Tror du missförstår. Efter drygt 45 år i branschen har jag sett/hört många liknande förståsigpåare, och man missar ofta hur man kan testa vid misstänkta fel. Om man verkligen HAR ett allvarligt problem med t.ex utebliven PEN in på servisen, eller en lossad PE-N-skruv i de centraler som har en dylik osv, så återstår bara en verkligt separerad och verklig jord att mäta imot. Allt annat bara ställer till det, och inte minst eftersom många mäter med DMM osv utan belastning. Att däremot läsa om begrepp som"plocka el ur luften" visar bara på hur utbrett det är med missförstånd osv...
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Meggning = Mega Ohm mätning (med relativt hög spänning 500V eller 1kV osv) är inget som har med fabrikatet Megger att göra egentligen. De handvevade mätarna började benämnas Megger, men idag är fabrikatet Megger synonymt med allehanda e-belastningar för batteritester mm.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vi har en spänningskälla och en motpol som vi mäter mot. Då det handlar om en uppmätt spänning på i storleksordningen 100 V så handlar det inte om olika jordplan, t.ex att elsystemets skyddsjord och antennsystemets jord dhar olika potential för det brukar handlar om några få volt på sin höjd. Utan spänningen kommer från elsystemets fas.
Jag kan mest bara konstatera att jag vid några olika tillfällen har mätt ända upp till 128 volt, med bra kittel i fingrarna, mellan ett hölje på en apparat och jord, och enda anledningen har varit ett flytande jordplan. När jordplanet anslöts till "verklig jord", upphörde problemen.
 
Meggning har i allra högsta grad nått med Megger att göra, för länge sedan var Megger det fabrikat man använde för att isolationsmäta med hög spänning. Därför kallades (och fortfarande kallas) mätmetoden för meggning.
 
thomasx skrev:
Jag kan mest bara konstatera att jag vid några olika tillfällen har mätt ända upp till 128 volt, med bra kittel i fingrarna, mellan ett hölje på en apparat och jord, och enda anledningen har varit ett flytande jordplan. När jordplanet anslöts till "verklig jord", upphörde problemen.
Det är noterbart att du några gånger råkat ut för flytande skyddsjord. Det är ett fel som inte får inträffa, som vi sällan hör talas om här och som jag aldrig träffat på vad det nu kan vara värt. Om det finns en kontroll som installatörer gör i sömnen så är det kontinuitetskontrollen av skyddsjorden. Den kan ju gå sönder, och den kan ju omedvetet kopplas bort etc men förhoppningsvis mycket ovanligt.

Och du har haft oturen att dessa klass I-apparater har ett defekt EMC-filter för dessa ska inte släppa igenom så mycket ström att det orsakar bra kittel i fingrarna. Det kan kännas, mer än lite darr i fingrarna, men inte så jättemycket mer än så. Den enda rimliga förklaringen är att du haft oturen att ha flera sådana apparater inkopplade på den grupp eller krets som hade denna flytande skyddsjord.

Du har dessutom haft oturen att ha sann jord inom räckhåll, kanske i form av en diskbänk, för att känna denna ström vid dessa tillfällen. Det är nog utsiktslöst att köpa trisslotter :(

För övrigt, när man pratar om olika jordplan, t.ex i sammanhang som centralantenn så avser man oftast signaljord eller skyddsjord som faktiskt är ansluten till jord, någonstans tidigare i systemet, men där olika system inte längre har samma potential längre ut i nätet, men de har fortfarande en låg potentialskillnad mot sann jord.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det är noterbart att du några gånger råkat ut för flytande skyddsjord. Det är ett fel som inte får inträffa, som vi sällan hör talas om här och som jag aldrig träffat på vad det nu kan vara värt. Om det finns en kontroll som installatörer gör i sömnen så är det kontinuitetskontrollen av skyddsjorden. Den kan ju gå sönder, och den kan ju omedvetet kopplas bort etc men förhoppningsvis mycket ovanligt.
Jag instämmer i att det är anmärkningsvärt, och borde i princip inte förkomma, ändå är det flera i tråden som rapporterar just detta. Så man börjar undra hur vanligt det är egentligen, och varför det verkar vara så pass frekvent att vi bara här i tråden har 4-5 olika inträffanden omnämnda.

Bo.Siltberg skrev:
Du har dessutom haft oturen att ha sann jord inom räckhåll, kanske i form av en diskbänk, för att känna denna ström vid dessa tillfällen. Det är nog utsiktslöst att köpa trisslotter :(
Att ha ett element inom räckhåll är definitivt inget ovanligt.
 
Nu överdriver du, en (1) har rapporterat flytande skyddsjord i denna tråd. Om det betyder att det är (o)vanligt låter jag vara osagt. Jag tror du råkat mäta kapacitivt kopplad spänning.
 
Om du bryr dig det minsta om människor och djur i din bostad är det här det enda rådet du behöver:
Ring en elektriker!
Kontinuitetsmätning av jord görs samt utökad potensialutjämning. Se till att du väljer en elektriker som avslutar arbetet med dokumenterad kontroll före idrifttagande.
 
Mikael_L
Elektriker F skrev:
Om du bryr dig det minsta om människor och djur i din bostad är det här det enda rådet du behöver:
Ring en elektriker!
Kontinuitetsmätning av jord görs samt utökad potensialutjämning. Se till att du väljer en elektriker som avslutar arbetet med dokumenterad kontroll före idrifttagande.
Jag hoppas du själv ringer en elektriker direkt ifall du upptäcker något som kittlar i din bostad !!!
 
Mikael_L skrev:
Jag hoppas du själv ringer en elektriker direkt ifall du upptäcker något som kittlar i din bostad !!!
Tack för ditt intelligenta inlägg.
 
Bo.Siltberg skrev:
Nu överdriver du, en (1) har rapporterat flytande skyddsjord i denna tråd. Om det betyder att det är (o)vanligt låter jag vara osagt. Jag tror du råkat mäta kapacitivt kopplad spänning.
Jag har rapporterat två fall och jag läste bestämt om två till.
 
Du kan ju inte räkna med dig själv när du fäller påståenden som att flera har rapporterat :)
Det andra fallet du tänker på är troligen det skyddsjordade uttaget utan ansluten skyddsjord. Eftersom det inte fanns någon skyddsledare att ansluta så handlar det troligen om ett torrt isolerat rum med i övrigt ojordade uttag, dvs det är "ok" att något blir strömförande i detta rum eftersom det inte ska finnas någon sann jord. Lite OT att prata om flytande skyddsjord där.
 
Elektriker F skrev:
Om du bryr dig det minsta om människor och djur i din bostad är det här det enda rådet du behöver:
Ring en elektriker!
Kontinuitetsmätning av jord görs samt utökad potensialutjämning. Se till att du väljer en elektriker som avslutar arbetet med dokumenterad kontroll före idrifttagande.
Det är ett bra råd att ta professionell hjälp - det är en naturlig reaktion när ett problem överstiger ens egen förmåga att lösa. Frågan är bara om det är en elektriker, IT-tekniker eller annan elektronikingenjör som behövs. Du verkar säker på att det finns ett elektrisk fel här utifrån den information vi har, så det vore intressant om du kunde utveckla det.
 
Utan att ha följt tråden kan jag bara säga att det är rätt vanligt med spänning mellan jord och antennuttag. det beror på att antennanläggningar ibland saknar riktig jordning. Så det första man bör göra är att kolla koaxialkablar, fördelare, förstärkare.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Du kan ju inte räkna med dig själv när du fäller påståenden som att flera har rapporterat
Självklart ska alla fall räknas, mina + dom andra.

Bo.Siltberg skrev:
Det andra fallet du tänker på är troligen det skyddsjordade uttaget utan ansluten skyddsjord. Eftersom det inte fanns någon skyddsledare att ansluta så handlar det troligen om ett torrt isolerat rum med i övrigt ojordade uttag, dvs det är "ok" att något blir strömförande i detta rum eftersom det inte ska finnas någon sann jord. Lite OT att prata om flytande skyddsjord där.
Självklart räknar jag med det. Hur kan du påstå att det är "ok" att installera jordade uttag utan att jorda dem?
Det är heller inte tillåtet att installera jordade och ojordade uttag i samma rum. Du kan säkert mycket mer om detta än jag, så jag är lite förvånad över ditt inlägg här måste jag säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.