S
bamyl skrev:
Det du beskriver låter ganska normalt tyvärr.
Är du osäker så ring en elektriker.
De kommer att stoppa in en sådan här i uttaget.
[länk]
För de har antagligen ingen aning om hur man skall testa detta.
Nej, jag tror att det första en elektriker skulle gjort är att kontinuitetsmäta de jordade uttagen. En sån där leksak du länkade har varken jag eller någon av mina kollegor i bilen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
S
Tostarp skrev:
Hade samma problem tills dess att vi hittade en sönderrostad elpatron i värmepumpen....
Och här har vi en av anledningarna till att man ska ha jordfelsbrytare :)
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
en fråga som TS verkligen väcker är om hur säkras en riktigt fungerande jord?

En annan hur upptäcker man fel i isolering av apparater?

Vad för ansvar finns för fenomen typ dessa ?
 
Mikael_L
byggarätt skrev:
en fråga som TS verkligen väcker är om hur säkras en riktigt fungerande jord?
Genom ordentliga och väl utförda förbindningar samt kontrollmätning efter installation.

byggarätt skrev:
En annan hur upptäcker man fel i isolering av apparater?
Meggning. (isolationsmätning med hög spänning, vanligtvis 500V)

byggarätt skrev:
Vad för ansvar finns för fenomen typ dessa ?
Anläggningsägaren är ansvarig för sin elanläggning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
g00ey skrev:
För att svara Bo.Siltbergs frågor m.m.:

Ja, det sitter en antennförstärkare till antennen. En av märket "Tonna Sonata" bara att googla, den är silver i färgen. Den har ingen jord. Nätdelen till den ansluts till uttaget genom en vanlig sketen ojordad europakontakt även om uttaget den sitter i är jordat.

Japp, stationär dator är jordat. Det är inte svårt alls att kontrollera att jord är ansluten. Om jord är kortsluten mot nollan så är det ett säkert tecken på att jord är ansluten. Jag får väl lita på att elektrikern gjorde ett korrekt jobb uppströms.

Laptop är inte jordat även om dess nätdel är det. Vissa TV apparater kör med jordad stickpropp, men de flesta gör det faktiskt inte. Det är ganska sällsynt med jordat på TV apparater. Satellitmottagare är inte jordad.

Det finns inte JFB på alla berörda kretsar. Elsystemet är inte svajigt, jag mäter upp värden som ligger nära 230V RMS överallt.

Huruvida VVS-systemet används som jord vet jag ej, men berörda grupper hämtar inte sin jord därifrån utan direkt ifrån elcentral. Jag har inte testat mellan två skilda elcentraler.

DMM är en tångamperemeter, det är inte en Fluke men den kör med TrueRMS enligt spec.

Så grundtesen är alltså att kontrollera att allt är korrekt jordat? (svar på "frågan" mäta mellan chassi och jord) Jag tror problematiken ligger i att det finns apparater som inte är anslutna till jord helt enkelt för att de inte är konstruerade för detta. Vet inte hur man åtgärdar sådana apparater, jag kan väl inte utgå från att det är ok att ansluta apparatens chassi till jord. Produktkonstruktörerna måste väl ha vägt in sådana scenarier när de bestämde sig för att jord skall vara flytande. Jag är frestad att koppla in chassit på antennförstärkaren till jord men vill inte göra det så länge jag inte har grönt ljus från tillverkaren, i det här fallet franska Tonna.

Flera jordplan? Vet inte riktigt vad som menas med jordplan. Allt är anslutet till en och samma elcentral så jag får förmoda att det bara finns ett "jordplan" vad det nu är för något.
Vi har en spänningskälla och en motpol som vi mäter mot. Då det handlar om en uppmätt spänning på i storleksordningen 100 V så handlar det inte om olika jordplan, t.ex att elsystemets skyddsjord och antennsystemets jord dhar olika potential för det brukar handlar om några få volt på sin höjd. Utan spänningen kommer från elsystemets fas.

