Den kan också vara tillverkad i Nystad i Finland. Jag undrar om det går att ta reda på var den tillverkades.
 
Tittar också på en äldre 900a från 86, den har inte Turbo och bara 8V men insprutad motor. Men bara körd 160,000 km och är en tvådörrars modell med taklucka och också hälften billigare, fast turbon ovanför var väldigt billig för en turbo ska jag säga...

Men det är ju inte omöjligt att köpa 86an och lägga turbo 16v om några år heller... Gillar verkligen takluckan och två dörrars looken.

En blå Saab parkerad vid en sjö med solnedgång och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En klassisk Saab 900 bil parkerad vid en lugn sjö vid skymningen. Träd och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saab-bil med öppen motorhuv som visar en detaljerad motor och delar, med vindrutetorkare och reflexion av hundens mjukdjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassisk bilinteriör med beige säten, svart ratt, manuell växellåda och brun dörrpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilinteriör med öppet takfönster, visar himmel, träd, bilens backspegel och innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredningen är mycket snyggare färg!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Saab. Sälj Aset Annars Byt. :sick:
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Det går nu inte att komma ifrån att det där är lite coolt @DennisCA. Och den låter coolt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tittar också på en äldre 900a från 86, den har inte Turbo och bara 8V men insprutad motor. Men bara körd 160,000 km och är en tvådörrars modell med taklucka och också hälften billigare, fast turbon ovanför var väldigt billig för en turbo ska jag säga...

Men det är ju inte omöjligt att köpa 86an och lägga turbo 16v om några år heller... Gillar verkligen takluckan och två dörrars looken.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Inredningen är mycket snyggare färg!
Jag gillar den röda bättre! Fyra dörrar är coolt med, lite mer praktiskt!
 
Det är kanske största problemet jag har med den. Lacken går att fixa, inredningen går att byta, men 4 dörrar är alltid två för mycket.
 
ullberg
DennisCA DennisCA skrev:
Den kan också vara tillverkad i Nystad i Finland. Jag undrar om det går att ta reda på var den tillverkades.
Position 11 i VIN, är den 7 el 8 ska det vara en bil tillverkad i Finland…

Håller inte med om att inredningen skulle vara ett minus, den röda porrplyschen är ju klassisk, och jag hade den själv i min 900 - eller var det skicket du menade?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det är nog färgen, skär i mina ögon... Den där krämiga interiören tycker jag annars är riktigt bra färg. Alternativet vore läder.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det går nu inte att komma ifrån att det där är lite coolt @DennisCA. Och den låter coolt.
Du menar turbon nu? Turbo är coolt ja, men det är väl det enda den har som jag gillar egentligen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Du menar turbon nu? Turbo är coolt ja, men det är väl det enda den har som jag gillar egentligen.
Jahaja, ja jag såg en turbo där men det var det inte. Med turbo, go for it. Utan turbo är det bara en gammal bil vilken som helst.....:)
 
galento galento skrev:
Vad tycker ni om halvljuslagen på äldre bilar ? Tycker nog personligen att kan man inte
se en bil dagtid i fint väder bör man nog inte ha körkort heller.
Att på bilar utan riktig automatik ska de vara tända och på bilar som automatiken funkar så kan de vara släckta.

Jag har av alla bilar med automatik aldrig haft någon som är mörk när det går i moln, eller blir mörkt. Men har hamnat bak folk som inte tänder upp. De har väl pillat på knappar/reglage. Bara låta de va så det sköter sig självt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jahaja, ja jag såg en turbo där men det var det inte. Med turbo, go for it. Utan turbo är det bara en gammal bil vilken som helst.....:)
Låter som jag är ensam att tycka turbon allena inte väger upp allt annat. Men det är nu ändå jag som bestämmer.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
ullberg
Men har du kollat VIN-numret ännu? Om det är turbo och ”valmet-produktion” måste det väl vara ett givet köpläge!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nä jag har inte kollat för jag tror inte det är bilen för mig, kan inte se det gör nån skillnad för mig om den är finsktillverkad eller ej.
 
För nyfikenhetens skull kollade jag VIN numret och position 11 är 7. Så den är finsktillverkad.

Tittade närmare på bilderna och ser nog ut som rosthål där under flera av dörrarna på turbon och på tröskeln. Den ser är nog mera sliten, 110,000km extra har den gått också.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.