Har inte orkat läsa sådär värst mycket i tråden här men jag tycker der verkar som dålig jordanslutning eller för klen PE-N ledare in i huset. Det kanske redan är sagt dock 😌
 
elmont skrev:
Utan att ha följt tråden kan jag bara säga att det är rätt vanligt med spänning mellan jord och antennuttag. det beror på att antennanläggningar ibland saknar riktig jordning. Så det första man bör göra är att kolla koaxialkablar, fördelare, förstärkare.
Och då en fråga, många antennförstärkare / ströminjektorer eller vad det nu är har ju bara europaplugg... Det hade ju annars varit naturligt att de var anslutna till jordad stickpropp och löste det den vägen, för det känns ju fel att själv jorda något i antennkabeln. Om man dessutom har 2 eller flera TV apparater anslutna till samma antennsystem och dessa inte är jordade men leder sin egen jord till antennens ytterdel så borde det ju kunna uppstå otrevliga "kittel"...

Jag ska själv i mitt "kablageprojekt" försöka återinstallera en Triax antenn med två utgångar som ska gå till två TV apparater. Hur ska man då göra för att lösa jordproblematiken?

TRIAX308255

Hittade denna tråd som gav ett svar, som jag får läsa ikväll nogrannare...
https://www.byggahus.se/forum/el/198337-gora-en-jordpunkt-i-ett-skap-2.html
 
Redigerat:
Tråden har blivit ganska lång nu men i förhoppning att någon mer lite erfarenhet läser tråden har jag en fråga som jag ställer här. Om jag inte får tillfredsställande svar på frågan här ställer jag ut en separat tråd.

Min fråga är: Skall man, eller är det OK att jorda sin TV-antenn? Spontant tycker jag att det borde vara det. En del har ju antytt att man bör jorda rör och värmeelement för vattenburen värme så varför inte även TV antennen?
 
kan denna sitta "varsomhelst" i nätet, då skulle jag kunna be elektrikern att dra ut en anslutning från elcentral till min tänkta "mediacentral" bredvid och jorda antenner och router/switch mm...
 
g00ey skrev:
Tråden har blivit ganska lång nu men i förhoppning att någon mer lite erfarenhet läser tråden har jag en fråga som jag ställer här. Om jag inte får tillfredsställande svar på frågan här ställer jag ut en separat tråd.

Min fråga är: Skall man, eller är det OK att jorda sin TV-antenn? Spontant tycker jag att det borde vara det. En del har ju antytt att man bör jorda rör och värmeelement för vattenburen värme så varför inte även TV antennen?
Självklart kan du göra det om du vill frågan är varför? Dina problem med potentialskillnader bättras ju men utan att reda ut rotorsaken. Passa isf på att utjämna på ett vettigt sätt i övrigt tex rörsystem för vatten värme osv och använd rätt material tex som Demmpa visar för koaxerna. Lämpliga skenor och ledare för annan PUS, undvik att använda gruppers PE till detta om det inte är vad som kallas kompletterande skyddsutjämning.
 
Fast var inte konstaterandet att TV antenner har denna spänningsskillnad även i ett korrekt system? Frågan är om det egentligen är ett problem?
 
Binder du ihop dem och mot PE i ett litet lokalt system som fallet i en normal bostad finns inga skillnder kvar. Fördelen är också att ev fel i ansluten utrustning som skulle kunna ge fara indikeras tydligt(are).
 
F
Jag har Inte orkat läsa alla inlägg men råkade ut för en liknande sak med min induktionshäll. Runt hällen sitter en rostfri ram. Lägger man armbågen på den samtidigt som man håller i en gryta så kryper det ordentligt i armen.

Kontollerade installationen så gott jag kunde och det var vad jag såg korrekt. Kontaktade Bosch och frågade om det skulle vara så men dom hade absolut inget fel på sina prylar, hänvisade till installationselektriker.

Nån elektriker här som kan förklara?
 
Jo en induktionshäll inducerar ju en virvelström i kastrullen. Det ska väl varken uppnå några spänningar som känns eller orsaka en sluten krets att tala om, men uppenbarligen går det att känna. Detta fenomen ligger alltså i hällen, inte installationen. Jag tror ditt symptom dessutom visar på att hällen faktiskt är skyddsjordad. Be bosch om ett bättre svar.
 
Kom att tänka på att det kanske också kan vara mekaniska vibrationer du känner?
 
tommib
Min gissning är rent mekaniska vibrationer. Min häll (Neff) vibrerar lätt när man skruvar upp effekten. Speciellt tydligt blir det på IKEA-kastrullerna vars lock inte passar helt perfekt. När man maxar plattan så ligger locket och skallrar.
 
Jag har inte ens en induktionshäll, men jag gissar i stället på att det högfrekventa elektriska fältet inuti hällen inte är fullständigt avskärmat, utan det kopplas kapacitivt till det som står ovanpå. Om det stämmer så kan det finnas stora skillnader mellan olika hällar.
 
Kan också vara nåt knas på 0an har varit med om det en gång! nolla typ samma som jord om den inte har riktig kontakt kan allt bli trömförade som har kontakt med en varmvattenberedare, värmepump, mm, men ring en elektriker! Fort!
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.