Möjliga källor till denna spänning kan då vara
- Jag tolkar din DMM som att den har hög impedans normalt för DMMer. Då kan vi även räkna in kapacitivt kopplade spänningar här. Dessa ger dock inga gnistor tror jag..
- EMC-filter i apparater, speciellt intressant är apparater med skyddsjord.
- Andra läckage i apparater som letar sig till dess signaljord eller skyddsjord. Läckaget kan även komma från en annan apparat som är ansluten via en signalledning, bara så man inte misstänker fel apparat.
- Om en apparat avsedd att skyddsjordas sitter i ett ojordat uttag är också en faktor av intresse.
- Lite långsökt - isolationsfel i VPn tillsammans med trasig inkommande skyddsjord som tagits upp i tråden.

Motpolen som du mäter spänningen mot kan också vara olika saker
- Skyddsjord.
- Jord via antennsystemet eller annan jord som t.ex vattenledningsrör. Inte aktuellt här?
- Signaljord mot annan apparat (här behöver elsystemets nolla inte vara inblandad alls).

Så en uppmätt spänning kan betyda antingen att din skyddsjord är intakt eller att den är trasig! Vilket vet vi inte. Du har fått ett antal allmänna uppslag att kontrollera. Frågan är nu om du vill ha flera sådana allmänna uppslag eller hjälp med att ringa in problemet i ditt fall? Ska vi hitta källan till ditt symptom (som kan vara ett eller inte ett fel) så behöver du som sagt systematiskt beskriva problemet. Jag är då t.ex inte intresserad av om TV-apparater i allmänhet är jordade utan jag vill veta om dina TV-apparater är jordade och exakt i vilka (mät)fall du upplever problem.

Räkna inte med att elektronikapparater är gjorda för att samsas, funktionellt och/eller elsäkerhetsmässigt... En signalledning mellan två apparater kan ställa till problem, både funktionellt och/eller elsäkerhetsmässigt. Vissa elektronikapparater, främst för proffs kan ha en knapp för "ground lift" på baksidan...

Å andra sidan ska du inte ansluta några chassin till jord om apparaten i fråga inte är avsedd att skyddsjordas. Prova att vända på stickproppen istället, det kan hjälpa.
 
Här har vi en anledning komplettera apparaters isolering med jordfelsbrytare ?
 
byggarätt skrev:
...
Märkligt nog så kan anläggningar tillåtas med brister typ dina!

Ett botemedel är att se till att du bygger om din anläggning till så att alla ledare dvs alla faser och nolla och jord är förbundna där de kommer in var för sig i din anläggning och att jorden är garanterat fullgod
...
Lika märkligt kan det vara med brister i texter, som tur är tillåtna. :)
För mig lite oklart vad du menar med ditt andra stycke här, jag kan tolka dig välvilligt och förstå men för någon mer okunnig blir det nog dimmigt.

fp01 skrev:
...
Har man många lika fel, apparater som är avsedda för skyddsjord men anslutna i ojordade uttag eller skarvsladdar, så kan någon gång strömmarna nå upp till nivåer som löser ut jordfelsbrytare osv.
...
Samma här det är kanske rätt tänkt men blivit fel i texten, går inte ihop och inte för TS fråga heller.

I TS fall har de vettigaste vanliga möjligheterna nämnts flera gånger med delning via filter som lägger ojordat chassie på U/2, lossnad oansluten PE i en anläggning i övrigt korrekt utförd för skyddsjord osv. Återstår bara som nämnts att söka källor och utesluta allvarligare fel, instrument verkar ju finnas så det är bara att använda det rätt och systematiskt.
 
byggarätt skrev:
Här har vi en anledning komplettera apparaters isolering med jordfelsbrytare ?
Jo en JFB är alltid bra. Jag skulle vilja formulera det som att en JFB ger skydd mot isolationsfel i apparater - den ger ingen "bättre" isolering. Den skulle t.ex ge skydd mot kortslutning i de EMC-filter vi pratat om här, som dock ska vara säkerhetsklassade och inte ska kunna gå sönder "åt det håll" som gör dem farliga. Den upptäcker dock inte avbruten PE men ger fortfarande skydd mot sann jord, om det inte handlar om avbruten PEN för då for man inget skydd alls. Så det är alltid påkallat att samtidigt leta fel i anläggningen och kontrollera skyddsjordningen.
 
