33 781 läst · 476 svar
34k läst
476 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Jag har löst detta med automation och ljud genom Googles Text-to-speech i HA. Är balkongdörren öppen samtidigt som väder-appen vet att det regnar, så får jag ett mail, plus att högtalarna där hemma larmar. Lite gimmick, låter som en sur tonåring, men bra då vi har parkettgolv direkt innanför balkongdörren.Alfredo skrev:Du kan använda en (gammal) mobil och låta HomeAssistantAppen spela upp ljud/fraser. Exempel så talar min telefon om när diskmaskinen är klar:
Kod:alias: Notifiera när diskmaskinen är klar description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.dishwasher_operation_state from: Run condition: [] action: - data: message: Diskmaskinen är klar data: push: sound: LJUDET_DU_VILL_SKA_HÖRAS.wav action: notify.mobile_app_husses_iphone mode: single
Edit: Trodde jag var i Home Assistant tråden. Mitt förslag kanske inte alls är aktuellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
När jag pluggade YH så baserade jag hela avslutningsprojektet på att varna för att det kunde regna in på parketten hemma 😃J Jocke Best skrev:Jag har löst detta med automation och ljud genom Googles Text-to-speech i HA. Är balkongdörren öppen samtidigt som väder-appen vet att det regnar, så får jag ett mail, plus att högtalarna där hemma larmar. Lite gimmick, låter som en sur tonåring, men bra då vi har parkettgolv direkt innanför balkongdörren.
Är det nån som känner till en motsvarighet till Shelly-add-on fast för zigbee? Dvs en pryl som helst går på nätspänning och agerar router man kan koppla 1-wiregivare till?
Jag har hittat några ESP-baserade hemmabyggen, men det skulle vara trevligt med en färdig produkt...
Jag har hittat några ESP-baserade hemmabyggen, men det skulle vara trevligt med en färdig produkt...
Ja, man får väl avvakta lite... Det enda jag hittar är den här:
https://www.amazon.se/MHCOZY-Temperature-Controller-Waterproof-Channel/dp/B0D5Y1MGL4
Men läser man recensionerna så ska man nog undvika köp:
"The device has a potentially deathly flaw. The mains power supply is based on a simple buck converter where neutral of the mains input is referencing GND on the sensor connector."
https://www.amazon.se/MHCOZY-Temperature-Controller-Waterproof-Channel/dp/B0D5Y1MGL4
Men läser man recensionerna så ska man nog undvika köp:
"The device has a potentially deathly flaw. The mains power supply is based on a simple buck converter where neutral of the mains input is referencing GND on the sensor connector."
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Exempel från Espressif: https://github.com/espressif/esp-zi...es/esp_zigbee_HA_sample/HA_temperature_sensorblackarrow skrev:
Jag har sett några småprojekt, bl.a. en energimätare öve Zigbee på denna devboard. Kommer inte ihåg ifall det var för HAN/P1-porten.
ESPhome har väl inget stöd för Zigbee än vad jag vet. Nämndes om pågående utveckling av den underliggande stacken bl.a. för Zigbee2MQTT.
Sedan kan man ju köra Matter på den också och gräva ner sig i det kaninhålet med enbart IPv6 och Thread.
Produkter som diskuteras i tråden