Betong bunker i källare så ganska kalla väggar och varmt vatten...
Men du har rätt i det med vent, har ett rör ut men det är pluggat och ingen fläkt.
Men då är det enklare att flytta detektorn 😄
Lär väl dit med JFB och grejer om den sitter typ 60cm från duschen, är väl ingen dum idé att få dit det iaf men det hinns inte just nu
 
Brandvarnare skall inte placeras i/utanför badrum, kök eller rum med eldningsmöjligheter just för att undvika falsklarm.
 
nino nino skrev:
Har några Heiman brandvarnare.
Finns det någon möjlighet att deaktivera dom?
Den går igång när man öppnar dörren till badrummet efter en dusch
Jag gjorde en annorlunda lösning på min brandvarnare i relaxen/duschen utanför bastun, eftersom jag hade samma problem.
Klippte av ena kabeln vid batteriet inne i branvarnaren, lödde tid en tvåtråd, och gjorde en slinga ner till en mekanisk vridtimer.
Funkar bra, och man slipper glömma att återaktivera den, det sker automatiskt efter den tid som man har ställt in på timern.
Inte exakt den här på bilden, men principiellt lika.

Blev så pass bra att jag har gjort likadant i garaget, eftersom jag måste avaktivera ibland när jag svetsar.

Mekanisk vridtimer med vit ram och svart vridknapp, numrerad från 0 till 120 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
knightjocke och 4 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag gjorde en annorlunda lösning på min brandvarnare i relaxen/duschen utanför bastun, eftersom jag hade samma problem.
Klippte av ena kabeln vid batteriet inne i branvarnaren, lödde tid en tvåtråd, och gjorde en slinga ner till en mekanisk vridtimer.
Funkar bra, och man slipper glömma att återaktivera den, det sker automatiskt efter den tid som man har ställt in på timern.
Inte exakt den här på bilden, men principiellt lika.

Blev så pass bra att jag har gjort likadant i garaget, eftersom jag måste avaktivera ibland när jag svetsar.

[bild]
Vanlig lösning i industrin med timer. Mycket bra 🙌
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag gjorde en annorlunda lösning på min brandvarnare i relaxen/duschen utanför bastun, eftersom jag hade samma problem.
Klippte av ena kabeln vid batteriet inne i branvarnaren, lödde tid en tvåtråd, och gjorde en slinga ner till en mekanisk vridtimer.
Funkar bra, och man slipper glömma att återaktivera den, det sker automatiskt efter den tid som man har ställt in på timern.
Inte exakt den här på bilden, men principiellt lika.

Blev så pass bra att jag har gjort likadant i garaget, eftersom jag måste avaktivera ibland när jag svetsar.

[bild]

Smart
Tror inte paus funktion finns inbyggt in mina och dom funkar ju utan HA
 
Hannuse Hannuse skrev:
Jag gjorde en annorlunda lösning på min brandvarnare i relaxen/duschen utanför bastun, eftersom jag hade samma problem.
Klippte av ena kabeln vid batteriet inne i branvarnaren, lödde tid en tvåtråd, och gjorde en slinga ner till en mekanisk vridtimer.
Funkar bra, och man slipper glömma att återaktivera den, det sker automatiskt efter den tid som man har ställt in på timern.
Inte exakt den här på bilden, men principiellt lika.

Blev så pass bra att jag har gjort likadant i garaget, eftersom jag måste avaktivera ibland när jag svetsar.

[bild]
Jo då blir det "failsafe" med lite knåpande!😉

På sommarhalvåret är jag inte på humör att grotta ner mig i mjukvara men det finns en integration till HA som heter Alarmo där man nog kan få till en säker återinkoppling. Kör mina läckagevakter med just Alarmo och @nino har väl en sådan här.
https://www.m.nu/sensorer-zigbee/smart-brandvarnare-zigbee
 
Ja det är nog den där, men såldes nog under ett annat namn tidigare?
 
nino nino skrev:
Ja det är nog den där, men såldes nog under ett annat namn tidigare?
Ja, jag har såna, fast Zwave, såldes under "Nedis" och även "Cleverio".
Små och smidiga, dock så är det inte just en sådan som jag modifierat, dom kommer från Popp.
Men det går säkert med din också, det är bara en lite minimalare design på den, så vet inte exakt hur batteritungorna är anslutna.
 
