DennisCA DennisCA skrev:
Det är så mycket oklart med att köpa från Sverige, vad hamnar man att betala i importskatt t.ex. länge sen jag importerat en bil men förra gången var det blodigt. Och så är det längre och dyrare att ta sig dit.
Ja det är säkert väldigt svårt att ens bedöma en ungefärlig summa lär inte importeras så många så det är nog svårt att hitta vad andra fått betala. Skatten ska ju baseras på försäljningsvärdet i Finland men det lär ju vara högst oklart vad det är.
 
T
DennisCA DennisCA skrev:
Det är så mycket oklart med att köpa från Sverige, vad hamnar man att betala i importskatt t.ex. länge sen jag importerat en bil men förra gången var det blodigt. Och så är det längre och dyrare att ta sig dit.
Du ser på skatteförvaltningens hemsida vad andra har betalat. Där kollade jag och det stämde rätt bra. Och det börjar ju ändå bli så pass gammal bil så tror inte det handlar om så många euro..

Edit: skrev tullens hemsida först men ska vara skatteförvaltningens
 
Både Ingemar Stenmark och Björn Borg körde 900 Turbo. 1983 gick jag i gymnasiet och var på plats när världscupen för första gången kördes i Tärnaby. Hela byn var fullsmetad med SAAB:ar som alla trendkänsliga ville synas i. :)

saab_in_monaco_with_bjorn_borg_ingemar_stenmark.jpg
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag kommer inte ihåg 1983, men såklart, jag var två.
 
  • Haha
Myckling
  • Laddar…
Patrik440
B Blazermannen skrev:
Skulle jag köpa en Saab 900 igen skulle jag sikta på en 87:a eller senare,
1988 eller senare.
:geek:
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker egentligen de äldre saabarna är snyggare. Den nya looken den fick 87 tror jag, så var inte lika fin som de äldre.
 
Faktiskt fått ner turbon till prutad och tänker titta på den. Får se om man köper den trots allt då... Skulle kanske passa med en Saab just nu, ska på min morbrors begravning snart och han var Saab entusiast.

Vet inte han körde nåt annat än Saab så länge jag levde.

Fick några extra bilder, som syns är den 28,100 mil nu. Kanske ska behöva ha motorservice snart. Bara jag får i ordning garaget har jag ett ställe att jobba på den inomhus.

Ec5kbAah.png

Ec5kbAah.png

jmHgFvXh.png

Dw2bXydh.png

C3CeBefh.png
 
  • Gilla
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Hus tomte
Hur i helvete får man bort pollen från bilen:thinking:

alla andra år har man tvättat me svamp som vanligt men iår sitter skiten fast som aldrig förr

Eller så e ja bara sjukt lat iår mot förra året
 
Sista saaben sålde jag bort 2018, tror aldrig det blir en igen. O blir det en så skulle en T16 Aero vara grejer o ha, undrar om dom gjordes i cab?


Gällande pollen så räcker det ju att spola av bilen så är det ju borta, men då vågar man ju inte torka bilen så då får man vattenfläckar...
 
RoTe
Har aldrig varit med om pollen som sitter fast. Var bilen ren och fin under kan man endera köra en torr tvätt eller våt med avhärdat vatten om man har tillgång. Torr tvätt är enklast att köra i lite fart först så blåser mycket av, resten tas med en "dammvippa" för bil eller med lämpligt medel och mikrofiberduk. Våt tvätt, spola av med avhärdat vatten, kör bilen så det mesta torkar, fintorka sedan med duk för avsett ändamål. Men visst har du aldrig polerat eller lackskyddat bilen, då kan jag inte hjälpa dig...
 
L Lutte skrev:
Sista saaben sålde jag bort 2018, tror aldrig det blir en igen. O blir det en så skulle en T16 Aero vara grejer o ha, undrar om dom gjordes i cab?
Tyvärr befarar jag också att det inte blir tillfälle att köra saab igen, iallafall till vardags...

Jag tror de flesta saab 900 cab med det du är ute efter kallas TurboS. Aero kjolar och Turbo tror jag de har. Men billiga är de nog inte. För ett par år sen gick det att köpa högerstyrda i england billigt och tydligen är det bara att skruva i delar från en vänsterstyrd "vanlig" saab för att bygga om till vänsterstyrd.
 
Använde biltemas flygrostborttagare igår på bilen och den stinker ännu trots tvättning, eller så är det från marken runt bilen det stinker, förstås, men inte trevligt...
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tyvärr befarar jag också att det inte blir tillfälle att köra saab igen, iallafall till vardags...

Jag tror de flesta saab 900 cab med det du är ute efter kallas TurboS. Aero kjolar och Turbo tror jag de har. Men billiga är de nog inte. För ett par år sen gick det att köpa högerstyrda i england billigt och tydligen är det bara att skruva i delar från en vänsterstyrd "vanlig" saab för att bygga om till vänsterstyrd.
Sett en högerstyrd 900 cab faktiskt, samt en nyare cab för inte så dåligt pris. Men jag är endast intresserad av de äldre bilarna.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Sett en högerstyrd 900 cab faktiskt, samt en nyare cab för inte så dåligt pris. Men jag är endast intresserad av de äldre bilarna.
Det är bara den äldsta 900 som går att bygga om enkelt. GM 900 som blev 9-3 är i princip inte möjlig att bygga om.
 
Jag menade inte att bygga om till nån cabriolet oavsett.

e: tror jag hade hjärnsläpp där, ungar som stör en nonstop... Svårt att tänka... Talar ju om att bygga om till vänsterstyrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.