769 577 läst · 11 593 svar
770k läst
11,6k svar
Allt om bilen
Ser ut som en praktisk bil. Vw har väl Touran, Ford har väl också någon liknande. Vws bil har jag hört är svårmekad. Annars skulle det vara perfekt med en sån för att kunna skjutsa barnen (med kompisar) till träningen.P Pin skrev:
Jo de är praktiska, men enligt min kompis och hans mek så höll inte konstruktionen för all extra vikt. Kanske i kombination med sisådär kvalitet från början.J JohanLun skrev:
Det är väl inte så konstigt att det behövs mer hästar.H heimlaga skrev:Jag frågar mig vad folk skall med de där hästkrafterna till. Förståss behöver en del dra tunga bromsade släpkärror och skall ha hästkrafter till det men man ser ju till och med bilar med stor motor men utan dragkrok.
Min förra bil var en Opel Kadett E med 1,2 liters bensinmotor på 60 hästkrafter när den var nu. Med 35 årss nötning hade den säkert tappat några hästkrafter men den räckte till för bilen och en så tung obromsad släpkärra som man lagligt kunde dra.
Nu kör jag med Ford Transit connect med 1,8 liters dieselmotor som lär vara på 90 hästkrafter och den räcker väl till för fullastad bil med takställning och så mycket släpvagsvikt som man får dra olastad.
1. En modern krocksäker bil väger 2 ton i familjestorlek. Då funkar det inte med 60hästar längre.
2. Vill man kunna färdas i motorvägsfart och kanske drista sig till en omkörning på landsväg med fullpackad bil (en modern krocksäker bil) så är ju 180-250hk helt lagom och ingen överdriven hästkraft.
3. Använder man bilen för nöjeskörning, och dit får man väl räkna även pickisar med 700hk, så blir det förstås roligare med fler hästkrafter.
.....så det är väl inte så konstigt att förstå vad man har hästarna till.
2.Jag vet inte om V70 numera kan kallas en modern och krocksäker bil, men med lilla 1,6 dieseln är den en duglig familjebil även på långfärd, har den kanske 110-120hp? Ungefär samma utrymmen och hästkrafter hade jag i min samtida Octavia och den körde man iofs inte gärna om med på motorväg med släp kopplat.MathiasS skrev:Det är väl inte så konstigt att det behövs mer hästar.
1. En modern krocksäker bil väger 2 ton i familjestorlek. Då funkar det inte med 60hästar längre.
2. Vill man kunna färdas i motorvägsfart och kanske drista sig till en omkörning på landsväg med fullpackad bil (en modern krocksäker bil) så är ju 180-250hk helt lagom och ingen överdriven hästkraft.
Kör med hästkärra ibland efter V70,n med 140 hk och Subaru,n med 230 hkF fribygg skrev:2.Jag vet inte om V70 numera kan kallas en modern och krocksäker bil, men med lilla 1,6 dieseln är den en duglig familjebil även på långfärd, har den kanske 110-120hp? Ungefär samma utrymmen och hästkrafter hade jag i min samtida Octavia och den körde man iofs inte gärna om med på motorväg med släp kopplat.
och i långa uppförsbackar så är det jobbigt för Volvon men knappt märkbart
med Subarun så man väljer gärna den.
Klart att det funkar om man håller sig till höger där alla andra åker. Vill man åka lite fortare är iallafall inte jag bekväm med att göra det med så lite pulver.F fribygg skrev:2.Jag vet inte om V70 numera kan kallas en modern och krocksäker bil, men med lilla 1,6 dieseln är den en duglig familjebil även på långfärd, har den kanske 110-120hp? Ungefär samma utrymmen och hästkrafter hade jag i min samtida Octavia och den körde man iofs inte gärna om med på motorväg med släp kopplat.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Märks på vår bil också, då man lär montera extraljusen lågt pga radarn i grillen. Dock så har jag inte hunnit justera ljusen riktigt ännu, vet inte var all tid tar vägenMathiasS skrev: