Ja jag hade ju lite strul med det men tror det blev bra efter jag ställde upp tiden det skulle lysa
 
Vallhorn verkar även ha inbyggd ljusmätare så en sån får det bli.

Så klart får man inte beställa bara 2 sånna...
 
Mitt problem är att jag bla har dessa på toaletterna och att folk går in strax efter att de har släckts. Jag har inte hittat någon lösning på detta annat än att hålla lampan tänd till dess att sensorn varit släckt i tio minuter. Men inte ens då blir det riktigt bra.

Det stora problemet med sensor på toaletten är att folk envisas med att släcka och då fungerar inte tändningen nästa gång om den är inom ett par minuter. Det får folk leva med dock...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vallhorn verkar även ha inbyggd ljusmätare så en sån får det bli.

Så klart får man inte beställa bara 2 sånna...
Kontroller hur den funkar innan du hänger upp dig på just ljusmätaren. Det känns som att många bara rapporterar ljusvärde när något annat händer dvs. rörelse i det här fallet. Vet inte hur det är med just denna dock.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kontroller hur den funkar innan du hänger upp dig på just ljusmätaren. Det känns som att många bara rapporterar ljusvärde när något annat händer dvs. rörelse i det här fallet. Vet inte hur det är med just denna dock.
Det är nog ett mer generellt "problem" än bara relaterat till just den sensorn. Lite smartare batteridrivna sensorer skickar inte data regelbundet, utan intervallet anpassas utifrån hur snabbt mätvärdena ändras för att spara batteri.
Dock är ju just en rörelse något som måste rapporteras omgående och när sensorn ändå har väckt upp radiosändaren så kostar det inget extra att skicka alla mätvärden.

Det är samma med min Hue outdoor sensorer. Mitt i natten när det är mörkt och temperaturen är stabil kan det dröja en timme mellan rapporteringarna av ljus och temperatur, men om något rör sig får man värdena oftare.
 
Tänkte att om den reagerar på rörelse så mäter den ljuset och är det ljust i rummet så tänder den inte lampan, men så är det kanske inte?
 
Inte per automatik vad jag vet. Men det går ju att bygga den logiken i t ex HA.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är nog ett mer generellt "problem" än bara relaterat till just den sensorn. Lite smartare batteridrivna sensorer skickar inte data regelbundet, utan intervallet anpassas utifrån hur snabbt mätvärdena ändras för att spara batteri.
Dock är ju just en rörelse något som måste rapporteras omgående och när sensorn ändå har väckt upp radiosändaren så kostar det inget extra att skicka alla mätvärden.

Det är samma med min Hue outdoor sensorer. Mitt i natten när det är mörkt och temperaturen är stabil kan det dröja en timme mellan rapporteringarna av ljus och temperatur, men om något rör sig får man värdena oftare.
Absolut!
Det jag menade var bara att om man är intresserad av en sensor som regelbundet rapporterar ljusvärden så bör man kontrollera att det är vad man får innan man köper den, just för att det är som du säger. Så man inte köper den i tron om att man ska få detta värde (eller temperatur, tryck, luftfuktighet etc.) var tionde sekund dygnet runt och sedan blir besviken.

Hur fungerar det med Hue outdoor, behöver man röra sig runt den för att den ska komma igång på morgonen, eller räcker det med att det blir gryning för att den ska vakna till?
Alltså ett scenario där temperaturförändring och rörelse är obefintliga?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hur fungerar det med Hue outdoor, behöver man röra sig runt den för att den ska komma igång på morgonen, eller räcker det med att det blir gryning för att den ska vakna till?
Alltså ett scenario där temperaturförändring och rörelse är obefintliga?
Nej, den är igång hela tiden. Man kan ställa in hur lång tid det max får vara mellan uppdateringar om man tycker 1 timme är för långt när inget händer.

Temperaturhistorik över en dag, visar sjunkande utomhustemperatur, nyligen -7,1 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skärmdump av rörelsesensorloggar, visar tider för upptäckt rörelse och inga händelser, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Användargränssnitt för inställningar; innehåller temperaturkänslighet, rapporteringsintervall och knappar för att tillämpa/avaktivera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med mmWave-baserade sensorer? Aqara har en med Zigbee vad jag vet. Dessa är ju betydligt bättre på att känna av närvaro.
 
De gamla Aqara rörelsesensorerna fungerade så vet jag att den bara skickade ljus och temperatur precis när den upptäckte rörelse och aldrig annars.

Philips Hue skickar det hela tiden beroende på hur mycket det har ändrats (man kan ställa in hur ofta etc och vid vilken skillnad den ska skicka) helt oberoende av ifall det är rörelse eller ej. Jag har totalt ca 10st som även fungerar som inne/ute-givare till värmepumpen etc.
 
Ikea Vallhorn gick in direkt i zha
Ljusstyrka
Närvaro
Öppning
Fanns med från start

Vad är ok ljusstyrka så man inte behöver tända upp lampor?
70-80lux?
 
Verkar vara lite tjuvtändning med Vallhorn, lampan går igång ungefär 1 gång i timmen.

Lite googling så verkar det bero på batterierna, Ikea Ladda 1.2v verkar lösa problemen, inte köra vanliga batterier på 1.5v.
Ska prova uppladdningsbara vid tillfälle
 
Samtliga enheter är inom 1-2m, borde inte alla koppla sig mot alla?

Skärmdump av en mobil enhet som visar ett nätverksschema med tre blåa noder kopplade med gröna linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Batteridrivna enheter kopplar sig till controllern eller närmsta router. Det är bara controllern och router-enheter som har flera kopplingar samtidigt.



Nätverksdiagram över smarta enheter i hem, inklusive sensorer och belysningskontroller, med text och siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.