711 777 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Angående V8or från 70 talet.
Har en bok hemma "Alla bilar 1975"
Där finns nån Jänkare med jättemotor, typ 6-7 liter och väldigt få hästkrafter, litereffekten är nån stans runt 30 hk.
Alla som kört Opels lilla 1,1 som tex fanns i Kadett, och som ju oxå är en stötstångshistoria från Hedenhös, vet att de puffran inte är mycket att hänga i granen.
Men den hade dubbelt så hög litereffekt som bamseåttan !!!
Jag har rivit nån sån där 70 tals V8 en gång, den hade avgaskanaler i insuget för EGR ventil. Helvete vad koks det var under insuget i V:t där lyftarna sitter. Oljan som stänker runt där har ju koksat mot den varma ytan under avgaskanalerna.
Har en bok hemma "Alla bilar 1975"
Där finns nån Jänkare med jättemotor, typ 6-7 liter och väldigt få hästkrafter, litereffekten är nån stans runt 30 hk.
Alla som kört Opels lilla 1,1 som tex fanns i Kadett, och som ju oxå är en stötstångshistoria från Hedenhös, vet att de puffran inte är mycket att hänga i granen.
Men den hade dubbelt så hög litereffekt som bamseåttan !!!
Jag har rivit nån sån där 70 tals V8 en gång, den hade avgaskanaler i insuget för EGR ventil. Helvete vad koks det var under insuget i V:t där lyftarna sitter. Oljan som stänker runt där har ju koksat mot den varma ytan under avgaskanalerna.
Hemi'n är en populär motor, Holley har tom gjort styrsystem för just för detta om du vill göra det enkelt med Självlärningssystem. Men jag kommer låta Stefan/Brillko på www.Holleyefi.se optimera min när det blir dags i gammelchevan (fast LS/Vortec) Man behöver ingen bärbar PC i garaget alls för detta system.nino skrev:
https://www.holley.com/products/fue...iii_hemi_kits/terminator_x_gen_iii_hemi_kits/
Miljökraven sätter fortfarande käppar i mekaniken, RAM från 2014-15 dens (Ecodiesel) 3.0L VM-Motori motorn har bekymmer med EGRen mm. Så till den milda grad att ser man annonser med NY motor runt 10.000mil reagerar man inte längreIsakare skrev:Angående V8or från 70 talet.
Har en bok hemma "Alla bilar 1975"
Där finns nån Jänkare med jättemotor, typ 6-7 liter och väldigt få hästkrafter, litereffekten är nån stans runt 30 hk.
Alla som kört Opels lilla 1,1 som tex fanns i Kadett, och som ju oxå är en stötstångshistoria från Hedenhös, vet att de puffran inte är mycket att hänga i granen.
Men den hade dubbelt så hög litereffekt som bamseåttan !!!
Jag har rivit nån sån där 70 tals V8 en gång, den hade avgaskanaler i insuget för EGR ventil. Helvete vad koks det var under insuget i V:t där lyftarna sitter. Oljan som stänker runt där har ju koksat mot den varma ytan under avgaskanalerna.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Det var ju inte ovanligt med 130-140 kusar ur de vanliga v8-orna på "smogtiden"... Riktigt efterblivet hanterat av biltillverkarna där borta...Isakare skrev:Angående V8or från 70 talet.
Har en bok hemma "Alla bilar 1975"
Där finns nån Jänkare med jättemotor, typ 6-7 liter och väldigt få hästkrafter, litereffekten är nån stans runt 30 hk.
Alla som kört Opels lilla 1,1 som tex fanns i Kadett, och som ju oxå är en stötstångshistoria från Hedenhös, vet att de puffran inte är mycket att hänga i granen.
Men den hade dubbelt så hög litereffekt som bamseåttan !!!
Jag har rivit nån sån där 70 tals V8 en gång, den hade avgaskanaler i insuget för EGR ventil. Helvete vad koks det var under insuget i V:t där lyftarna sitter. Oljan som stänker runt där har ju koksat mot den varma ytan under avgaskanalerna.
Tokslut skrev:Hemi'n är en populär motor, Holley har tom gjort styrsystem för just för detta om du vill göra det enkelt med Självlärningssystem. Men jag kommer låta Stefan/Brillko på www.Holleyefi.se optimera min när det blir dags i gammelchevan (fast LS/Vortec) Man behöver ingen bärbar PC i garaget alls för detta system.
[länk]
[bild]
[media]
Jo jag har också tänkt på det systemet från han.
Men man vill kanske ha en bättre motor att sätta det på...
Finns ju kolvar för mer komp och kam från bigbad mopar som iaf låter fränare
Det var bättre på 60 talet , Olds 425,orna här är s.k " ultra high compression " motorer med smidd vev som standard. Cadillac började ju få luftpumpar i slutet av 60 ralet för att hjälpa till få ned värdena , sen var det väl lite olika krav i olika stater i us också.Dan_Johansson skrev:
Det fina är ju också att motorer knappt går att få tag på, eller ens reservdelar. "Supply issues"...Tokslut skrev:
Stroka då på samma gångnino skrev:
De va väl tur de höll kvar, annars hade ju alla marknader sett ut som våra när det kommer till motorer. Hur spännande hade det varit med små härken med flera turbos och en kompressor uppe på det. Nä, det är inget billigt ägande i längden för oss som inte bara kör bilarna de första levnadsårenDan_Johansson skrev:
Det drar ju iväg även om man bara ska byta kolvar och ev kam...
Det ska planas toppar, toppdeckas, renovera topparna, nya packningar osv osv och all tid.
Motorutrymmet behöver en uppfräschning om motorn åker ur. Framvagnen har nåt gnissel och är motorn ur bör man ju kanske plocka ner balken också och renovera.
Kommer nog åka så länge det håller om jag känner mig själv.
Det ska planas toppar, toppdeckas, renovera topparna, nya packningar osv osv och all tid.
Motorutrymmet behöver en uppfräschning om motorn åker ur. Framvagnen har nåt gnissel och är motorn ur bör man ju kanske plocka ner balken också och renovera.
Kommer nog åka så länge det håller om jag känner mig själv.
Ja, visst är det härligt med skenande kostnader.nino skrev:Det drar ju iväg även om man bara ska byta kolvar och ev kam...
Det ska planas toppar, toppdeckas, renovera topparna, nya packningar osv osv och all tid.
Motorutrymmet behöver en uppfräschning om motorn åker ur. Framvagnen har nåt gnissel och är motorn ur bör man ju kanske plocka ner balken också och renovera.
Kommer nog åka så länge det håller om jag känner mig själv.
Själv börjar man bli snål när huset börjar kosta igen då man varit bortskämd ett tag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder