F fribygg skrev:
Körkortet lär hänga löst om hon har nått..
Det här handlar om att göra den mer lättkörd och stark, framfarten blev väldigt osmidig när motorn dör i 25, och sen komma tillbaka med ett ryck.
Den kommer framföras i maklig fart på vägar där en polis aldrig satt sin fot. Men skulle man ut och dra på allmänna vägar, så finns risken.
 
RoTe RoTe skrev:
Jo men efter ett par vintrar i salt så får du aldrig ner reservhjulet.
Jag bytte hjul på bilen för några veckor sen. Hållaren som håller fast reservhjulet under bilen satt fast med två skruvar underifrån. De var så fastrostade att jag helt sonika fick ta stora mutterknacken och dra av dom.

För några år sen hade jag en Chrysler voyager. Där satt skruven som håller reservhjulskorgen i golvet i bagaget. Den var lätt att skruva lös, men fälgen hade rostat fast i karossen, så assistans-bärgaren som kom ut för att byta hjulet fick jobba 10 minuter med spett och slägga innan det lossnade...
 
  • Wow
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Hallå! Jag tänkte slänga ut en fråga här, har en Jeep grand cherokee -93 med 4,0L rak sexa. Det har varit en del mystiska elfel som jag benat ut, men har en grej kvar som spökar. Från och till (just nu mest till) så kan man få vänta en halv minut eller så på att soppapumpen ska surra igång. Den startar ju inte innan pumpen bygger upp tryck. I samband med att pumpen väl surrar igång, så tänds check engine lampan. Mycket störande och var ska jag leta fel?

Såg en gammal tråd på nån engelsk sida om någon med samma symptom, men det framkom aldrig någon lösning i tråden.

Tändningslåset är bytt, jag har kollat jordpunkter, det verkar som att det är relät till pumpen som inte slår till.
 
D Dennis K skrev:
Hallå! Jag tänkte slänga ut en fråga här, har en Jeep grand cherokee -93 med 4,0L rak sexa. Det har varit en del mystiska elfel som jag benat ut, men har en grej kvar som spökar. Från och till (just nu mest till) så kan man få vänta en halv minut eller så på att soppapumpen ska surra igång. Den startar ju inte innan pumpen bygger upp tryck. I samband med att pumpen väl surrar igång, så tänds check engine lampan. Mycket störande och var ska jag leta fel?

Såg en gammal tråd på nån engelsk sida om någon med samma symptom, men det framkom aldrig någon lösning i tråden.

Tändningslåset är bytt, jag har kollat jordpunkter, det verkar som att det är relät till pumpen som inte slår till.
Jag skulle börja med att bena ut om relät får signal, så man kan utesluta att reläet.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle börja med att bena ut om relät får signal, så man kan utesluta att reläet.
Själva reläet har jag provat byta ut utan framgång
 
galento
Kan du bygla två ansluningar i obd kontakten så datorn blinkar ut felkoder via check engine lampan ? Hade nytta av detta i cheva pickupen -92,a.
 
T
galento galento skrev:
Kan du bygla två ansluningar i obd kontakten så datorn blinkar ut felkoder via check engine lampan ? Hade nytta av detta i cheva pickupen -92,a.
Behöver man bygla?:thinking:
Eller är det först på lite nyare det räcker att vrida på och av täbdningen 3 ggr?
I alla fall på mopar bilar..
 
Kollade för kul skull oljan på särbos bil i kväll, den ska in på 10.500 mils service nästa vecka. Jag brukar serva våra bilar själv, men hon gillar tryggheten med 10 år/20" mils garanti som hon har om den servas hos Toyota. (14 år, då bilen köptes 4 år gammal)
Toyota har ju fortfarande en vettig intervall på 1.500 mil, vettig för motorn alltså.
Jag har ofta hört "Alla bilar drar olja, oljan blir skitig efter några hundra mil"
Dessa som säger det, skulle nog tro och jag ljög om jag visade oljan i denna motor nu.
Det är precis till max på stickan, oljan är gyllenbrun, men fortfarande helt genomskinlig, och luktar olja, trots att bilen denna gång gått 300 mil längre än intervallen.
Så här ser det ut under oljelocket.
Ska återkomma med en bild under locket när bilen gått 20" mil om vi kommer dit. Det bör då fortfarande vara lika rent.
Inuti en metallbehållare, kanske en behållare för vätska, med synliga reflektioner och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
galento
T Tamak skrev:
Behöver man bygla?:thinking:
Eller är det först på lite nyare det räcker att vrida på och av täbdningen 3 ggr?
I alla fall på mopar bilar..
Har inte hört nåt om detta med tändningen 3 ggr på Chevan :thinking: Annars funkade
byglingen i obd 1 kontakten bra.
 