Jag minns ett liknande fel i min svågers nyköpta hus. Efter lite letande hittade jag en spänningssatt skruv som ett av de nymonterade köksskåpen var uppsatt med. Denna skruv passerade genom ett elrör och kortslöt fasledaren mot PE-ledaren, vilken dessutom saknade en ansluten till äkta jord.

Efter att ha skruvat ut skruven kunde trådarna i röret bytas och jorden kopplas rätt och då var problemet ur vägen.

Så frågan till TS blir: Har ni skruvat upp några köksskåp eller byggt om på annat sätt?
 
För att mäta och indikera duger element och vattenrör i huset (vattenburen värme), rörledningar i kör osv, eller i sista hand inkommande jord vid elmätare eller huvudsäkringarna. Om inget av detta går att åstadkomma får man sticka ner ett spett i rabatten och mäta imot...
 
Jag har varit med om sådana hemskheter att att man bytt ut uttagen och satt dit jordade utan att dra fram jordledare.
TS. Kolla upp anläggningen.
 
fp01 skrev:
För att mäta och indikera duger element och vattenrör i huset (vattenburen värme), rörledningar i kör osv, eller i sista hand inkommande jord vid elmätare eller huvudsäkringarna. Om inget av detta går att åstadkomma får man sticka ner ett spett i rabatten och mäta imot...
Ska givetvis inte användas annat än matande centrals PEN vid TNC (fyrledarsystem) eller PE vid TNS (femledarsystem) är det ok så långt får man undersöka felen hos delarna (element, rörsystem) man har spänning mot. Alltså i första hand mätningar inom och mot ledare i det elsystem som matar anläggningen och inget utsvävande kring rör eller spett i backen.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Ring en elekriker om du är det minsta osäker!!
Tror inte du blir mycket klokare av alla inlägg här. Dom flesta är lite överkurs för oss vanliga människor.
 
Nej, jag tycker inte att det som diskuteras här är över huvudet. Jag begriper mig dock inte på begreppet "jordplan" om det är någon som vill förklara för mig så skulle det uppskattas.

Men diskussionerna går lite kors och tvärs här. För att räta upp på lite saker så kan vi nog konstatera att har man elprylar som är ojordade och drivs av switchade nätaggregat, vilket majoriteten av elektronikprylar är idag så går det inte undvika att det uppstår sådana här spänningar. I majoriteten av fallen så är detta ofarligt men det kan uppstå sammanhang där det kan bli farligt. Ett sätt är att mäta med en DMM. Ett annat är att skydda sig med JFB. Nånting att beakta (jag citerar nu Bo.Siltbergs skriverier) är att DDM har hög impedans så det rekommenderas att man lägger på en lätt last över det man vill mäta för att få mer rättvisande värden, kanske ett motstånd på ett hundratal kiloohm fixar detta.

Lösningen kan vara att man själv kopplar in jord på chassin till ojordade apparater. Men jag vill nog inte göra så utan att vara säker på att det är ok. Antennförstärkaren har ju ett metallhölje så det hade ju varit logiskt att sätta en jordtåt på den men det finns ingen plint för jordanslutning på den så jag vill nog inte göra sådant innan jag har konsulterat med Tonna.

För att ta en anekdot så köpte jag för inte så länge sedan ett nätaggregat från Seasonic. Seasonic är nätaggregatens Rolls-Royce inom datorvärlden. Det kan nämnas här att Corsair m fl har ett flertal modeller som egentligen är tillverkade av Seasonic men är rebrandade som Icas mjölk. Tom's Hardware har en lång specialartikel som lurar ut tillverkare och OEM relationer. I vilket fall så vägrade datorn att starta sig som den skulle när jag hade installerat aggregatet. Så tog jag och anslöt den istället till ett jordat uttag. Jag ville reklamera aggregatet men det bara fungerar nu, har inget krångel alls med det. Så jag fick allt behålla den. Inget annat nätagg jag har arbetat med har uppfört sig på det här sättet. Men det är väl någon extra säkerhet de har infört.

Jag undrar mer specifikt vad meggning är för något. Det låter lite riskabelt att föra 500V genom en apparat, det låter inte precis som en icke-förstörande mätmetod. Undrar var namnet kommer ifrån, det finns visst mätinstrument av märket Megger, det kan inte vara det månne?

Det är en sak om man har elproblem i sitt eget hus som man äger själv. Men om man är i en fastighet som har dessa elproblem så får man ta det med fastighetsägaren och få honom att ta dit en elektriker medan han själv får stå för notan. Många fastigheter är ojordade, det är mycket gamla elinstallationer i Göteborgsområdet, det är många gamla installationer i Gbg öht, el som VVS. Så jag tror det är lite mer komplicerat än så. Det är inte säkert fastighetsägaren gå med på detta, det finns ju en del juridiska bitar som kommer emellan är jag rädd för.

Tolvtusen visningar på bara två dagar skvallrar ju om att detta är en mycket vanligt förekommande företeelse. Man får väl ta in någon elkonsult som går in och certifierar sakerna. Något man gör med det mesta nuförtiden, även LGBT- och genuscertifieringar utfärdas ju. Vet dock inte om det är något jag vill ta tag i.

Jag skall ta de råd som lagts upp här och göra lite provmätningar. Det verkar trots allt inte som det är någon fara på taket. Kanske nere i källaren :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jo det verkar vara ett växande problem i och med ökande mängd elektronik så vi har nog inte sett sista tråden om detta. Det kan också vara svårt att sätta fingret på orsaken till störningar och spökspänningar - det är fortfarande svårt att rikta några starka misstankar åt något håll här i ditt fall. Då är det ju inte fel med lite allmänna kontroller om att allting står rätt till.

Begreppet jordplan kan jag tycka är lite missvisande och förvirrande. Vet inte om det är ett vedertaget begrepp eller bara ett uttryck i folkmun som "låter bra". Man kan ju tycka att jord är jord och att den har samma potential överallt. Det har den också, vid någon gemensam punkt. T.ex är elsystemets skyddsjord jordad senast vid transformatorn. Men därefter kan skyddsjord gå i en separat isolerad ledare fram till ditt hus. Pga belastningsströmmar kan det där blir en liten potentialskillnad mellan elsystemets skyddsjord och moder jord. Denna skillnad finns i hela elsystemet, man man mäta denna skillnad på flera platser i huset då elsystemets skyddsjord i sig har ungefär samma potential överallt och därmed samma potentialskillnad mot moder jord. Så man kan kanske prata om olika "plan" här där skyddsjorden ligger "lite ovanför" sann jord. Samma sak kan inträffa mot t.ex fjärrvärmerör eller kabel-TV.

Ditt RR-aggregat var ju lite speciellt då det uppenbarligen inte blev funktionellt förrän skyddsjorden anslöts. Så ska det inte vara.

Meggning är USA-slang för isolationsprovning, inget vi använder här (Megger är ett fabrikat). Den utförs mot skyddsjord, inte "genom" apparaten! Kan kopplar samman fas och nolla och mäter mot skyddsjord för att inte riskera att apparaten får 500 V som matningsspänning. Du har dock troligen inget isolationsproblem här, tvärtom i så fall.
 
  • Gilla
g00ey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.