F
J JohanLun skrev:
Om den köpts för kriminella pengar, ja. Och skulle nya pengar "dyka upp" från ingenstans tycker jag de ska beslagtas också.
det är inte så det fungerar. Det är utdömt ett skadestånd. Varken frun eller barnen är dömda eller anklagade för nåt. Kvarstad gällde huset där det var helt uppenbart att halva huset försökte ”säkras” vad resten av tillgångarna kommer ifrån för deras dagliga liv är egalt. Filmjölken och köttfärsen är nog också köpt med pengar från samma konto, skall barnen ha med sig det som skuld med då menar du?

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Unikt namn
F fsn skrev:
det är inte så det fungerar. Det är utdömt ett skadestånd. Varken frun eller barnen är dömda eller anklagade för nåt. Kvarstad gällde huset där det var helt uppenbart att halva huset försökte ”säkras” vad resten av tillgångarna kommer ifrån för deras dagliga liv är egalt. Filmjölken och köttfärsen är nog också köpt med pengar från samma konto, skall barnen ha med sig det som skuld med då menar du?
Om barnen har fått leksaker för hundratusentals eller miljoner kronor är det rimligt att man överväger att beslagta även dem.
Såvida inte frun kan påvisa inkomst dom gör dessa anförskaffningar ekonomiskt sannolika.
Hela familjen har väl levt på stulna pengar.

Filmjölken och köttfärsen utmäts troligen inte.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om den köpts för kriminella pengar, ja. Och skulle nya pengar "dyka upp" från ingenstans tycker jag de ska beslagtas också.
Så när småföretagare driver ab ska man endå kunna driva in pengarna på huset bilarna båten som idag är omöjligt?

M maria01 skrev:
Så när småföretagare driver ab ska man endå kunna driva in pengarna på huset bilarna båten som idag är omöjligt?
Om ägaren tömt bolaget på pengar, ja. Och så tror jag brukar ske vid konkurser. Om plötsligt ägaren börjat ta ut pengar mer än rimligt. Om man finner att brottsligheten pågått i flera år är det rimligt att utmäta flera års uttag. Är det bara otur så är det väl att utmäta allt från när företaget hamnade på obestånd.

Så är det inte idag

M maria01 skrev:
Är det omöjligt?
Jag har för mig att så skedde med ett rätt stort bolag i Halmstad. Vad jag minns fick ägaren en del av skulderna personligen. MA-gruppen om någon annan kan historien….

M maria01 skrev:
Så är det inte idag
Näe, men nåt land läste jag har gått väldigt långt i detta. Jag skulle önska vi gjorde det också. Man ska inte kunna gömma undan pengar man stulit. Ofta drabbas andra även vid konkurser, kanske själva går i kk. Uselt då om någon tömt sitt bolag och skänkt pengarna till barnen. Medan den drabbade får flytta till hyresrätt.

Främst vore detta bra för att stävja och punktera gäng och klan/familjekriminalitet. Är pengarna tjänade oärligt så tycker jag allt ska gå att beslagta. Jag hoppas vi får sådana regler.

Gifter du dig med en kriminell och blir rik på det så tycker jag inte synd om du torskar allt

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Är det omöjligt?
Jag har för mig att så skedde med ett rätt stort bolag i Halmstad. Vad jag minns fick ägaren en del av skulderna personligen. MA-gruppen om någon annan kan historien….
Jag vet inte hur det funkar, men om man gjort något brottsligt och dömts för det så ”skyddar” väl inte aktiebolaget den privata ekonomin på samma sätt som om man går i konkurs för att marknaden stagnerat eller annan legal anledning?

heisiandiishe
J jaronsso skrev:
10 mkr är ju ingenting om du kommer ut som 40-åring helt barskrapad från en fängelsedom på flera år, dömd till ett brutalt skadestånd och aldrig kan röra dig med pengar i Sverige öht. Vad ska han hitta på resten av sitt 50-åriga liv?
Lägg därtill en familj med barn som jag förmodar han på ett eller annat vis vill försörja, ha kontakt med och kanske leva med.
Det kan omöjligt vara värt det.

