nino nino skrev:
Switchen sitter 1-2m bort och i samma höjd men den är inte sammankopplad
Testa att koppla bort switchen från nätverket och sedan in igen så borde de länkas.
 
S sjoelund skrev:
Testa att koppla bort switchen från nätverket och sedan in igen så borde de länkas.
Den sitter i en dosa så det är inte helt enkelt.
 
nino nino skrev:
Den sitter i en dosa så det är inte helt enkelt.
Bryt strömmen en stund, exempelvis med säkringen, om jag nu inte missförstår problemet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Bryt strömmen en stund, exempelvis med säkringen, om jag nu inte missförstår problemet.
Nej då det är helt rätt jag som inte tänkte så långt bara, problemet är att det inte är hemma utan hos en hyresgäst och det är 5km bort, kände inte för att åka ut just nu 🙂
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
nino nino skrev:
problemet är att det inte är hemma utan hos en hyresgäst
Inget denne skulle kunna hjälpa till med? Sen förstår jag att det kan finnas många skäl till att det inte är lämpligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inget denne skulle kunna hjälpa till med? Sen förstår jag att det kan finnas många skäl till att det inte är lämpligt.
Jo absolut, men han jobbar natt och grabben på vift tror jag 😬
Var mest orolig då jag satt pluggen i uttaget till kylskåpet 😄
Ställde in så den alltid är på men om det funkar som det ska vet jag inte, är väl ingen fara om kylen är av några timmar men känns inte riktigt bra iaf 😄
 
Satt mig i bilen, kommer inte kunna sova annars 😄
Tog med en Ikea plugg istället, kanske är fel på Lidl då den låg i rea lådan.
Ska prova bryta strömmen till Switchen också
 
Lidl pluggen var igång iaf så kylen gick, men var unavailable i HA så satt i en Ikea istället.
Efter över 1h så var den inte kopplad till nåt, men inatt hände det grejer.
Flyttade Lidl till ett annat uttag och även den hoppade igång inatt.

Hur var det nu då, såg man Zigbee nätet i appen Wifi analyzer?
Finns minst 3 wifi nät plus Zigbee så mycket möjligt att något stör
 
Hur tar jag bort en enhet från Zigbee listan, har en enhet som inte finns.
Eller den finns men med ett annat namn, måste blivit nåt för jag parade om flera gånger och döpte om.
 
Jag ser inte ZigBee i någon WiFi-anaylzer app. Men har du tre 2,4GHz WiFi nät och har lagt dem utan överlapp, då kommer de garanterat att störa ZigBee då de i princip ligger på alla frekvenser. Zigbee använder precis som Bluetooth frequency hopping, dvs den byter frekvens hela tiden och fokuserar sändningen på de bättre frekvenserna, men har man mycket last på radion så blir det inte nödvändigtvis så bra. Bluetooth störs med lätthet ut av en gammal Zündapp som kör förbi till exempel. På dotterns förra jobb så störde WiFi-nätet ut Bluetooth när en WiFi-AP fick frispel och sände på högsta effekt...
 
Hur näten ligger har jag ingen aning om, får kolla, men det är ju hyresgästernas wifi så kan nog styra dåligt över dom
 
nino nino skrev:
Hur näten ligger har jag ingen aning om, får kolla, men det är ju hyresgästernas wifi så kan nog styra dåligt över dom
Rimligen så har de lagt sig så långt ifrån varandra som möjligt, särskilt om de har auto-läge påslaget i routern.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rimligen så har de lagt sig så långt ifrån varandra som möjligt, särskilt om de har auto-läge påslaget i routern.
Ska kolla upp det, en router har jag tillgång till så den kan jag ändra på.
Står att Zigbee använder kanal 11 när jag kollar i HA
Hur bör kanalerna vara uppdelade då i mitt fall
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
De högsta Zigbee-kanalerna brukar fungera bäst, men en del lägger sina WiFi-basstationer bortom kanal 11 också...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.