T
N Niq skrev:
Men det hjälper ju inte Finländaren att ha svenska skyltar på bilen i Finland.
Han måste ju stanna i tullen och fylla i en importblankett eller görs det elektroniskt nu? Få ett tillfäligt körlov och ha en trafikförsäkring som han får på chassinummer.
Behöver inte via tullen mer. Men förr var det så. Här i österbotten iaf finns knappt tullkontor mera och det som finns kvar har väldigt begränsade öppettider så blir i princip omöjligt att göra så. Iaf för 3-4 år sedan.
Men som sagt så börjar det bli ganska länge sen jag tog in en bil så minns inte exakt hur det var.
Kanske det gick att lämna in elektroniskt och hämta körlov på närmaste besiktningskontor?🤔
 
T Tamak skrev:
Behöver inte via tullen mer. Men förr var det så. Här i österbotten iaf finns knappt tullkontor mera och det som finns kvar har väldigt begränsade öppettider så blir i princip omöjligt att göra så. Iaf för 3-4 år sedan.
Men som sagt så börjar det bli ganska länge sen jag tog in en bil så minns inte exakt hur det var.
Kanske det gick att lämna in elektroniskt och hämta körlov på närmaste besiktningskontor?🤔
Det var längesedan jag gjorde det också. Men körlov o trafikförsäkring måste man skaffa på något vis. Försäkringen får man ju via telefon iaf vet inte om det går att göra via nätet utan reg.nr
 
nino nino skrev:
Bmw har ju tänkt till och har en lucka precis vid oljepluggen så man slipper skruva ner plasten, iof så sitter ju filtret från ovansidan där, 520d
Samma på min XC70, en liten lucka att ta loss och filtret uppe. På Lexusen är det en stor plastkåpa som ska ner, men filtret under. Men det är ungefär lika besvärligt med båda, dvs inte alls. Största skillnaden är att XC70n kan man krypa in under utan att palla upp den :)
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Samma på min XC70, en liten lucka att ta loss och filtret uppe. På Lexusen är det en stor plastkåpa som ska ner, men filtret under. Men det är ungefär lika besvärligt med båda, dvs inte alls. Största skillnaden är att XC70n kan man krypa in under utan att palla upp den :)
Då har du en bukplåt i aluminium som ej är "standard", originalplastmodellen har ingen lucka. Men smidigt är det. Allmän rekommendation brukar vara att tömma motorolja genom pluggen och inte suga ur.
 
galento
nino nino skrev:
Bmw har ju tänkt till och har en lucka precis vid oljepluggen så man slipper skruva ner plasten, iof så sitter ju filtret från ovansidan där, 520d
Likadant på Subaru , kommer åt både oljeplugg och filter. V70,n har det inte suttit nån kåpa på så länge vi haft den.
 
Köpte nya hjulhuslister, från ett finskt företag. Det är tjockare och mjukare än original:

SjmJ2n9h.jpg

Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.
vT6EiZgh.jpg

6OAz23Th.jpg

Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Ser ut som mera svetsjobb i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den.
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Köpte nya hjulhuslister, från ett finskt företag. Det är tjockare och mjukare än original:

[bild]

Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.
[bild]

[bild]

Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Ser ut som mera svetsjobb i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den.
Länge sen jag hade saab 900, men där skärmkanterna rostade var oftast när det kom inifrån. Dvs spruta dinitrol från insidan så det suger in mellan plåtarna så kan du nog klara dig...

Dvs inte från hjulhus utan från motorsidan.
 
Det var såpass på innerskärmen tyckte jag att det med största sannolikhet blir ny plåt. Tiden får utvisa.
 
ullberg ullberg skrev:
Bokstaven i slutet på regnr får mig att tro det är en import, även om jag vurmar för märket känns det som att det måste till en riktigt entusiast för hålla en NG 9-5 rullande, även om delar undertill delvis delas med insignia måste det vara jobbigt att få tag på alla karosseri och inredningsdetaljer (samt det som är SAAB-specifikt) som så småningom behövs på en över decenniet gammal bil - men kul att det finns entusiaster!


EDIT: missade att den ju är högerstyrd, det borde göra den till en enhörning bland enhörningar…
/U
"alla" kombis är importer tror jag.......var väl enda chansen att få de registrerade.
 
T Tamak skrev:
Jo men att bara köra till hamnen hjälper ju ingenting. Han ska ju forfarande hem från hamn
de flesta länder har tillfälliga skyltar man kan få ut vid gränsens tullkontor om man nu vill köra hem. Att köra på bilens hemlands skyltar är inte alltid tillämpligt rent försäkringsmässigt.
 
S Stefan1972 skrev:
de flesta länder har tillfälliga skyltar man kan få ut vid gränsens tullkontor om man nu vill köra hem. Att köra på bilens hemlands skyltar är inte alltid tillämpligt rent försäkringsmässigt.
Det är för det mesta olagligt att köra en bil registrerad i ett land man inte är skriven i.
 
  • Wow
pjgb
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Det är för det mesta olagligt att köra en bil registrerad i ett land man inte är skriven i.
Nu får du nog förklara lite närmare hur du tänker?
 
C C.Ö skrev:
Nu får du nog förklara lite närmare hur du tänker?
Att om jag är skriven i tex Finland så får jag i Finland inte framföra en bil som är registrerad i Sverige
 
C
N Niq skrev:
Att om jag är skriven i tex Finland så får jag i Finland inte framföra en bil som är registrerad i Sverige
Varför inte,? det gör ju folk dagligen. Men du kan ju nog inte äga den själva
 
C C.Ö skrev:
Varför inte,? det gör ju folk dagligen. Men du kan ju nog inte äga den själva
vilka gör det menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.