749 886 läst · 11 411 svar
750k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Jag har drag på min Mitsubishi ASX 1.6 L bensin med 116 hk och har kört säkert 2000 mil med släp (jag har flyttat själv från Göteborg till Södra Skåne och kört minst 30 resor T/R).richardtenggren skrev:
Enda riktiga problemet har varit Hallandsås södergående med överlastat skåpsläp, där går det långsamt och tungt, växla ner till trean och tugga på i 60-70 som max.
Med vanligt obromsat 750 kg / 80 km/h flaksläp märker man knappt att det sitter på.
Har drag på min 90 hästars yaris och fraktar allt möjligt med den, 400kg får jag lägga på den enligt lagen i finland och det räcker till 90% av sakerna. Jag fraktade säkert 80% av allt material till bygget av mitt förråd med den. Familen på 4 får plats i yarisen också, jag brukar köra om folk på motorvägen med den.
Har också en 120hk mazda 6a fast inget drag där.
De gamla toyota dieselpickuparna från 80 talet hade väl under 100 hästar för det mesta och fick lastas med ett ton tror jag. Fast då körde man inte 100.
Har också en 120hk mazda 6a fast inget drag där.
De gamla toyota dieselpickuparna från 80 talet hade väl under 100 hästar för det mesta och fick lastas med ett ton tror jag. Fast då körde man inte 100.
Jo min första byggbil var en Ford transit, en 89a tror jag. Med renoverad förgasare hade den nog 60 hästar tror jag. Det gick att åka runt med ett ton på flaket, lite drygt, men bara för att det går så betyder ju inte det att det var bra. Det hade varit MYCKET bättre med 150hk i den bilen….
Ja skyltarna kan blända en , körde mc hem sent på kvällen i höstas i ett satans regnväder och man förbannade skyltarnas reflexer speciellt i mötena med bil. Detta varM maria01 skrev:
nog ett av de värre regnvädren man kört mc i.
Du kanske inte ens har den som familjebil och för hemfrakt av byggvaror och skräpkörning till ÅVC så tror jag dock många av forummedlemmarna använder sina V70srichardtenggren skrev:
Har man något sådant behöver man ju inte krångla med släp efter eller byggkläder i familjebilen..MathiasS skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Nu har jag en V60, så troligen är en V70 med samma motor ännu tröttare så att säga, men det är ju ingen som sagt att det inte skulle fungera, sen har man kanske olika krav.F fribygg skrev:
Vi hade dock en V70 med 2.0 D (136 hk, 320 Nm) tidigare som just byggbil, men var väl inte direkt pigg med nästan ett ton tegel på släpet.
Jag lyckades ju köra bort ca 35 ton tegel och massa annat genom åren med den, så klart det funkar.
Jag har ju familj, barnstolar i bilarna så nog är det familjebilar allt och nog blir det många vändor till ÅVC.
Den var svinbra i början när mycket material skulle in och ut, men senare fick det bli släp istället. Nu tror jag det är dags för skifte igen, från stort entreprenadsläp till ett kåpsläp med ståhöjd......har något enstaka projekt kvar där det passar att lasta riktigt tungt, men efter det blir det mer praktiskt med kåpa och ramp....F fribygg skrev:
Dagens bilrelaterat var att kolla på en Dacia Logan 0,9 tce -15 med lysande motorlampa och skrammel i motorn.
Kamkedjan låter fruktansvärt.
Google avslöjar att det inte är ett ovanligt problem, och youtube säger att det är skapligt enkelt att byta kedja.... trots att motorn är Fransk.
Kamkedjan låter fruktansvärt.
Google avslöjar att det inte är ett ovanligt problem, och youtube säger att det är skapligt enkelt att byta kedja.... trots att motorn är Fransk.
Finns det inte till ditt Anssems?MathiasS skrev:Den var svinbra i början när mycket material skulle in och ut, men senare fick det bli släp istället. Nu tror jag det är dags för skifte igen, från stort entreprenadsläp till ett kåpsläp med ståhöjd......har något enstaka projekt kvar där det passar att lasta riktigt tungt, men efter det blir det mer praktiskt med kåpa och ramp....
Detta är ett MSX släp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder