709 073 läst · 10 959 svar
709k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Nä inte så mycket. Nuär det något år sedan jag köpte bil från sverige men minns jag rätt så ska du avfegistrera den pga export eller liknande. Det går att göra på 2 sätt sedan om han köper bilen och ska köra hem den. Antingen måste han skaffa tillfälligt registreringsnummer att lägga på bilen, de måste han skaffa i finland före han kommer och behöver chassinummer för att kunna skaffa dom.nino skrev:
Ett annat sätt är att du lämnar regnumrorna på bilen och han kör hem den med dom på och sedan postar tillbaka dom till dig när han kommer hem.
Jag sålde en bil (en fin saab 9000) till en tysk polis som körde hem bilen till tyskland och vi sen avreggade den här. Jag fick inga skyltar i posten tror jag, det gick ändå. Detta var kanske 7-8 år sen. Tror de skickade en kopia på ett bevis att bilen var inreggad i tyskland jag kunde använda.N Niq skrev:
Jag hade dock inte vågat låta vemsomhelst köra på min försäkring, men just eftersom jag googlat denna herre och hittat att han var saabentusiast med flera bilar och att han visade sitt polislegg litade jag på honom.
Det hjälper ju aerodynamiken och skyddar från smuts som jag förstår det. Har funderat om man skulle plocka bort det och göra luckor som kan öppnas, så man slipper åt filtret och oljemuttern. Som på yarisen.
Ja, det är en bra tanke. Jag referar bara till mig själv egentligen som bytt olja och filter var tusende mil och nu närmar den sig 62000. Jag har nog kört utan plasten efter att den hade gått 10 - 12 tusen mil.DennisCA skrev:
Men det hjälper ju inte Finländaren att ha svenska skyltar på bilen i Finland.T Tamak skrev:
Han måste ju stanna i tullen och fylla i en importblankett eller görs det elektroniskt nu? Få ett tillfäligt körlov och ha en trafikförsäkring som han får på chassinummer.
Ok dom gånger jag avregistrerat en bil från Sverige så har jag alltid varit tvungen att skicka in skyltarna. Fast jag kunnat visa att den är inregistrerad i något annat land. Men det är längesedan så kanske dom ändrat. Fast jag vet att det varit problem med det när folk köpt bilar från Sverige.J JohanLun skrev:Jag sålde en bil (en fin saab 9000) till en tysk polis som körde hem bilen till tyskland och vi sen avreggade den här. Jag fick inga skyltar i posten tror jag, det gick ändå. Detta var kanske 7-8 år sen. Tror de skickade en kopia på ett bevis att bilen var inreggad i tyskland jag kunde använda.
Jag hade dock inte vågat låta vemsomhelst köra på min försäkring, men just eftersom jag googlat denna herre och hittat att han var saabentusiast med flera bilar och att han visade sitt polislegg litade jag på honom.