 10 mil, vilket är ännu bättre👌
Men antagligen som du skriver är det värme eller kyla då det varit ganska varmt dagtid med lite sol emellanåt, dessa trevliga siffror lär ju dock ändras till mer normala med skiftande temperaturer och körsträckor, och vid halka går ju bensinmotorn in för att ge 4WD, så en vinter lär ju ge mer rättvisande resultat.
Men vi är nöjda så här långt.
Runt 0,65/mil känns inte orealistiskt med vår om man använder farthållare och undviker "plattan i mattan omkörningar". 🫣
Ja samma här , har aldrig upplevt eller hört att en automat med momentomvandlare /M Markarbetaren skrev:Håller med kuslake här, att en lådas funktion Skulle försämras av ett oljebyte låter märkligt. Däremot är det ju välkänt att en motor som gått mycket kan börja läcka när man ger går över till helsyntet om den fått mineral innan. Men en automat brukar ju må bättre av oljebyte. Den förorenade oljan borde ju bidra till mer slirande, segare växlingar osv. Skulle gärna höra en rimlig hypotes kring resonemanget innan jag accepterar fakta.
converter blivit sämre av ett olje / filterbyte om den fungerat bra innan. Vore intressant
att veta var dessa uppgifter kommer från.
Tack för tipset 🙂👍 Kommer ihåg att vi skickade in abs enheten på Bmw,n för rep.M mojjen skrev:
Får kolla upp detta mer.
Det där försökte jag förstå innan jag bytte oljan på min Volvo 2005. Det verkade handla om att skräp som samlats här och där flyttade på sig och hamnade på fel ställe med risk för sämre funktion som följd.galento skrev:
Det beskrevs ungefär såhär:
Minst risk för detta får man om man bara tömmer ut det som är i tråget på växellådan, men då byter man å andra sidan bara drygt hälften av oljan.
Fortfarande låg risk är att "spola" växellådan, men då avses att köra ut all olja med motorn på tomgång. Man delar på oljekylkretsen vid oljekylaren och suger in ny olja där och dumpar den gamla till en dunk. Då går det åt mer olja men allt blir bytt.
Högre risk för problem sades det vara om man spolade lådan med maskin. Jag uppfattade det som att man då spolar med högre tryck och flöde och därför ökar risken för att smuts lossnar. Man kan ju tycka att sådant då borde åka med ut också, men kanske fungerar det inte så.......
Jag körde på alt nr 2 vilket gick bra att göra i garaget, hade inga problem med lådan efter bytet, kan ej heller säga att växellådan fungerade bättre efter bytet men jag hade ej heller några INNAN jag började....
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Samma upplevelse för mig. Inga som hellst problem med lådan innan byte men märkte ingen större skillnad efter heller.MathiasS skrev:
Jag körde varianten med att släppa ut oljan i tråget, fylla på samma mängd plus några dl extra, varmköra, flipa genom växlarna, upprepa typ 2ggr och sista varmköra för att kolla nivån med motorn igång. Hade 3 olika dunkar med olja efter bytena, färgen var svart i den som tömdes först till röd efter det som gick ur vid nivåkollen det sista.
Kändes bra i själen trots att bilen bara rullat 10k mil och Volvo säger att oljan aldrig behöver bytas. Under 1500kr i Castrol-olja för att byta är överkomligt om det kan förlänga livslängden på lådan.
Hittde en sida som man kunde skicka för reparationa. Men vill inte vara av med enheten. Dom kund även sälja arbetsenheter marginellt dyrare mot att den agmla returneras inom 2V. Då jag skall byta för pappa och inte har koll på tiden, så valde jag köp via tradera från Carnordic (Har massor av modeller) . Blir en Begagnad enhet så jag slipper returnera.galento skrev:Ja samma här , har aldrig upplevt eller hört att en automat med momentomvandlare /
converter blivit sämre av ett olje / filterbyte om den fungerat bra innan. Vore intressant
att veta var dessa uppgifter kommer från.
Tack för tipset 🙂👍 Kommer ihåg att vi skickade in abs enheten på Bmw,n för rep.
Får kolla upp detta mer.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Någon som vet vad det är som sitter på sidorna på kofångaren på denna V60?
https://www.wayke.se/objekt/5ab132b...-d4-awd-adv-se-ii-navi-drag-b-kam-voc-automat
https://www.wayke.se/objekt/5ab132b...-d4-awd-adv-se-ii-navi-drag-b-kam-voc-automat
I min S80 hade några lödningar till kontakten spruckit och skapade intermittenta problem.M mojjen skrev:
GAAAAH för Volvo och deras korta bälten 🤪..