Men han kanske har betydligt mer pengar än så. 30mkr är ju en annan summa. Kanske fastigheter utomlands som inte är kända.
Då kan ju ett liv utomlands vara OK - förutsatt att barn och familj är intresserade av det, samt att landet man ev. emigrerar till är intresserade av en brottsling i landet.

Jag måste säga, och hävda, att de allra flesta nog väljer de där 5-600 000 brutto om året och ett vanligt Svensson-liv med sin familj i trygghet trots allt.
Man kan nog dividera om detta fram och åter en hel del. Du la till brutalt skadestånd... Nä det är klart har man ett brutalt skadestånd över sig och inte kan använda pengar när man kommer ut så då är det ju inte ett alternativ.

En kompis brukar komma med scenarion. Det senaste. "Om du jobbar i kiosken på den här golfbanan heltid i 5 år och får 10 miljoner skulle du göra det? Så svarar jag att det skulle jag nog kunna tänka mig. "Ja men det är alltså helår, med fem veckors semester OCH du måste bo vid golfbanan och får bara träffa familjen på semestern".... Ja han brukar alltid addera saker till ursprungsalternativet. Är det ännu större summor han föreslår brukar även skilsmässa och inledande av intim relation med någon person han finner mindre attraktiv vara villkoret.

heisiandiishe
Klaugust Klaugust skrev:
Jag vet inte hur det funkar, men om man gjort något brottsligt och dömts för det så ”skyddar” väl inte aktiebolaget den privata ekonomin på samma sätt som om man går i konkurs för att marknaden stagnerat eller annan legal anledning?
Nej att försätta bolaget i konkurs är inte brottsligt men finns ju givetvis en tågordning för hur man göra om man väljer att ansöka om konkurs.

J
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Man kan nog dividera om detta fram och åter en hel del. Du la till brutalt skadestånd... Nä det är klart har man ett brutalt skadestånd över sig och inte kan använda pengar när man kommer ut så då är det ju inte ett alternativ.

En kompis brukar komma med scenarion. Det senaste. "Om du jobbar i kiosken på den här golfbanan heltid i 5 år och får 10 miljoner skulle du göra det? Så svarar jag att det skulle jag nog kunna tänka mig. "Ja men det är alltså helår, med fem veckors semester OCH du måste bo vid golfbanan och får bara träffa familjen på semestern".... Ja han brukar alltid addera saker till ursprungsalternativet. Är det ännu större summor han föreslår brukar även skilsmässa och inledande av intim relation med någon person han finner mindre attraktiv vara villkoret.
Jag lade ju inte till något alls annat än vad caset handlar om. Du var ju snarare på tok för snäll genom att bara hävda att det inte handlar om ”sex riktiga år”.
Fakta är ju att han blivit dömd till sex års fängelse och ett brutalt skadestånd som aldrig någonsin kommer att kunna betalas tillbaka.
I praktiken handlar det om att han aldrig kan leva ett normalt liv i Sverige.
Ovanstående i kombination med att han har en familj och barn är 10 miljoner undanstoppat någonstans sannolikt en rätt klen tröst vid 40-års ålder.

C
J JohanLun skrev:
Om ägaren tömt bolaget på pengar, ja. Och så tror jag brukar ske vid konkurser. Om plötsligt ägaren börjat ta ut pengar mer än rimligt.
Ja, lagen är strikt när det gäller s.k. värdeöverföring - när ett bolags tillgångar lämnar bolaget på annat än rent affärsmässiga grunder. I den mån det är tillåtet gäller generellt att det måste vara försvarligt med hänsyn till bolagets ställning i stort, och den som beslutar om en värdeöverföring gör det under personligt ansvar. Det finns till och med en regel om att mottagaren är återbetalningsskyldig om man insett eller borde insett att värdeöverföringen är otillåten.