Första hjultvätten på 16.000mil :O 2ggr men mestadels försvann all smuts på första tvätten. Lahega 46 och en diskborste. 2016 Toyota Prius har hjulen setat på, så ingen hård körning där med glödande metalldelar från hårda inbromsning mm. och säkert bra lack på fälgarna som gjort ett bra jobb, jag är fortfarande imponerad över att det inte var mer skit

AJFCJaU-d9-8dJPiXCyemLeppIlkQnXK5jSgfpq7ssJz-Y1WGi1_G1n0BH919NTwGJ5b07bYrinsGHa5R8BEmlW_MaZRXL9dRJI8pn41FXl1_luqoxj0q1gDB6ZVdBB4A7shwnq8LdrUeTMg_yqadf93mAdJ8YInLrgQv6TY-gRLE0sIyTvAEvlY1ta9vbv9Bjs57Ck5XkNPQm-TgVmrvyajUMJB8v3XvxX-Zeqt-VonDRJ5l3OFYNbgTgCi-x9IDowEAvP3_JaKEquOoOoNCZXDfqx5RCIIpMtTli4NyIlLTFbe7fyhnsz7wapEKR4vLqpYPeOt86asi9nUpZAb30J6JD4ZhQ_T8RMWZImxBElgQBeJyK06i_PhPU9xHotDCXvYLZ0KlwCRuQRO964-hni2t7KpDwvVrCgk_F_mCsfWAECZ3LhPvPQk2kgY30MipSVRD5e79tMxy9rMv2709pYnZeYFO0dn_bDr403PLVSmyda8n5NCAtX64EXpxK3mkBNjzdsN39cPPpPH9w3RNLXd5ddvPZcUOy606mYFymKyQlr7wAT7AFW7EkC8tYbWzgteTbLNiEmfNV77pKXWcrmzbjY6sssV21I2U23Y9JpKnTqF5v6yUzH9lHKQRZ5Mn4bH3p_400iuNUJ2KDEG4YO0IAiuhN5yC41hNLgRoG_LwmQe1Aj6a6lmYi9FngfAPib9BJXrt17bxldPNTVOlMDFtgQudwwnJ61Z97zRweJSRKkGwusE6p4NqWwla86UdM8BAzlY_QxB3h5hgRr2f3XiyRhWGBz7Uodt-mRnHSLXTzmVCodxsoCVlm7MFYMI2ZpC2-vUtLcu8bJx-DA_VEKvtXtHFhNdw-1PXDD7NmQOQ2WZd44oXu1IgPKmkSqdxVNPp_QwDWaxgUO86ALoduXhOIIJ1FMQK1Z5t5SQ5Cmc5yWghWq_54v-RwcI2Eto6bn6CPoSG8SQLqKvg6V3k_2xkghnNcXbVxMuDeU=w1250-h938-s-no
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Finns det nåt enkelt sätt att få polerade fälgar att blänka, avskyr att gnugga å jävlas....
Fälgarna på coroneten börjar bli tråkiga.
Köpte medel från Bollnäs som skulle polera och skydda men man får ju gnida till dödagar innan det blir bra och det orkar jag inte

Byter snart mot en Cheva pilsnerhäck så man slipper putsa
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns det nåt enkelt sätt att få polerade fälgar att blänka, avskyr att gnugga å jävlas....
Fälgarna på coroneten börjar bli tråkiga.
Köpte medel från Bollnäs som skulle polera och skydda men man får ju gnida till dödagar innan det blir bra och det orkar jag inte

Byter snart mot en Cheva pilsnerhäck så man slipper putsa
Låta någon annan putsa åt dig är väl det jag kommer på ;)
 
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Låta någon annan putsa åt dig är väl det jag kommer på ;)
Ja eller köpa nya fälgar ;):cool: . Vad har du för fälgar på Coroneten ?
 
Enklast är ju att köpa nya :D

Körde några studenter för nåt år sen,så jag kapade bort skallarna ifall dom inte vill vara med :)

Två personer i formella kläder står bredvid en röd, klassisk bil utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är nog nå Kina fälgar, 20" bak och 17" fram
Man ska väl inte ha så stora fälgar på en sån här bil men ville ha andat än plåtfälgarna och dom här dök upp så det fick bli så.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Enklast är ju att köpa nya :D

Körde några studenter för nåt år sen,så jag kapade bort skallarna ifall dom inte vill vara med :)

[bild]

Är nog nå Kina fälgar, 20" bak och 17" fram
Man ska väl inte ha så stora fälgar på en sån här bil men ville ha andat än plåtfälgarna och dom här dök upp så det fick bli så.
Cragar SS är väldigt snyggt på '68-70 Mopar.

Men det är ju inget tips på hur du enkelt polerar upp hjulen du har. Det är nog tyvärr "elbow grease" som gäller ;)
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.