pacman42 pacman42 skrev:
IKEAs rörelsesensorer blir lite knepiga när deras batteri blir lågt. Jag har därför satt två AAA batterier bak på dem istället för att förlita mig på CR2032-batterierna som inte räcker särskilt länge. Detta fungerar bättre.

Notera också att eftersom det är batteridrivna enheter så är de beroende av att ha en fast path mellan sig och huvudenheten, lär man in dem via ett zigbee-hop så måste detta alltid finnas tillgängligt. Jag lär därför alltid in alla mina batteridrivna sensorer närmast min gateway, då routas de inte via ett uttag som kanske flyttas, eller en lampa som kanske stängs av via en väggbrytare.
Jag köpte en ikea rörelsesensor, men har aldrig kunnat använda, den gick inte "gifta in" i Hue, har ingen IKEA hub. Går den att få in dirket i Home Assistant tro? Jag har snart tänkt kasta den för den funkar ju inte.

Hade en ikea RGB lampa i TV rummet som min Philips TV brukade styra via Ambilight, men efter nån uppdatering slutade allt att funka. Ska nog sätta en original Philips. Eller ditcha hela funktionaliteten och ta bort Hue hubben? Kommer matter att lösa sådant här tro?
 
J JohanLun skrev:
Går den att få in dirket i Home Assistant tro?
Jag kanske bara har haft tur, men jag har hittills inte stött på en enda pryl som inte går att lägga in i HA med Zigbee2mqtt. Jag har dock inte köpt en massa no-name-prylar från Ali-express, utan håller mig till någorlunda kända märken och lite Tuya från Lidl och Amazon...
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu håller jag inte med utan det är ju oftast bara att man köper rätt batteri.
Biltema har ett stort sortiment nuförtiden och inte märkt några problem med deras.
[länk]
Kodak-batterier på Normal kostar bara hälften av vad de kostar på Biltema...
...de batterierna är bra, vi får se hur bra mina batterier från Amazon är dock...

Edit: Jag syftade här på CR2032
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag köpte en ikea rörelsesensor, men har aldrig kunnat använda, den gick inte "gifta in" i Hue, har ingen IKEA hub. Går den att få in dirket i Home Assistant tro? Jag har snart tänkt kasta den för den funkar ju inte.

Hade en ikea RGB lampa i TV rummet som min Philips TV brukade styra via Ambilight, men efter nån uppdatering slutade allt att funka. Ska nog sätta en original Philips. Eller ditcha hela funktionaliteten och ta bort Hue hubben? Kommer matter att lösa sådant här tro?
IKEAs sensorer fungerar i de flesta ZigBee-lösningarna. Jag kör själv både SmartThings och deConz (med Domoticz) och de fungerar i bägge dessa. Hue är rätt låst tyvärr.
 
D
J JohanLun skrev:
Jag köpte en ikea rörelsesensor, men har aldrig kunnat använda, den gick inte "gifta in" i Hue, har ingen IKEA hub. Går den att få in dirket i Home Assistant tro? Jag har snart tänkt kasta den för den funkar ju inte.

Hade en ikea RGB lampa i TV rummet som min Philips TV brukade styra via Ambilight, men efter nån uppdatering slutade allt att funka. Ska nog sätta en original Philips. Eller ditcha hela funktionaliteten och ta bort Hue hubben? Kommer matter att lösa sådant här tro?
Jag har en mellangammal sådan som jag kör rakt in i HA, inga problem!
 
useless useless skrev:
Jag kanske bara har haft tur, men jag har hittills inte stött på en enda pryl som inte går att lägga in i HA med Zigbee2mqtt. Jag har dock inte köpt en massa no-name-prylar från Ali-express, utan håller mig till någorlunda kända märken och lite Tuya från Lidl och Amazon...
Zigbee2MQTT är ju lite pillig att hålla på med. Den fungerar halvkasst mot Domoticz, men bättre med HA. Är man nybörjare så rekommenderar jag varken den eller HA. Men i princip allt går att få igång när man kör den kombinationen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kodak-batterier på Normal kostar bara hälften av vad de kostar på Biltema...
...de batterierna är bra, vi får se hur bra mina batterier från Amazon är dock...
Jovisst men eftersom jag har nära till Biltema så är det enkelt att åka dit.
Sen tycker jag inte de är dyra utan det är mest fråga om att skriva upp rätt CR nummer innan man handlar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Zigbee2MQTT är ju lite pillig att hålla på med.
Mest pillig att komma igång med. Sen är det inte konstigare än andra zigbee-integrationer om man inte grottar ner sig alla inställningar.

Men det finns bra guider som "vem som helst" borde klara av att följa.
 
deConz med Domoticz är bara att trycka på "pair" och ansluta, sedan är devicet igång.

