Strip skrev:
Vad betyder det?
Hejsan

Det betyder att jordanslutningen i dina vägguttag kan vara sammakopplade med varandra, men de är inte inkopplade till jord i elcentralen. Det gör att alla apparater får sin jord sammankopplade med varandra, men inte med en "fast punkt", det resulterar i att jorden börjar "flyta" och man kan få diverse spänningar där. Som regel utan större fara då det inte kan bli tal om några större strömmar. Men skulle något mer fel uppstå kan det bli livsfarligt om jorden blir strömförande "på riktigt". Jorden är ju till för att skydda om något annat fel uppstår, men ligger den och flyter blir det tvärtom.

Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att det måste vara så, om du upplever att du får stötar eller att det kittlar i fingrarna om du håller i t.ex. ett element och en apparat med jordad kontakt samtidigt. För om jorden är ansluten korrekt, då kan det fenomenet inte uppstå.
 
  • Gilla
toddy tagg och 3 till
  • Laddar…
Ok, jag ser nu att du är lite mer kunnig än mitt första intryck ;) du kan ju dels ohm-mäta mellan jordanslutningen i vägguttagen och t.ex. ett element. Sedan kan du ju följa jord-ledningarna från uttagen mot centralen, och kolla att du har kontakt hela vägen. Du kan även ohm-mäta mellan jord i elcentralen och uttagen, och även elementen.

Edit: Jag var visst trea på den ;)
 
Redigerat:
bamyl skrev:
För de har antagligen ingen aning om hur man skall testa detta.
Nog för att vi gått hårt åt elektriker på forumet sista veckan, men detta är jag fullt övertygad om att de flesta elektriker är mycket väl medvetna om såväl orsaker som verkan och hur det ska testas.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Ok, jag ser nu att du är lite mer kunnig än mitt första intryck ;) du kan ju dels ohm-mäta mellan jordanslutningen i vägguttagen och t.ex. ett element. Sedan kan du ju följa jord-ledningarna från uttagen mot centralen, och kolla att du har kontakt hela vägen. Du kan även ohm-mäta mellan jord i elcentralen och uttagen, och även elementen.

Edit: Jag var visst trea på den ;)
Element är en oerhört osäker potential, dvs man har rent generellt inte mycket susning vilken potential de har i någon viss, men random, fastighet.

De kan ibland motsvara sann jord, dvs såsom jorden och marken runt huset.
Men det är sen lika osäkert ifall jorden i elsystemet i huset också ska ha samma potential. Om huset har lokalt jordtag (mycket ovanligt) ska ledningssystemet för jorden i huset vara väldigt nära den sanna jordpotentialen. Kommer jord ifrån distributionstrafon (det vanligaste) så kommer den jordpotentialen med största sannolikhet skilja sig från sann jord vid huset.
Hur mycket beror på en massa faktorer - ledningslängd, vagabonderande strömmar i området, jordens anrättning vid trafon, om det är TN-C eller TN-S, antalet grannar och deras verksamhet, andra lokala jordtag osv.
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
Som tidigare skriver behöver det inte vara nått problem. men jag skulle låta kolla upp anläggningen.
Mäter du från tv:ns antenn uttag till antenn jord så är förmodligen andra ändan ansluten mot jord via taket som antennmasten sitter skruvad i?? eller en jordkabel ner till backen (åskledare) .
Du kan ha en 3fas "apparat" som har jordfel och på det sättet få avledning till jord som då påverkar hela anläggningen.

Min fru köpte en bänkspis på blocket i veckan när hon kopplade in den så löste JFB:n ut. jag ohm mätte från höljet till stick proppen (har ingen megger) mycket riktigt det ledde från höljet till proppen. Det kan vara så att en nitisk säljare tvättat spisen så mycket att det kommit in vatten och avleder mot jord. eller som tidigare skriver ett filter som är på upphällning. Likströms resistans skall det ju inte vara mellan proppen och höljet. Hade vi inte haft JFB så hade vi fått samma problem som du förmodligen.
 
Mikael_L
Ifall det är problem i alla uttag och med samtliga metallhöljen i huset är det precis som thomasx skriver ett tecken på att det kan ett riktigt allvarligt fel.
Jag tänker t.ex. på möjligheten att det sitter en helt separat jordskena i centralen som sen i sin tur inte är inkopplad till inkommande jord eller PEN.

Detta skulle leda till att en enda jordad maskin i huset med små läckströmmar till jorden gör att all ansluten jordad utrustning får via alla jordledare ta del av läckströmmarna och därmed spänningarna ifrån den "felande apparaten".

Och det är även som thomasx skrivet ett helt livsfarligt tillstånd för anläggningen, då ett enkelfel i en ansluten apparat (spänningssatt hölje, inte alls speciellt omöjligt eller otroligt) får inte alls det skydd som som den ska. Och än värre, precis alla jordade apparater i huset får spänningsförande höljen samtidigt. Mycket olustigt.

Det är inte alls helt säkert att det är detta problem, men verkligen möjligt. Och det är nog det allra första jag själv skulle kollat upp om jag var på felsökning där.
 
