710 168 läst · 10 991 svar
710k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Behöver inte via tullen mer. Men förr var det så. Här i österbotten iaf finns knappt tullkontor mera och det som finns kvar har väldigt begränsade öppettider så blir i princip omöjligt att göra så. Iaf för 3-4 år sedan.N Niq skrev:
Men som sagt så börjar det bli ganska länge sen jag tog in en bil så minns inte exakt hur det var.
Kanske det gick att lämna in elektroniskt och hämta körlov på närmaste besiktningskontor?🤔
Det var längesedan jag gjorde det också. Men körlov o trafikförsäkring måste man skaffa på något vis. Försäkringen får man ju via telefon iaf vet inte om det går att göra via nätet utan reg.nrT Tamak skrev:Behöver inte via tullen mer. Men förr var det så. Här i österbotten iaf finns knappt tullkontor mera och det som finns kvar har väldigt begränsade öppettider så blir i princip omöjligt att göra så. Iaf för 3-4 år sedan.
Men som sagt så börjar det bli ganska länge sen jag tog in en bil så minns inte exakt hur det var.
Kanske det gick att lämna in elektroniskt och hämta körlov på närmaste besiktningskontor?🤔
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Samma på min XC70, en liten lucka att ta loss och filtret uppe. På Lexusen är det en stor plastkåpa som ska ner, men filtret under. Men det är ungefär lika besvärligt med båda, dvs inte alls. Största skillnaden är att XC70n kan man krypa in under utan att palla upp dennino skrev:
Då har du en bukplåt i aluminium som ej är "standard", originalplastmodellen har ingen lucka. Men smidigt är det. Allmän rekommendation brukar vara att tömma motorolja genom pluggen och inte suga ur.Johannes Carlsson skrev:
Köpte nya hjulhuslister, från ett finskt företag. Det är tjockare och mjukare än original:
Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.
Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Ser ut som mera svetsjobb i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den.
Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.
Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Ser ut som mera svetsjobb i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den.
Länge sen jag hade saab 900, men där skärmkanterna rostade var oftast när det kom inifrån. Dvs spruta dinitrol från insidan så det suger in mellan plåtarna så kan du nog klara dig...DennisCA skrev:Köpte nya hjulhuslister, från ett finskt företag. Det är tjockare och mjukare än original:
[bild]
Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.
[bild]
[bild]
Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Ser ut som mera svetsjobb i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den.
Dvs inte från hjulhus utan från motorsidan.
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
"alla" kombis är importer tror jag.......var väl enda chansen att få de registrerade.ullberg skrev:Bokstaven i slutet på regnr får mig att tro det är en import, även om jag vurmar för märket känns det som att det måste till en riktigt entusiast för hålla en NG 9-5 rullande, även om delar undertill delvis delas med insignia måste det vara jobbigt att få tag på alla karosseri och inredningsdetaljer (samt det som är SAAB-specifikt) som så småningom behövs på en över decenniet gammal bil - men kul att det finns entusiaster!
EDIT: missade att den ju är högerstyrd, det borde göra den till en enhörning bland enhörningar…
/U
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Det är för det mesta olagligt att köra en bil registrerad i ett land man inte är skriven i.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg