Jag har märkt att när man tar i en elektrisk apparat och samtidigt råkar röra vid säg ett värmeelement så är risken överhängande att man kan få stötar. Exempelvis att sätta i antennkabel i TVn är ingen enkel sak med bara händer och det slår gnistor när man trycker in den i antennuttaget. Samma sak är det när jag vill ansluta en monitor till en dator, i synnerhet när bildskärmen och datorn sitter på skilda grupper.

När jag mäter spänningen mellan manteln på antennkabeln och TVns chassi så är det en spänning på c:a 90 volt. Mellan skärmen på bildskärmskabeln och datorn likaså. En serie av mätningar på detta vis ger en spänning som varierar mellan 40 och 100V.

Det flesta eluttag är jordade men vissa apparater är ojordade, såsom bildskärm, bärbar dator (nätaggregatet/laddaren i sig är jordat/d men lågspänningsdelen på aggregatet är det inte), satellitmottagare etc.

Mina standardfrågor kring detta är. Vad beror det på? Är det farligt/skadligt? Apparaterna verkar acceptera spänningen, inga jfb, säkringar etc löser ut. Vad kan man göra åt saken? Skall man göra nånting åt saken?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Rör ingenting!!!
Det låter som att du kan ha ett allvarligt fel i din elinstallation!
Har du jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Prova själv att mäta mellan två apparater. Jag sitter nu i ett annat hus och mätte mellan manteln på DVI kontakten på en laptop medan den var ansluten till eluttaget (laptopen alltså, inte DVI kontakten) och påslagen och manteln på en HDMI kontakt till en kabel som är ansluten till en stationär dator. Jag fick en växelström på 105 Volt. Jag vill hävda att det är såhär överallt. Jag är inte i huset nu utan i en byggnad inne i storstaden i centrum.
 
Det finns filter i switchande spänningsomvandlare som ofta läcker lite ström till jord. Är apparaten ojordad kan man då mäta upp runt 115 volt mellan chassit och sann jord. (Halva matningsspänningen). Det brukar även vara så att man kan känna det om man tar på det. Så det behöver inte vara något fel.
 
  • Gilla
nubb och 6 till
  • Laddar…
Är det kabel-TV i ett flerfamiljshus? I så fall är det nästan mer regel än undantag att det kittlar när man försöker sätta i antennkabeln i TV:n. Otrevligt men ofarligt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Det låter ganska normalt. Det största problemet bör vara antennkabeln till TV'n eftersom du inte har någon kontroll över vad som sitter i den andra änden. Du kan alltså inte veta hur stor ström som går genom kabelskärmen. Om TV'n har jordad stickpropp, se till att den sitter i ett korrekt jordat uttag, och skaffa i vilket fall som helst en galvanisk avskiljare:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...aniska-avskiljare/galvanisk-avskiljare-p30411
http://www.clasohlson.com/se/Galvanisk-avskiljare/38-3020
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ganska många kontorsgrejjor står det i manualen att de ska anslutas till jordade uttag...
 
Eftersom du fortfarande lever så är du antingen hårdhudad eller så är det inte fara på taket. Höga spänningar kan man mäta upp, men det ska också finnas ström för att den ska bli farlig. Orsakerna kan troligen hämtas i olika jordpotential och EMC-filter som nämnts, men det kan ju också finnas fel. Det kan gå att dra lite bättre slutsatser med mer exakt information och systematiska mätningar.

Vi har alltså följande komponenter här:
- Antennsystem: Centralantenn i flerbostadshus eller eget system i villa? Finns det en förstärkare eller andra komponenter inkopplade (som t.ex en annan TV)? Är sattelitmottagaren jordad?
- Stationär dator (kallad "dator" i texten?): Ansluten i jordat eller ojordat uttag? Om jordat, har du kontrollmätt att det verkligen är jordat?
- Laptop.
- TV: Jordad stickpropp? Ansluten i jordat uttag (bekräftat)?
- De "skilda grupper" du nämner, handlar det även om olika faser och/eller olika centraler?
- Elsystem: Gammalt, nytt? Flera centraler? TN-C? JFB har du, i alla berörda kretsar här? Starkt nät (inget märkbart spänningsfall)? Inga onormalt höga spänningar?
- Radiatorsystem: Vattenbuter? Jordat via cirkulationspumpt eller dyligt, eller inte jordat alls annat än via rörsystemet?
- Till sist, ett mätinstrument: DMM eller spänningsprovare med inbyggd belastning? RMS, TRMS? Bandbredd? Ingångsimpedans (> 1 Mohm)?

Vid ytterligare mätningar bör du se till att spänningsmätningar görs med en viss belastning (några kohm) då högohmiga DMMer kan plocka upp spänningar ur luften.
Försök också att isolera spänningskällan genom att mäta mot jord, inte mellan apparater.
Undersök också om du kan ha flera jordplan här med olika potential.
 