  • Gilla
Krillew
  • Laddar…
Müssli skrev:
Är det kabel-TV i ett flerfamiljshus? I så fall är det nästan mer regel än undantag att det kittlar när man försöker sätta i antennkabeln i TV:n. Otrevligt men ofarligt.
Ja det är ofarligt för människan men det kan vara farligt för apparaterna.

Om kabel-tv-nätet är jordat på ett helt annat ställe än bostadens jord och det inte sitter någon isolatorer på kabel-tv-nätet så kan jordpotentialen bli så hög att saker börjar brinna.
Det kan tex vara kopplat på följande sätt: jordat kabel-tv-nät -> tv -> ljudsystem -> dator -> bostadens jord, i detta fallet så är det galvanisk kontakt via antennkabelns skärm, ljudets skärm och elektrisk jord.

Under första halvan av 00-talet när platt-TVn började komma så blev det en del bränder. Dom första platt-tv-apparaterna hade jordade kontakter och när dom kopplades i jordade uttag så blev det ofta jordströmmar, jordströmmar kan man ofta höras som brumm i högtalarna främst när man dragit ner ljudet till minimum.

Under mitten av 00-talet så började det installeras isolatorer på kabel-tv-nätet oftast direkt efter jordpunkter, mot slutet av 00-talet så började det installeras uttag med inbyggda isolatorer.
 
Mikael_L skrev:
Element är en oerhört osäker potential, dvs man har rent generellt inte mycket susning vilken potential de har i någon viss, men random, fastighet.

De kan ibland motsvara sann jord, dvs såsom jorden och marken runt huset.
Men det är sen lika osäkert ifall jorden i elsystemet i huset också ska ha samma potential. Om huset har lokalt jordtag (mycket ovanligt) ska ledningssystemet för jorden i huset vara väldigt nära den sanna jordpotentialen. Kommer jord ifrån distributionstrafon (det vanligaste) så kommer den jordpotentialen med största sannolikhet skilja sig från sann jord vid huset.
Hur mycket beror på en massa faktorer - ledningslängd, vagabonderande strömmar i området, jordens anrättning vid trafon, om det är TN-C eller TN-S, antalet grannar och deras verksamhet, andra lokala jordtag osv.
Sant, men det är ändå ofta mot element som man upptäcker dylika problem, och det kan ju vara så att det är elementen som behöver jordas.

Därför är det också viktigt att göra mätningen mot centralen.
 
VIKTIGT DU HAR ETT JORDNINGSPROBLEM AV NÅGON ANLEDNING!

Om det finns beröringsbara delar som kan ge spänning mellan dig och jord eller annan spänning så är det inte ok!

Om du dessutom inte har jordfelsbrytare är det ev livsfara !

Märkligt nog så kan anläggningar tillåtas med brister typ dina!

Ett botemedel är att se till att du bygger om din anläggning till så att alla ledare dvs alla faser och nolla och jord är förbundna där de kommer in var för sig i din anläggning och att jorden är garanterat fullgod

Ev potential i anläggningen får du sedan låta sakkunnig leta reda på och ev skrota ut dåligt skyddade apparater
 
Hade samma problem tills dess att vi hittade en sönderrostad elpatron i värmepumpen....
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Sådana fel som VP kan elektrikern hitta snabbt
 
Den ligger i vatten. Förmodligen?
 
Vagabonderande STRÖMMAR, dvs det som hände när platt-TV var nytt och det blev olika jordpotential mellan kabelnätets jord (skärmen i kabeln) och hustes lokala jordpotential, kunde göra att det blev strömmar på 10-tals ampere eller mera i jordsystemet, därför kunde kablar överhetta och börja brinna.
Men det var endast några få volts potentialskillnad, inget kittlande i fingrarna...
Det som beskrevs i början av denna tråd är nåt helt annat, och beror sannolikt på filterkondensatorernna som finns i de flesta nätdelar (EMC-skydd). Spänningen kan nå upp till halva nätspänningen, runt 115V och det kan gnistra lite och givetvis sticka ordentligt i fingrarna, men strömmen uppgår max till någon eller några mA.
Har man många lika fel, apparater som är avsedda för skyddsjord men anslutna i ojordade uttag eller skarvsladdar, så kan någon gång strömmarna nå upp till nivåer som löser ut jordfelsbrytare osv.
På detta kan finnas mer eller mindre "normala" isolationsfel i spisar, tvätt och torktumlare, varmvattenberedare, värmepumpar osv, men dessa skall ALLTID vara anslutna, oftast fast utan stickpropp, till jord i elsystemet.
Om det kan uppmätas mer än någon volts potentialskillnad mellan höljet eller chassit i en apparat som dessa, och mot verklig jord så har man ett ALLVARLIGT fel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
fp01 skrev:
Om det kan uppmätas mer än någon volts potentialskillnad mellan höljet eller chassit i en apparat som dessa, och mot verklig jord så har man ett ALLVARLIGT fel.
Men vad är "verklig jord" då, i detta fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.