712 104 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Edit: Var AC knapparna till en Pagani Zonda (och Lambo i några varianter) som använder samma knappkluster som Rover 45. Milsvid kostnadsskillnad.M MasMats skrev:
Vad jag sett så beror det på att dom klena sladdarna nöts sönder i leden till spaken, tutan har kansle den klenaste sladden.Isakare skrev:Bytte en blinkers spak på en Dacia igår, ägaren hade fått nerslag på att tutan inte fungerade (tutan sitter i änden på spaken)
Jag skojade och sa, har du tutat så mycket att knappen slitits ut ??
"Nä, jag har aldrig hittat tutan"
Hur som, ny spak löste problemet, nu har ägaren tuta och vet var den sitter.
Det fanns spakar från 350:- till över 2000:-
Premium OEM Valeo/Renault kostade 1.800:- på autodoc, men såg ingen ide att köpa originalet då den gått sönder utan att ens användas.
Skruvat hade en hemma för 650:- som dök upp på 2 dagar, såg ingen skillnad på den och originalet förutom att den saknade en klisterlapp med nummer och "Valeo Renault" präglat i plasten.
Tyvärr jag saknar lucka på min, å andra sidan ett ställe mindre för läckage... Sen kan jag som finländare inte längre ta kontakt med blocketsäljare sen förra hösten.M MasMats skrev:
I andra nyheter skaffade jag en bilstereo till saaben, som borde passa litet bättre. Den var billig och funkar, snäppet för modern design men mycket bättre än den jag har nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar jag en Pioneer KEH-9000 RDS eller Alpine 7279 till ett bra pris så blir den utbytt igen. Men de brukar vill ha fantasipriser för de modellerna på nätet för det mesta, denna var 280kr.
Dottern var och besiktigade vår Skoda Fabia -16 idag och fick påbackning på rostiga och (skadade?) bromsskivor bak. Att de var rostiga visste jag (trodde de skulle klara en ytterligare besiktningsperiod) men skadade har jag inte sett, men kan ju kanske ha gått någon bit ur dem pga av rosten. Vänder mig därför till den kunskap som verkar finnas här på denna sida. Så var hittar man bra och billiga skivor samt klossar till denna bil? Finns ju ett antal olika fabrikat och säljställen... Dessutom verkar det som om man måste veta vilken PR-kod som gäller. Vad är det och var hittar man den?
@roli
Jag brukar kolla vilken del det ska vara här:
https://catalog.meca.se/CarSelect.a...*1dbve39*_gcl_au*MTA0ODAyNjU5MC4xNjk0MDY4Njg2
Föreslår de bara 1 sorts skiva där skulle jag gå på den varianten. Finns flera skulle jag mäta på bilen.
Och sedan när man ser diameter, tjocklek etc så brukar jag leta lite bredare på olika sidor. Ofta är autodoc ganska prisvärda. De föreslår ibland delar som inte passar, så jag brukar vara lite mer noggran med diameter etc. För bromsskivor brukar jag välja lite "premiumleverantörer". Jag har fått bromsskivor med väldigt kort livslängd när jag valt budgetleverantörer.
Jag brukar kolla vilken del det ska vara här:
https://catalog.meca.se/CarSelect.a...*1dbve39*_gcl_au*MTA0ODAyNjU5MC4xNjk0MDY4Njg2
Föreslår de bara 1 sorts skiva där skulle jag gå på den varianten. Finns flera skulle jag mäta på bilen.
Och sedan när man ser diameter, tjocklek etc så brukar jag leta lite bredare på olika sidor. Ofta är autodoc ganska prisvärda. De föreslår ibland delar som inte passar, så jag brukar vara lite mer noggran med diameter etc. För bromsskivor brukar jag välja lite "premiumleverantörer". Jag har fått bromsskivor med väldigt kort livslängd när jag valt budgetleverantörer.
"reman" (remanufactured) Ok (AcDelco iaf.)suger, kommer nog aldrig handla det igen. Höll 4år/5.000mil och andra sidan smutsar ner fälgen mer än denna gjorde innan handuken kastades in...
Helvete va varmt det vart på vägen hem (man kan ju inte stanna innan )
Halva oket ser ju brandskadat ut 😂 tänkte kröka skivorna rejäjt innan byte, därav de sitter kvar (halvkrokiga skivor kan ju fortfarande slå sig lite efter svarvning)
Får se hur dessa Ok kommer fungera, fanns bara Ultra Power som nya och Coatade (rostskydd) Reman fanns det fler märken
Helvete va varmt det vart på vägen hem (man kan ju inte stanna innan )
Halva oket ser ju brandskadat ut 😂 tänkte kröka skivorna rejäjt innan byte, därav de sitter kvar (halvkrokiga skivor kan ju fortfarande slå sig lite efter svarvning)
Får se hur dessa Ok kommer fungera, fanns bara Ultra Power som nya och Coatade (rostskydd) Reman fanns det fler märken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Byta hjullager inom kort då?
