711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
1983 hämtade jag ut en sådan ny 900 och inbytet var också en 900, sedan blev det 9000 -86.M Myckling skrev:
Tidigare hade jag även haft en äldre V4 med en Ford 1700 cc motor som borrats och gav väl runt 90 hk, men byggd för tävling. Den hade 13" ratt och diffbroms monterad, så man blev armstark.😉
Ja man fick ordentlig armträning med liten sportratt innan styrservo blev vanligt.A AndersS skrev:
Och så hade man en vajer med handtag till frihjulsspaken på V4an så man nådde den fastspänd i stolen. Frihjulet var bra om man fegade lite med gasen för man tappade inte mycket fart 😉 Annars var det oftast plattan i botten och bara låta vänsterfoten pumpa lite på bromsen.N Niq skrev:
Jag hade Amazon så känner inte till Saabs finesser.A AndersS skrev:
Jag gjorde iordning bromsarna på den så dom tog riktigt bra. Handbromsen fungerade ju så att den bara la an vanliga färdbromsen så det blev nästan tvärnit när man drog ordentligt i handbromsen.( Om jag kommer rätt ihåg så var där ingen bromsservo heller. ) Polisen ville förstås göra flygande besiktning (gammal bil som inte såg så bra ut) . Jag sa åt polisen att handbromsen tar väldigt bra. Jojo sa han och tog fart för att kontrollera. Han var väldigt tyst efter att han nästan slagit huvudet i vindrutan.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Så är det säkert, trodde dock inte man hittade en sådan hos de vanliga uthyrarna. Nu har jag "Läder" i bilen så inte aktuellt för egen del längre, men var rätt billigt här.N Niq skrev:
Jo så är det ju, men 8-10 kkr på en textiltvätt, då har jag högre prioriteringar på villhöver-listan. Då kan jag sänka garden och hyra en maskin för 200-ish för en dag eller så.DennisCA skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Högstyckstvätt och grovdammsugare funkar ju också hyffsat
Fanns ingen ledig kärra hem från en tävling och jag hade bara trasigt avgassystem så det blev en 15 mil landsväg hem. Och runt fyrasnåret på natten är det en poliskontroll någon mil från hemmet. Man fick blåsa och polisen frågade hur tävlingen gått, med avslutande kommentar att så där har bilen inte låtit tidigare när han sett den.N Niq skrev:Jag hade Amazon så känner inte till Saabs finesser.
Jag gjorde iordning bromsarna på den så dom tog riktigt bra. Handbromsen fungerade ju så att den bara la an vanliga färdbromsen så det blev nästan tvärnit när man drog ordentligt i handbromsen.( Om jag kommer rätt ihåg så var där ingen bromsservo heller. ) Polisen ville förstås göra flygande besiktning (gammal bil som inte såg så bra ut) . Jag sa åt polisen att handbromsen tar väldigt bra. Jojo sa han och tog fart för att kontrollera. Han var väldigt tyst efter att han nästan slagit huvudet i vindrutan.
Senare bytte jag till bakhjulsdrivet.