Hur fungerar gamla,Trådfri rörelses sensor?
Går den bara att para med lampor/drivnare eller kan man para den med Home Assistant?

Lekte med en drivnare, Ikea Trådfri, i köket. HA i andra änden av huset.
Parade den med med en HA.
Parade den med Trådfri knapp, men då glömde den bort ha. Ska det vara så?

Tryckte då igång parning av knappen igen i hopp om att få in knappen i ha, men den parade sig med drivren igen trots ett avstånd på dryga metern.

Jag vill kunna styra det mesta med knappar eller rörelsesensor om i fall HA inte smurrar.

blackarrow blackarrow skrev:
Hur fungerar gamla,Trådfri rörelses sensor?
Går den bara att para med lampor/drivnare eller kan man para den med Home Assistant?

Lekte med en drivnare, Ikea Trådfri, i köket. HA i andra änden av huset.
Parade den med med en HA.
Parade den med Trådfri knapp, men då glömde den bort ha. Ska det vara så?

Tryckte då igång parning av knappen igen i hopp om att få in knappen i ha, men den parade sig med drivren igen trots ett avstånd på dryga metern.

Jag vill kunna styra det mesta med knappar eller rörelsesensor om i fall HA inte smurrar.
Tanken är väl att man ska para den i HA och sedan binda den till enheten så att den både finns i nätverket och kan prata direkt med enheten. Jag har inte provat detta med min Trådfri deckare men vet från andra brytare och annat som inte går att koppla direkt. Men t.ex. IKEAs fjärrkontroll kan du få in i ZigBee2MQTT och binda on/off till en lampa direkt.

Satt i Ikea batterier och nu verkar inte lampan tändas varje timme, så Vallhorn och tjuvtändning löses med 1.2v batterier verkar det som.

Rörelsesensorns logg ser ut så här
Skärmdump av loggbok från hemautomatiseringssystem som visar händelser för rörelsedetektion i ett tvättstuga-scenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte varför den verkar vakna till 1gång i timmen?

Enklaste sättet att få en Ikea/Lidl plugg att slå på 30min, av 30min, på 30min osv i all evighet?

nino nino skrev:
Enklaste sättet att få en Ikea/Lidl plugg att slå på 30min, av 30min, på 30min osv i all evighet?
En automation i HA...

B
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
useless useless skrev:
En automation i HA...
Jo så långt är jag med 🙂
Men hur gör jag för att det "börjar om"

J
Typ så här funkar Mobilskärmdump av automationsinställningar för att styra lampa med timervillkor och åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Typ så här funkar[bild]
Aha smart med on or off , det hade jag aldrig listat ut själv 😄

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ska sätta ihop en biltongbox och torka kött, så en fläkt ska gå en halvtimme sen stå still lika länge, dygnet runt i någon vecka

• Gilla
djac
  • Laddar…
K
B BSOD skrev:
Nån som provat denna?
[länk]

16a för 99:- och ser inte bedrövlig ut heller.
Verkar vara zigbee, om jag inte missförstått informationen.
Jag är sugen på att prova och är i behov. Men den finns inte i lager, undra om den sålde som smör? Men den går att köpa med fjärrkontroll

B BSOD skrev:
Nån som provat denna?
[länk]

16a för 99:- och ser inte bedrövlig ut heller.
Verkar vara zigbee, om jag inte missförstått informationen.
Kollade lite och måtten är ju snarlika Lidl's pluggar, som man sedan ser på bilderna så är den något för stor i likhet med Lidl/Tuyapluggen som jag själv har på mer undanskymda uttag.

Sen var det snabbt kodat så funkar även Ikeas plugg.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/21115

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Attitudeswe
K knightjocke skrev:
Jag är sugen på att prova och är i behov. Men den finns inte i lager, undra om den sålde som smör? Men den går att köpa med fjärrkontroll
Köpte 9st i Kållered idag (99kr utan fjärr). Fanns fler än vad deras hemsida visade att det skulle finnas.

Även gamla modellen fanns för 79kr (står 149kr på hemsidan men var alltså 79p å hyllkant och i kassan). Den gamla sticker ut mindre i rummet så blev 3 sådanna också för ställen där det spelar roll...

K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Köpte 9st i Kållered idag (99kr utan fjärr). Fanns fler än vad deras hemsida visade att det skulle finnas.

Även gamla modellen fanns för 79kr (står 149kr på hemsidan men var alltså 79p å hyllkant och i kassan). Den gamla sticker ut mindre i rummet så blev 3 sådanna också för ställen där det spelar roll...
Lite lång roadtrip till Kållered för mig, såg att det fanns där också. Får se om de råkar trilla in mer i webbshoppen

J Jocke Best skrev:
Typ så här funkar[bild]
Borde väl kunna göra om så att fläkten går 5min sen står still i 20min?
Det borde väl även jag kunna klara av 😄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.