  • Gilla
hertzbo och 11 till
  • Laddar…
Med tanke på hur du beskriver detta g00ey, så skulle jag säga som Jarlingar, rör ingenting och ring in en elektriker. Det låter som du har en jordanslutning som ligger och flyter. Jordningen är en säkerhetsdetalj, och ligger den och flyter så kan det bli livsfarligt om det blir något mer fel i systemet. Och som du redan upptäckt är felet mycket obehagligt redan nu.

Jag har noterat liknande grejer hos ett par olika kompisar, och i bägge fallen var det jordledningar som inte var anslutna till centralen. Enkelt åtgärdat när man väl hittat felet.
 
  • Gilla
toddy tagg och 9 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
... Det låter som du har en jordanslutning som ligger och flyter. ...
Vad betyder det?
 
  • Gilla
toddy tagg
  • Laddar…
När jag var liten hade jag en Apple II med lackat metall chassi kopplat till ojordat uttag. När man vintertid värmde tårna på gjutjärnsradiatorn och råkade göra det där färgen var tunn så kittlade det. Jag fick vad jag vet inga bestående men annat än att jag lärde mig att programmera och att jag aldrig ägt någon iPhone. Jag kopplade på eget bevåg datorns jord till elementet, jag var väl 10 bast eller så...
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Strip skrev:
Vad betyder det?
Det betyder att man kan uppleva just dessa "spöksymptom" med spänningar mellan delar som man tror är jordade eftersom de faktiskt inte är jordade, dvs man ska utföra det jag skrev om att kontrollera skyddsjordningen.
Det är ju också potentiellt farligt då man saknar skyddsjordningen av apparater, en nivå av skydd är borta.
 
För att svara Bo.Siltbergs frågor m.m.:

Ja, det sitter en antennförstärkare till antennen. En av märket "Tonna Sonata" bara att googla, den är silver i färgen. Den har ingen jord. Nätdelen till den ansluts till uttaget genom en vanlig sketen ojordad europakontakt även om uttaget den sitter i är jordat.

Japp, stationär dator är jordat. Det är inte svårt alls att kontrollera att jord är ansluten. Om jord är kortsluten mot nollan så är det ett säkert tecken på att jord är ansluten. Jag får väl lita på att elektrikern gjorde ett korrekt jobb uppströms.

Laptop är inte jordat även om dess nätdel är det. Vissa TV apparater kör med jordad stickpropp, men de flesta gör det faktiskt inte. Det är ganska sällsynt med jordat på TV apparater. Satellitmottagare är inte jordad.

Det finns inte JFB på alla berörda kretsar. Elsystemet är inte svajigt, jag mäter upp värden som ligger nära 230V RMS överallt.

Huruvida VVS-systemet används som jord vet jag ej, men berörda grupper hämtar inte sin jord därifrån utan direkt ifrån elcentral. Jag har inte testat mellan två skilda elcentraler.

DMM är en tångamperemeter, det är inte en Fluke men den kör med TrueRMS enligt spec.

Så grundtesen är alltså att kontrollera att allt är korrekt jordat? (svar på "frågan" mäta mellan chassi och jord) Jag tror problematiken ligger i att det finns apparater som inte är anslutna till jord helt enkelt för att de inte är konstruerade för detta. Vet inte hur man åtgärdar sådana apparater, jag kan väl inte utgå från att det är ok att ansluta apparatens chassi till jord. Produktkonstruktörerna måste väl ha vägt in sådana scenarier när de bestämde sig för att jord skall vara flytande. Jag är frestad att koppla in chassit på antennförstärkaren till jord men vill inte göra det så länge jag inte har grönt ljus från tillverkaren, i det här fallet franska Tonna.

Flera jordplan? Vet inte riktigt vad som menas med jordplan. Allt är anslutet till en och samma elcentral så jag får förmoda att det bara finns ett "jordplan" vad det nu är för något.
 
För att kontrollera att jorden är korrekt i alla uttag för man ett kontinutetstest. Anslut en FK till jord i centralen och dra ut den i huset där du mäter kontinuitet mot jord på apparater och jordade uttag. Att bara mäta mot nollan ger dig inget tillförlitligt svar. Du kan då även kontrollera ifall elementen har samma jord.
 
Som sagt.. Mät mot sann jord, samt kolla att jordade föremål i huset har samma jordpotential.. Värmesystemet kanske måste potentialutjämnas mot centralens jord.

Fast först ringer du en elektriker så får du ett protokoll också.. Känns som en del teknikprylar inte mår så bra i den miljö
 
  • Gilla
beza och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.