Nästan samma med SmartThings även om antalet device är färre och man ibland måste hitta rätt 3:e-parts drivrutin. Detta gör att deConz/Domoticz troligen är den mest lättanvända Zigbee-lösningen just nu, men det varierar ju nästan från vecka till vecka.
 
useless useless skrev:
Jag kanske bara har haft tur, men jag har hittills inte stött på en enda pryl som inte går att lägga in i HA med Zigbee2mqtt. Jag har dock inte köpt en massa no-name-prylar från Ali-express, utan håller mig till någorlunda kända märken och lite Tuya från Lidl och Amazon...
Jo nu hade JohanLun då köpt en HA Green och HA's Skyconnect Zigbeesticka.
Det körs då med ZHA och jag har själv inga problem med IKEA's pryttlar med just ZHA. Har inte provat just sensorn men IKEA förefaller vara helt kompatibel med Zigbee 3.0, sen eftersom IKEA är så stora så går det mycket snabbt för kodarna i världen att lägga upp koden i Github.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
deConz med Domoticz är bara att trycka på "pair" och ansluta, sedan är devicet igång.

Nästan samma med SmartThings även om antalet device är färre och man ibland måste hitta rätt 3:e-parts drivrutin. Detta gör att deConz/Domoticz troligen är den mest lättanvända Zigbee-lösningen just nu, men det varierar ju nästan från vecka till vecka.
I Z2M i HA behöver du trycka på "Tillåt anslutning" i webgränssnittet sen har du 5 minuter på dig att initiera parningssekvensen på alla prylar du vill ansluta.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Så enkelt var det inte senast jag testade HA, men det är iofs ett tag sedan.
 
P paralun skrev:
Jo nu håller jag inte med utan det är ju oftast bara att man köper rätt batteri.
Biltema har ett stort sortiment nuförtiden och inte märkt några problem med deras.
[länk]
Nu menade jag inte knappceller i första hand utan att typ CR123 och såna varianter är dyra (Fibaro "brandvarnare" och rörelsesensorer). Knappceller är dock ett gissel eftersom det är så otroligt många varianter att hålla reda på. Därför älskar jag att marknaden går mer och mer åt att AAA och AA blir standard i så stor utsträckning det går. Givetvis dikterar storleken val av batterier, så allt kan ju inte ha de varianterna.

Men nu har vi hamnat väl mycket OT, så jag ber om ursäkt att jag drog igång en batteridiskussion. 😊
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu hade JohanLun då köpt en HA Green och HA's Skyconnect Zigbeesticka.
Det körs då med ZHA och jag har själv inga problem med IKEA's pryttlar med just ZHA. Har inte provat just sensorn men IKEA förefaller vara helt kompatibel med Zigbee 3.0, sen eftersom IKEA är så stora så går det mycket snabbt för kodarna i världen att lägga upp koden i Github.
Exakt, vilken koll... HA har jag kört länge, men då mot min Hue samt en Vera Edge, men Veran kraschade och Hue har börjat att de ska köra allt genom molnet, sen min RPi krachade flera minneskort för sådär 3-4 år sen har jag kört HA i en virtuell maskin, så nu var det dags att göra slag i saken och kasta ut Vera och köra HA på en dedicerad maskin (igen). Kände att det var antingen att köra på en ren linux eller dedicerad, att köra USB stickor in mot en virtuell maskin känns som det skulle kunna bli mer trassel än fördel...

Jag tänkte försöka långsamt transformera över så allt kopplas direkt till HA. Men Hue får nog vara kvar just för TV rummet, då jag gärna synkar beslysningen med TVn där. Om inte även HA kan göra det...
 
J JohanLun skrev:
Exakt, vilken koll... HA har jag kört länge, men då mot min Hue samt en Vera Edge, men Veran kraschade och Hue har börjat att de ska köra allt genom molnet, sen min RPi krachade flera minneskort för sådär 3-4 år sen har jag kört HA i en virtuell maskin, så nu var det dags att göra slag i saken och kasta ut Vera och köra HA på en dedicerad maskin (igen). Kände att det var antingen att köra på en ren linux eller dedicerad, att köra USB stickor in mot en virtuell maskin känns som det skulle kunna bli mer trassel än fördel...

Jag tänkte försöka långsamt transformera över så allt kopplas direkt till HA. Men Hue får nog vara kvar just för TV rummet, då jag gärna synkar beslysningen med TVn där. Om inte även HA kan göra det...
Jo jag svarade ju på dina funderingar om HA green och flashdisken plus det här med backuper i HA tråden.
Jag själv satte ju igång med Zigbee och Skyconnect tidigt i höstas och är klart nöjd med ZHA.
Sen måste man då upp i ett antal uppkopplade prylar innan det blir ett bra meshnätverk med Zigbee och det beror ju helt på sitt eget hus och täckning.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.