J
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan använda en (gammal) mobil och låta HomeAssistantAppen spela upp ljud/fraser. Exempel så talar min telefon om när diskmaskinen är klar:

Kod:
alias: Notifiera när diskmaskinen är klar
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.dishwasher_operation_state
    from: Run
condition: []
action:
  - data:
      data:
        push:
          sound: LJUDET_DU_VILL_SKA_HÖRAS.wav
    action: notify.mobile_app_husses_iphone
mode: single

Edit: Trodde jag var i Home Assistant tråden. Mitt förslag kanske inte alls är aktuellt.
Jag har löst detta med automation och ljud genom Googles Text-to-speech i HA. Är balkongdörren öppen samtidigt som väder-appen vet att det regnar, så får jag ett mail, plus att högtalarna där hemma larmar. Lite gimmick, låter som en sur tonåring, men bra då vi har parkettgolv direkt innanför balkongdörren.
Skärmbild av Home Assistant-automation som skickar mail och talar via högtalare när balkongdörren är öppen och väderappen rapporterar regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag har löst detta med automation och ljud genom Googles Text-to-speech i HA. Är balkongdörren öppen samtidigt som väder-appen vet att det regnar, så får jag ett mail, plus att högtalarna där hemma larmar. Lite gimmick, låter som en sur tonåring, men bra då vi har parkettgolv direkt innanför balkongdörren.
När jag pluggade YH så baserade jag hela avslutningsprojektet på att varna för att det kunde regna in på parketten hemma 😃

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Är det nån som känner till en motsvarighet till Shelly-add-on fast för zigbee? Dvs en pryl som helst går på nätspänning och agerar router man kan koppla 1-wiregivare till?
Jag har hittat några ESP-baserade hemmabyggen, men det skulle vara trevligt med en färdig produkt...

ESP erbjuder nog det väldigt snart iom att Zigbee för ESP är på gång. Då kommer nog produkter rätt snabbt också Har inte sett något annat dock.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
ESP erbjuder nog det väldigt snart iom att Zigbee för ESP är på gång. Då kommer nog produkter rätt snabbt också Har inte sett något annat dock.
Finns redan i C5, C6 och H2. C5 på Amazon.se för 150:-

• Gilla
djac
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Finns redan i C5, C6 och H2. C5 på Amazon.se för 150:-
Du talar i gåtor...

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Du talar i gåtor...
Det är varianter av ESP32, som har zigbee. Exemplet han gav var alltså ESP32-C5.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det är varianter av ESP32, som har zigbee. Exemplet han gav var alltså ESP32-C5.
Japp. Eller om vi skall vara extra tydliga:
- ESP32-C6, ESP32-C5 med Zigbee, Thread och WiFi
- ESP32-H2 med Zigbee och Thread
🤓

• Gilla
djac
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Å vilken sitter i HMCOCY....?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Japp. Eller om vi skall vara extra tydliga:
- ESP32-C6, ESP32-C5 med Zigbee, Thread och WiFi
- ESP32-H2 med Zigbee och Thread
🤓
Men finns det någon stabil Zigbee protocol stack?
Och en HA anpassning plug n play?
ESPHome är väl helt fokuserad på WiFi/tcp/ip?

blackarrow blackarrow skrev:
Men finns det någon stabil Zigbee protocol stack?
Och en HA anpassning plug n play?
ESPHome är väl helt fokuserad på WiFi/tcp/ip?
Exempel från Espressif: https://github.com/espressif/esp-zi...es/esp_zigbee_HA_sample/HA_temperature_sensor
Jag har sett några småprojekt, bl.a. en energimätare öve Zigbee på denna devboard. Kommer inte ihåg ifall det var för HAN/P1-porten.
ESPhome har väl inget stöd för Zigbee än vad jag vet. Nämndes om pågående utveckling av den underliggande stacken bl.a. för Zigbee2MQTT.
Sedan kan man ju köra Matter på den också och gräva ner sig i det kaninhålet med enbart IPv6 och Thread.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.