Sen kan man ju diskutera hur ofta någon åker dit på detta i verkligheten. Alldeles för sällan misstänker jag tyvärr.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
heisiandiishe
J jaronsso skrev:
Jag lade ju inte till något alls annat än vad caset handlar om. Du var ju snarare på tok för snäll genom att bara hävda att det inte handlar om ”sex riktiga år”.
Fakta är ju att han blivit dömd till sex års fängelse och ett brutalt skadestånd som aldrig någonsin kommer att kunna betalas tillbaka.
I praktiken handlar det om att han aldrig kan leva ett normalt liv i Sverige.
Ovanstående i kombination med att han har en familj och barn är 10 miljoner undanstoppat någonstans sannolikt en rätt klen tröst vid 40-års ålder.
Men skulle du ta 30 :) ? Eller föredrar du att tappert kämpa för att få det att gå runt och ta en Greklandsresa varje år tills du går i graven. Nu kanske du har det bättre än så men det är vad jag ställer mot varandra. Att tugga på eller ta 30 mille och leva annat liv i utlandet. Visst är det trevligt med vänner och svenskt liv, jag har bott utomlands och saknat vänner hemma osv men när man blivit lite äldre så skulle jag nog kunna klara mig relativt bra utan permanent boende i Sverige

J
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Men skulle du ta 30 :) ? Eller föredrar du att tappert kämpa för att få det att gå runt och ta en Greklandsresa varje år tills du går i graven. Nu kanske du har det bättre än så men det är vad jag ställer mot varandra. Att tugga på eller ta 30 mille och leva annat liv i utlandet. Visst är det trevligt med vänner och svenskt liv, jag har bott utomlands och saknat vänner hemma osv men när man blivit lite äldre så skulle jag nog kunna klara mig relativt bra utan permanent boende i Sverige
”Ta och ta”:)
Det blir ju extremt hypotetiskt. Hade någon lagt 30 mkr på min trapp inatt med förbehåll att flytta utomlands ihop med min familj hade det väl kunnat vara ett alternativ.
Men adderar man faktumet att ta ett flerårigt fängelsestraff med mer eller mindre noll kontakt med familjen under flera år, missa delar av barnens uppväxt, komma ut med ett icke rent straffregister och försöka leva OK utomlands med pengar som sannolikt ändå inte är helt ”lättanvända” för att de är undanstoppade och tagna genom brott - Skulle saken sannolikt vara annan.
Nu lägger jag inte till något heller, för ovanstående är ju ett faktum. Jag är i Ernstbergers ålder, med barn i yngre skol/dagisålder och lever ett förhållandevis gott liv i villa utanför storstan.
Tveksamt om jag skulle byta ut det mot ovanstående scenario för 30mkr. Sannolikt skulle jag inte ens fundera över det. Tvärtom hade jag kunnat göra en del avkall i mitt nuvarande liv om det ställdes emot att inte få vara med mina barn t ex.

Redigerat:
Mikael_L
J jaronsso skrev:
Dock skulle nog 10 mille undanstoppat någonstans (men svårt att använda i Sverige) vara en tröst för alla som typ haft skilsmässa samt att företaget gick omkull, och nu jagats av kronokalle i 20 år och levt på existensminimum och bara har lite sprit till helgen att glädja sig åt.

Ty det är nog rätt få av de flera hundratusen som jagas av kronofogden som har en bakgrund som finanshajar eller liknande som gör att de kan ha stoppat undan några mille som tröst för sveda och värk efter några fängelseår.

Nåja, detta missade iofs ämnet, men bara så folk inte går och tror att det är speciellt vanligt att folk som hamnat i fängelse och/eller har stora skulder/skadestånd kan ha någon smärre förmögenhet undanstoppad.

Som vanligt, det är ju bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.