Inte omöjligt, har haft ett kommande humm periodvis men inte hittat det fast jag lyft bilen och kollat framhjulen. Så det var nog dags redan innan känns det som... Jaja, har ett HD lager påväg hem. lätt glapp på Nedre spindelled också, så lika bra att ta den med.Dan_Johansson skrev:
Höll på att bli ett kinaverktyg, men hejdade mig i sista minuten och valde OTC C-frame pressverktyg till ledbytet. Livstidsgaranti borgar ju för viss sorts kvalité iaf. 🤩
https://www.otctools.com/products/ball-joint-service-kit
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tur var va deras Chrysler truck kit slut, de var lite väl dyrt. Hoppas jag klarar mig utan dom hylsorna
https://www.otctools.com/products/chryslermitsubishi-truck-ball-joint-adapter-set
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom tråden är allt om bilen platsar väl även olyckor här.
Hustrun kraschade med vår Volvo XC60 2017 häromdagen, hastigheten på den mindre länsvägen är 80 och hon låg bakom 2 bilar som höll 75-80.
Med solskyddet till hälften nerfällt fick hon i en svag vänsterkurva i uppförslut solen tillbaka i ögonen och kom precis utanför höger asfaltkant, styr tillbaka och tappar kontrollen varvid bilen går över och ner i höger dike, gör en lätt flygtur och kraschlandar i ett stort stenröse varvid bägge gardiner samt bägge främre kuddarna löser ut, bilen skuttar över stenröset och landar platt på marken och vid den stöten far hon åter fram och nickar med höger ögonbryn det halvt nedfällda solskyddet...
Rattairbagen hade då redan gjort sitt vid den första smällen och var verkningslös vid den andra, det som brukar kallas komplicerade krockförlopp, gardinerna var uppblåsta åtskilliga sekunder även efter att bilen stannat vilket är som det ska då de ska skydda vid runtslagningar.
Att alla löstes ut utom stolkuddarna berodde antagligen på att bilen vickade åt olika håll vid avkörningen och ett bevis på att systemen fungerade klockrent.
Vad man kan fundera över är att ett halvt nerfällt solskydd kan orsaka en så kraftig smäll i huvudet, hon har varit på röntgen och är ok förutom smärta och en blåklocka modell större runt ögat.
Övrigt är brännmärken på vänster underarm efter gardinen och en vänster handled som är vackert färgad och smärtar, troligen på grund av att ratten levde sitt eget liv efter kontakt med dikeskanter, stenröset och slutlig landning.
Det något ironiska i sammanhanget är att bilen vid en hastig blick ser helt ok ut, karossen helt oskadad förutom den främre "stötfångaren", dvs plastskölden, men under är det väldigt stökigt hela vägen från kylarpaketen till bakänden med en bra inblick i motorn genom ett mosat oljetråg.
En bil vi verkligen gillat och och som när det behövdes som bäst gjorde sitt jobb, några sekunder efter bilen stannat larmar den SOS och hon får prata med operatör som förhör sig om läget och skickar ut räddningstjänst och ambulans.
Nu väntar jag på besked om det blir reparation eller inlösen, blir det inlösen väntar en likadan fast en laddhybrid av nästa generation.
Och eftersom jag gillar att se det komiska i olika sammanhang så skämtar jag om att jag antagligen ses som kvinnomisshandlare när vi vart ute tillsammans och hon har en jätteklocka i nyllet.
Det mindre humoristiska är att hon jobbar inom skolvärlden och åker runt och håller föreläsningar emellanåt, turligt nog är den närmast i tiden i hemkommunen där väl alla vet vad som hänt.
Hustrun kraschade med vår Volvo XC60 2017 häromdagen, hastigheten på den mindre länsvägen är 80 och hon låg bakom 2 bilar som höll 75-80.
Med solskyddet till hälften nerfällt fick hon i en svag vänsterkurva i uppförslut solen tillbaka i ögonen och kom precis utanför höger asfaltkant, styr tillbaka och tappar kontrollen varvid bilen går över och ner i höger dike, gör en lätt flygtur och kraschlandar i ett stort stenröse varvid bägge gardiner samt bägge främre kuddarna löser ut, bilen skuttar över stenröset och landar platt på marken och vid den stöten far hon åter fram och nickar med höger ögonbryn det halvt nedfällda solskyddet...
