K Keld skrev:
Bytt spänrulle på Volvon, spännbandet fick agera den tredje handen som behövs för operationen.
[bild]
Sen är det som vanligt att man drar fram massa skit:
[bild]
Visst kollade du så att frihjulet på generatorn var ok?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Visst kollade du så att frihjulet på generatorn var ok?
Frihjulet verkade okay. Anledningen till bytet av spännrullen var inte missljud eller nåt sånt.
Jag bytte för att jag hade den liggande sen förra året när jag bytte kamrem, vattenpump och remmar.
Vid det bytet var spännrullen försenad i leveransen, så jag tänkte att jag byter den, sen. Och nu var det sen
 
Det är bra. Remdrivningen är enligt mej lite underdimensionerad och orsak till många motorhaverier.
 
Punka höger fram på firmabilen igår, medföljande verktyg och domkraft var ingen hitt, tur att man har 2 domkrafter i skåpet.
För när jag väl fick upp och bort hjulet, fick jag inte fram reservhjulet, det hänger bak under bilen, lätt att hissa ner, men det går sen inte att få ut om bilen har dragkrok. Utan en extra saxdomkraft hade jag inte lyckats byta däck.
 
  • Gilla
  • Arg
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Punka höger fram på firmabilen igår, medföljande verktyg och domkraft var ingen hitt, tur att man har 2 domkrafter i skåpet.
För när jag väl fick upp och bort hjulet, fick jag inte fram reservhjulet, det hänger bak under bilen, lätt att hissa ner, men det går sen inte att få ut om bilen har dragkrok. Utan en extra saxdomkraft hade jag inte lyckats byta däck.
På ett sätt värdelöst att ha hjulet under bilen. Fick själv punktering förra helgen. Men hade luft nog att kunna ställa släp hemma och köra inom brorsonens verkstad så vi pluggade däcket.
När jag tog en titt på reservhjulet konstatera jag bara att jag nog får köpa ny fälg för att va säker.

Det roliga var att brorsonen fick med punktering men blev helt utan luft. Problemet var att hjulet satt så förbannat hårt att han inte fick av det. Så 2km ungefär på däck utan luft blev helt nytt däck :D
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
På ett sätt värdelöst att ha hjulet under bilen.
jag tyckte precis samma, tills vi fick punka på våran fulllastade hyrbil förran sommaren, på en motorväg i södra europa, en toyota pro ace. Reservhjulet under på den. tror det tog max 10 min innan vi hade bytt till reserrvhjulet som vi fick släppa fram under. lite skitigt och bökigt, men betydligt bättre än om vi hade behövt ta ut i pricip allt ur bakluckan.
 
RoTe
P Peter_Bromma skrev:
jag tyckte precis samma, tills vi fick punka på våran fulllastade hyrbil förran sommaren, på en motorväg i södra europa, en toyota pro ace. Reservhjulet under på den. tror det tog max 10 min innan vi hade bytt till reserrvhjulet som vi fick släppa fram under. lite skitigt och bökigt, men betydligt bättre än om vi hade behövt ta ut i pricip allt ur bakluckan.
Jo men efter ett par vintrar i salt så får du aldrig ner reservhjulet.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
jag tyckte precis samma, tills vi fick punka på våran fulllastade hyrbil förran sommaren, på en motorväg i södra europa, en toyota pro ace. Reservhjulet under på den. tror det tog max 10 min innan vi hade bytt till reserrvhjulet som vi fick släppa fram under. lite skitigt och bökigt, men betydligt bättre än om vi hade behövt ta ut i pricip allt ur bakluckan.
Jag fick punktering en gång på väg till dalarna och vi var stillastående i en kö vid kristinehamn.
Aja bara rulla av på en liten grusväg.
Vi packar allt i väskor så de är bara lyfta ut på 5 minuter. Drar fram reservhjulet.
Sen var det just det att jag tydligen inte fick med verktyg :D
När man går runt och kollar bilarna i kön så är alla fullproppade med packning förutom en som hade verktyg så vi kunde lossa hjulet och byta.
Sen dess ligger alltid ett långt ledhandtag lättillgängligt i mina bilar plus lite hylsor.

Om man packar så att det ligger huller om buller är det nog bra att ha det under, men så som mitt hjul ser ut så är det bara att köpa nytt.
Så får lägga ett i garaget och slänga i skåpet när man ska långt.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jo men efter ett par vintrar i salt så får du aldrig ner reservhjulet.
det stämmer nog bra, så då tyckte jag rätt från början, den här bilen var nog typ ett år. vill inte tänka på hur det ser ut under efter 10.
 
RoTe RoTe skrev:
Jo men efter ett par vintrar i salt så får du aldrig ner reservhjulet.
Det här (Ford Transit) hängde i en rostfri vajer som än funkade fint. Ska ta mig under och kolla nu när däcket är borta om det är nått man kan smörja/rostskydda.
Men mins när jag skulle ha ner däcket på min Toyota Hi Lux efter många år som hängde i en kedja.
Fick stoppa upp skärbrännare i fäljens hål och skära av kedjan. Kedjespelet som satt ovanför fick jag aldrig fart på, det var totalt ihoprostat.
 
Tvungen att dela med mig här med. Beställde en rattknapp (3 knappar i en) i Måndags 15:59 på www.rockauto.com och valde FedEx snabbaste frakt då jag använder knapparna hela tiden för musikspelning. Svensk sida lista 1-2veckors levtid och 2.100kr. Rockauto inkl. allt 900kr billigare (originaldel hos båda två).

Total lev. tid från Order till mottagande ute i 08 buschen 2dygn och 15minuter :O

Skärmdump av FedEx paketspårningshistorik visar rutt detaljer, från USA till Sverige, slutligen levererad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
galento
Ja , är också nöjd med Rock auto. Vi var några som beställde ett gäng 5 3/4" hel och halvljus strålkastare och paketet blev borta.
Men de skickade en ny sändning omgående.
Till usabilar finns pengar att tjäna.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Köpte en plastmoped till särbon med elstart, hon har en fin veteran, men det är tveksamt om hon kan kicka efter en höftledsoperation.
Plastmoppen hade enligt ägaren tidigare varit trimmad, men nu återställd till 25 km/h, och den gjorde inte en knop mer än 25.
En guide på youtube visade 5 saker man måste ta bort/ändra för att få fart på den, CDI, variator, trottelstopp, egr, munstycke.
Utan att kolla på det andra beställde jag en ostrypt CDI box för 295 spänn.
Nu gör moppen 70 :)
 
  • Gilla
  • Wow
Peter_Bromma och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nu gör moppen 70 :)
Körkortet lär hänga löst om hon har nått..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är väldigt imponerad över liknande kunskaper gällande plåt där man hamrar ut bucklor och fel med hammare och andra verktyg, speciellt den här killen som knackar på en miljon gånger på en lackad yta och får det att ser hur bra ut som helst.

(här finns nån länk till en bok men går till en skum sida som ger dåliga vibbar)


Jag funderar om det finns nån literatur i ämnet för den som vill lära sig? Jag har hittat böcker på engelska, finns det även något på svenska? Det går helt bra för mig att läsa på engelska men större sannolikhet att hitta nåt i biblioteken på svenska.

The Key to Metal Bumping Manual Instruction Book såg lovande ut annars, finns en skannad PDF men tänkte söka en fysisk bok.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.