Har någon koll på Schneider Wiser i dagsläget?

"Använder zigbee" men sägs bara funka med deras egna gateways?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Har någon koll på Schneider Wiser i dagsläget?

"Använder zigbee" men sägs bara funka med deras egna gateways?
Jag har Schneider PowerTag enheter. De är ZigBee Green Power enheter, som inte är kompatibla med alla gateways.

Den fungerar för mig med en Sonoff ZBDongle-P som gateway och en Philips Hue smart plug (borde fungera med vilken GP router som helst, inklusive Ikea?). Det fungerar inte med ZBDongle-E eller om man tar bort Hue pluggen eller om man flyttar pluggen till ett annat rum. Latensen är viktig och firmware i donglen. Också viktigt att installera den upp och ner då den har 2 mätare för ström (konsumtion och produktion), men bara en syns i Z2M...

Jag körde ett tag även ZBDongle-E med ett custom firmware+mjukvara jag hittade på GitHub men det var lite jobbigt att starta om den setupen när det trilskades.
 
S sjoelund skrev:
Jag har Schneider PowerTag enheter. De är ZigBee Green Power enheter, som inte är kompatibla med alla gateways.

Den fungerar för mig med en Sonoff ZBDongle-P som gateway och en Philips Hue smart plug (borde fungera med vilken GP router som helst, inklusive Ikea?). Det fungerar inte med ZBDongle-E eller om man tar bort Hue pluggen eller om man flyttar pluggen till ett annat rum. Latensen är viktig och firmware i donglen. Också viktigt att installera den upp och ner då den har 2 mätare för ström (konsumtion och produktion), men bara en syns i Z2M...

Jag körde ett tag även ZBDongle-E med ett custom firmware+mjukvara jag hittade på GitHub men det var lite jobbigt att starta om den setupen när det trilskades.
Justja, PowerTagsen är väl dokumenterade i Z2M också.

Jag kikar på deras markis-puckar. Finns bara rätt gamla modeller av dom omnämnda.


Lite synd att man ska behöva köpa "noname"-grejer för nästan samma peng istället.
 
Inventerade precis min låda med avvecklade Trådfri-dimmers. Den lilla fyrkantiga modellen.
Det är en bunt som ligger och skräpar :p

Finns det folk som fortfarande vill ha sådana?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Inventerade precis min låda med avvecklade Trådfri-dimmers. Den lilla fyrkantiga modellen.
Det är en bunt som ligger och skräpar :p

Finns det folk som fortfarande vill ha sådana?
Om de är kompatibla med akuell Zigbee-enhet så varför inte?

Annars har jag blivit litet besviken på IKEA trådfri, de säljer prylar som tex deras "trådfria" uttag och även signalförstärkare/repeaters men de kräver tydligen att man har kompatibla switchar för att kunna koppla mot gateway/styrenhet. Inte lyckats koppla in dessa på den Aqara M2-gateway som skaffades nyligen. Men visst de var billiga som satan... utförsäljning utgående produkt typ en 50-lapp. Men kanske är värda exakt noll om de inte går att få liv i.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Om de är kompatibla med akuell Zigbee-enhet så varför inte?

Annars har jag blivit litet besviken på IKEA trådfri, de säljer prylar som tex deras "trådfria" uttag och även signalförstärkare/repeaters men de kräver tydligen att man har kompatibla switchar för att kunna koppla mot gateway/styrenhet. Inte lyckats koppla in dessa på den Aqara M2-gateway som skaffades nyligen. Men visst de var billiga som satan... utförsäljning utgående produkt typ en 50-lapp. Men kanske är värda exakt noll om de inte går att få liv i.
Du behöver inga switchar för att koppla en enda ikea-enhet.

Minns inte hur man parar repeatern, men uttagen har en liten "knappnålsknapp" som man håller nere i 5 sekunder för att sätta den i parningsläge.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.