Rattairbagen hade då redan gjort sitt vid den första smällen och var verkningslös vid den andra, det som brukar kallas komplicerade krockförlopp, gardinerna var uppblåsta åtskilliga sekunder även efter att bilen stannat vilket är som det ska då de ska skydda vid runtslagningar.
Att alla löstes ut utom stolkuddarna berodde antagligen på att bilen vickade åt olika håll vid avkörningen och ett bevis på att systemen fungerade klockrent.
Vad man kan fundera över är att ett halvt nerfällt solskydd kan orsaka en så kraftig smäll i huvudet, hon har varit på röntgen och är ok förutom smärta och en blåklocka modell större runt ögat.
Övrigt är brännmärken på vänster underarm efter gardinen och en vänster handled som är vackert färgad och smärtar, troligen på grund av att ratten levde sitt eget liv efter kontakt med dikeskanter, stenröset och slutlig landning.
Det något ironiska i sammanhanget är att bilen vid en hastig blick ser helt ok ut, karossen helt oskadad förutom den främre "stötfångaren", dvs plastskölden, men under är det väldigt stökigt hela vägen från kylarpaketen till bakänden med en bra inblick i motorn genom ett mosat oljetråg.
En bil vi verkligen gillat och och som när det behövdes som bäst gjorde sitt jobb, några sekunder efter bilen stannat larmar den SOS och hon får prata med operatör som förhör sig om läget och skickar ut räddningstjänst och ambulans.
Nu väntar jag på besked om det blir reparation eller inlösen, blir det inlösen väntar en likadan fast en laddhybrid av nästa generation.
Och eftersom jag gillar att se det komiska i olika sammanhang så skämtar jag om att jag antagligen ses som kvinnomisshandlare när vi vart ute tillsammans och hon har en jätteklocka i nyllet.
Det mindre humoristiska är att hon jobbar inom skolvärlden och åker runt och håller föreläsningar emellanåt, turligt nog är den närmast i tiden i hemkommunen där väl alla vet vad som hänt.
Tur att det gick hyfsat väl ändå. Intressant det där med solskyddet. Jag åker ofta med solskyddet halvt nerfällt och min fru kommenterar alltid risken med detta viket jag brukar negligera. Jag ska visa ditt inlägg för henne för att än en gång konstatera, hon har alltid rätt.mikethebik skrev:Eftersom tråden är allt om bilen platsar väl även olyckor här.
Hustrun kraschade med vår Volvo XC60 2017 häromdagen, hastigheten på den mindre länsvägen är 80 och hon låg bakom 2 bilar som höll 75-80.
Med solskyddet till hälften nerfällt fick hon i en svag vänsterkurva i uppförslut solen tillbaka i ögonen och kom precis utanför höger asfaltkant, styr tillbaka och tappar kontrollen varvid bilen går över och ner i höger dike, gör en lätt flygtur och kraschlandar i ett stort stenröse varvid bägge gardiner samt bägge främre kuddarna löser ut, bilen skuttar över stenröset och landar platt på marken och vid den stöten far hon åter fram och nickar med höger ögonbryn det halvt nedfällda solskyddet...
Rattairbagen hade då redan gjort sitt vid den första smällen och var verkningslös vid den andra, det som brukar kallas komplicerade krockförlopp, gardinerna var uppblåsta åtskilliga sekunder även efter att bilen stannat vilket är som det ska då de ska skydda vid runtslagningar.
Att alla löstes ut utom stolkuddarna berodde antagligen på att bilen vickade åt olika håll vid avkörningen och ett bevis på att systemen fungerade klockrent.
Vad man kan fundera över är att ett halvt nerfällt solskydd kan orsaka en så kraftig smäll i huvudet, hon har varit på röntgen och är ok förutom smärta och en blåklocka modell större runt ögat.
Övrigt är brännmärken på vänster underarm efter gardinen och en vänster handled som är vackert färgad och smärtar, troligen på grund av att ratten levde sitt eget liv efter kontakt med dikeskanter, stenröset och slutlig landning.
Det något ironiska i sammanhanget är att bilen vid en hastig blick ser helt ok ut, karossen helt oskadad förutom den främre "stötfångaren", dvs plastskölden, men under är det väldigt stökigt hela vägen från kylarpaketen till bakänden med en bra inblick i motorn genom ett mosat oljetråg.
En bil vi verkligen gillat och och som när det behövdes som bäst gjorde sitt jobb, några sekunder efter bilen stannat larmar den SOS och hon får prata med operatör som förhör sig om läget och skickar ut räddningstjänst och ambulans.
