Någon som har erfarenhet av förra generationens Mercedes C-klass? Jag har fått erbjudande om att köpa ett exemplar till ett bra pris. En 2012 C180 med 12k mil på mätaren. Men trots att jag kan läsa mig till att de verkar hålla en ganska hög kvalité så är jag lite rädd för höga reparationskostnader ( servicekostnader verkar dock inte vara så farliga om man undviker Mercedes-verkstäderna). Är det mycket som går fel på dem och är det alltid svindyrt även om man använder sig av fristående verkstäder?
 
S Styrman_jansson skrev:
Någon som har erfarenhet av förra generationens Mercedes C-klass? Jag har fått erbjudande om att köpa ett exemplar till ett bra pris. En 2012 C180 med 12k mil på mätaren. Men trots att jag kan läsa mig till att de verkar hålla en ganska hög kvalité så är jag lite rädd för höga reparationskostnader ( servicekostnader verkar dock inte vara så farliga om man undviker Mercedes-verkstäderna). Är det mycket som går fel på dem och är det alltid svindyrt även om man använder sig av fristående verkstäder?
Är det luftfjädring? De kan vara ganska dyra. Kusinen åkte på en sån men fick inte veta priset.
 
Jag tror att årsmodell 2012 är ok. MB hade en riktigt dålig period från slutet av 90-talet och större delen av 2000-talet. Så det beror lite på när din karossmodell först kom ut. Det bör vara en W204 du har och första modellen kom då 2007, men år 2012 har den fått en uplift och ska ha M274-motorn.

En C180 bör inte ha så många dyra finesser vilket är en fördel. Men ändå, när något går sönder blir det ofta dyrt, ibland riktigt dyrt.
 
R Rkarlsson skrev:
Är det luftfjädring? De kan vara ganska dyra. Kusinen åkte på en sån men fick inte veta priset.
Det är inte luftfjädring utan den ”vanliga” adaptiva fjädringen.
 
Väldigt dyr när framvagnen börjar glappa har jag hört, det är många pinnar och bökigt att byta.
Men bara hört av en kompis som jobbar på verkstad, ingen egen erfarenhet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror att årsmodell 2012 är ok. MB hade en riktigt dålig period från slutet av 90-talet och större delen av 2000-talet. Så det beror lite på när din karossmodell först kom ut. Det bör vara en W204 du har och första modellen kom då 2007, men år 2012 har den fått en uplift och ska ha M274-motorn.

En C180 bör inte ha så många dyra finesser vilket är en fördel. Men ändå, när något går sönder blir det ofta dyrt, ibland riktigt dyrt.
Det är en w204 med facelift. Dock är det en av de tidiga så den har den ”gamla” 1.8l motorn och inte den nyare 1.6. Så gissar att det är en m271 då? Fast med turbo och inte kompressor.

Bilen i fråga är Coupe-varianten så lite finesser har den, bl.a. ett panoramatak som inte fungerar( går inte att öppna men det gör mig inget).

Vid en googling hittar jag förvånansvärt få problem med dessa och de jag hittar verkar rätt enkla.
 
Elsystemet på tidigare C och E var en rysare, det har jag sett med egna ögon, man får hoppas att de nyare är bättre.
 
Jag har haft många kostsamma fel på mina tidigare E-klasser, men inga "elfel". Det har jag däremot haft på min MB från 2018... Sladdhärvan i S-klassen från tidigt 90-tal är däremot välkänd. Jag har bara haft dieslar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har haft många kostsamma fel på mina tidigare E-klasser, men inga "elfel". Det har jag däremot haft på min MB från 2018... Sladdhärvan i S-klassen från tidigt 90-tal är däremot välkänd. Jag har bara haft dieslar.
Det jag såg var nog en C klass. Locket till säkringsboxen i bakkant av motorhuven hade spruckit, då rinner regnvatten rakt ner i boxen och in i bilen.
Kablar o kontakter ligger lösa på golvet i ett tjockt lager skumgummi som mattan ligger på.
Enligt kompisen som visade bilen var det ett vanligt problem, locket var dåligt och lätt att få dit fel, och säkringsboxen satt idiotiskt till.
Jag har aldrig sett en bil där kablar inte är buntade och inte har hölje på längre sträckor som denna.
E kanske inte hade samma lösning ??
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En era är över.
Mitt första nummer av Teknikens Värld är från 1978.
Bild på skärm med meddelande om avslutad prenumeration på Teknikens Värld, till 2 november 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Bytte en blinkers spak på en Dacia igår, ägaren hade fått nerslag på att tutan inte fungerade (tutan sitter i änden på spaken)
Jag skojade och sa, har du tutat så mycket att knappen slitits ut ??
"Nä, jag har aldrig hittat tutan"
Hur som, ny spak löste problemet, nu har ägaren tuta och vet var den sitter.
Det fanns spakar från 350:- till över 2000:-
Premium OEM Valeo/Renault kostade 1.800:- på autodoc, men såg ingen ide att köpa originalet då den gått sönder utan att ens användas.
Skruvat hade en hemma för 650:- som dök upp på 2 dagar, såg ingen skillnad på den och originalet förutom att den saknade en klisterlapp med nummer och "Valeo Renault" präglat i plasten.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Bytte en blinkers spak på en Dacia igår, ägaren hade fått nerslag på att tutan inte fungerade (tutan sitter i änden på spaken)
Jag skojade och sa, har du tutat så mycket att knappen slitits ut ??
"Nä, jag har aldrig hittat tutan"
Hur som, ny spak löste problemet, nu har ägaren tuta och vet var den sitter.
Det fanns spakar från 350:- till över 2000:-
Premium OEM Valeo/Renault kostade 1.800:- på autodoc, men såg ingen ide att köpa originalet då den gått sönder utan att ens användas.
Skruvat hade en hemma för 650:- som dök upp på 2 dagar, såg ingen skillnad på den och originalet förutom att den saknade en klisterlapp med nummer och "Valeo Renault" präglat i plasten.
Väldigt vanligt att det bara finns en enda tillverkare av en specifik del, men den hamnar i olika kartonger till väldigt olika priser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Väldigt vanligt att det bara finns en enda tillverkare av en specifik del, men den hamnar i olika kartonger till väldigt olika priser.
Såg nåt klipp på www om nån som fått fel på en instrumenttryckknapp som satt på en Lambo eller om det var en Bugatti.
Typ 20 000 för en ny.
Exakt Samma tryckknapp fanns på nån europeisk medelklassbil. Prisbild: 15kr eller liknande. Madness.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Såg nåt klipp på www om nån som fått fel på en instrumenttryckknapp som satt på en Lambo eller om det var en Bugatti.
Typ 20 000 för en ny.
Exakt Samma tryckknapp fanns på nån europeisk medelklassbil. Prisbild: 15kr eller liknande. Madness.
Inte omöjligt det kan vara lamborghini då de är inom vag. Audi R8 har/hade väldigt mycket samma detaljer som övriga bilar.

Det är lite som cyklar, många av de dyra (svindyra) tillverkas i samma lokaler som biltemas cyklar. Där handlar det om vad folk är villiga att betala, det är ju skillnad på material och tillverkning ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.