Nu väntar jag på besked om det blir reparation eller inlösen, blir det inlösen väntar en likadan fast en laddhybrid av nästa generation.
Och eftersom jag gillar att se det komiska i olika sammanhang så skämtar jag om att jag antagligen ses som kvinnomisshandlare när vi vart ute tillsammans och hon har en jätteklocka i nyllet.
Det mindre humoristiska är att hon jobbar inom skolvärlden och åker runt och håller föreläsningar emellanåt, turligt nog är den närmast i tiden i hemkommunen där väl alla vet vad som hänt.
Den bättre hälften brukar ha rätt, och efter den här vändan vete håken om hon kommar att ha solskyddet så igen, men oftast räcker det med att ha det nere till hälften.M Myckling skrev:
Undrar dock varför "ramen" till solskyddet är så kraftigt, borde räcka med något som lätt ger efter vid våldsammare kontakt.
Dagen efter var jag ner till bilen där den står vid en Volvo-anläggning för att hämta en del saker, och trycker man på solskyddet är det väldigt stumt.
Får Volvo reda på detta, kommer de säkert se över solskyddet.mikethebik skrev:Eftersom tråden är allt om bilen platsar väl även olyckor här.
Hustrun kraschade med vår Volvo XC60 2017 häromdagen, hastigheten på den mindre länsvägen är 80 och hon låg bakom 2 bilar som höll 75-80.
Med solskyddet till hälften nerfällt fick hon i en svag vänsterkurva i uppförslut solen tillbaka i ögonen och kom precis utanför höger asfaltkant, styr tillbaka och tappar kontrollen varvid bilen går över och ner i höger dike, gör en lätt flygtur och kraschlandar i ett stort stenröse varvid bägge gardiner samt bägge främre kuddarna löser ut, bilen skuttar över stenröset och landar platt på marken och vid den stöten far hon åter fram och nickar med höger ögonbryn det halvt nedfällda solskyddet...
Rattairbagen hade då redan gjort sitt vid den första smällen och var verkningslös vid den andra, det som brukar kallas komplicerade krockförlopp, gardinerna var uppblåsta åtskilliga sekunder även efter att bilen stannat vilket är som det ska då de ska skydda vid runtslagningar.
Att alla löstes ut utom stolkuddarna berodde antagligen på att bilen vickade åt olika håll vid avkörningen och ett bevis på att systemen fungerade klockrent.
Vad man kan fundera över är att ett halvt nerfällt solskydd kan orsaka en så kraftig smäll i huvudet, hon har varit på röntgen och är ok förutom smärta och en blåklocka modell större runt ögat.
Övrigt är brännmärken på vänster underarm efter gardinen och en vänster handled som är vackert färgad och smärtar, troligen på grund av att ratten levde sitt eget liv efter kontakt med dikeskanter, stenröset och slutlig landning.
Det något ironiska i sammanhanget är att bilen vid en hastig blick ser helt ok ut, karossen helt oskadad förutom den främre "stötfångaren", dvs plastskölden, men under är det väldigt stökigt hela vägen från kylarpaketen till bakänden med en bra inblick i motorn genom ett mosat oljetråg.
En bil vi verkligen gillat och och som när det behövdes som bäst gjorde sitt jobb, några sekunder efter bilen stannat larmar den SOS och hon får prata med operatör som förhör sig om läget och skickar ut räddningstjänst och ambulans.
Nu väntar jag på besked om det blir reparation eller inlösen, blir det inlösen väntar en likadan fast en laddhybrid av nästa generation.
Och eftersom jag gillar att se det komiska i olika sammanhang så skämtar jag om att jag antagligen ses som kvinnomisshandlare när vi vart ute tillsammans och hon har en jätteklocka i nyllet.
Det mindre humoristiska är att hon jobbar inom skolvärlden och åker runt och håller föreläsningar emellanåt, turligt nog är den närmast i tiden i hemkommunen där väl alla vet vad som hänt.
Funderar på att ringa till Göteborg och kolla med dem, men jag finner det osannolikt att de inte tänkt på detta tidigare.Isakare skrev:
Spelar ingen roll hur solskyddet sitter vid en "vanlig" kollision, men 2 smällar i tät följd när rattairbagen redan är förbrukad kan uppenbarligen vid olyckliga omständigheter ge denna effekten.
En bekant till vänner till oss avled för ca 10 år sedan då hon först körde på en älg varvid airbagen löste ut som den skulle, därefter gick bilen av vägen och in i ett träd och då fick hon nästa smäll som tyvärr dödade henne, hastigheten på den vägen är 90.
Ibland hjälper inte alla säkerhetssystem när allt sammanfaller till det sämre.