Aha! Grejerna från Aqara har en stor fet knapp för att hantera dom, dels för parning och dels manuell on/off. Men absolut, kan jag sätta dom i parningsläge som du säger ska det nog gå att få ihop dom.

Efter vad jag läst ska just IKEA Trådfri gå fint ihop med Aqara, bla denna repeater (50 spänn som utgående artikel) tycks lysande om man har litet skabbig täckning här och var tex till relativt perifera sensorer. Det var så jag tänkte iaf.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Minns inte hur man parar repeatern, men uttagen har en liten "knappnålsknapp" som man håller nere i 5 sekunder för att sätta den i parningsläge.
Minns jag rätt är det något liknande för repetern.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Aha! Grejerna från Aqara har en stor fet knapp för att hantera dom, dels för parning och dels manuell on/off. Men absolut, kan jag sätta dom i parningsläge som du säger ska det nog gå att få ihop dom.

Efter vad jag läst ska just IKEA Trådfri gå fint ihop med Aqara, bla denna repeater (50 spänn som utgående artikel) tycks lysande om man har litet skabbig täckning här och var tex till relativt perifera sensorer. Det var så jag tänkte iaf.
Fast googlar man (och kolla officiell spec) på din hub så ska den ju bara funka med Aqara-enheter..
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Fast googlar man (och kolla officiell spec) på din hub så ska den ju bara funka med Aqara-enheter..
Kollade en del även på reddit och där var det just folk som rekommenderade Trådfri-prylar som kompatibla med Aqara. Vi får se om jag får ihop det. Litet tråkigt att bara ha 52 i signalstyrka (= poor) mot en vattensensor i källaren som ska kunna stänga av vattenpumpen via en annan switch, vid konstaterat läckage där nere.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Kollade en del även på reddit och där var det just folk som rekommenderade Trådfri-prylar som kompatibla med Aqara. Vi får se om jag får ihop det. Litet tråkigt att bara ha 52 i signalstyrka (= poor) mot en vattensensor i källaren som ska kunna stänga av vattenpumpen via en annan switch, vid konstaterat läckage där nere.
Google måste ta oss till olika Reddit's.

Jag får bara träffar där folk bekräftar att det icke fungerar. Visserligen är dom flesta 5-3 år gamla
 
Hur stora är fönster/dörr sensorerna?
Funderar på att göra en enkel hake till toa dörren, så när sensorn inte är påverkad ska en röd lampa lysa, när den är sluten ska det lysa grönt.
Men man vill ju inte ha för klumpiga grejer

Har ett yale Doorman till dörren idag och en enkel hasp, vissa veckor har jag en del folk som använder toan och det är ju lite dumt att dom låser upp dörren och rycker i den när haspen är på... Så en lampa som visar om det är upptaget eller inte vore fint
 
nino nino skrev:
Hur stora är fönster/dörr sensorerna?
Funderar på att göra en enkel hake till toa dörren, så när sensorn inte är påverkad ska en röd lampa lysa, när den är sluten ska det lysa grönt.
Men man vill ju inte ha för klumpiga grejer

Har ett yale Doorman till dörren idag och en enkel hasp, vissa veckor har jag en del folk som använder toan och det är ju lite dumt att dom låser upp dörren och rycker i den när haspen är på... Så en lampa som visar om det är upptaget eller inte vore fint
Känns som ett problem jag skulle försöka lösa lokalt och inte via Zigbee. Enkel mekanisk brytare i dörren som byter färg på en lampa.

Jag antar att du oavsett har tänkt dra nån fast strömmatning till lampan?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Känns som ett problem jag skulle försöka lösa lokalt och inte via Zigbee.
Nej. Kan man integrera saker i sitt hemautomatiseringssystem så gör man det. 😆 Och går det inte så får man tänka om. 😂

Skämt åsido...löser man en grej "lokalt" så kan man ge sig på att man lite senare kommer på att det finns ett behov att få in grejen i systemet. Kanske "nino" senare installerar en frånluftsfläkt i toan och vill att den startar automatiskt när haspen läggs på och sedan har en eftergång på fem minuter för att vädra ut eventuell arom som användaren lämnat efter sig. 😉

Som svar på "nino"s fråga: de dörr/fönstersensorer jag har är mycket enkla magnetkontakter där huvudenheten har elektroniken och magnetbrytaren, och slaven är bara en hållare för en magnet. Detta gör att man kan göra ena delen mycket liten.

Jag är inte helt med på vad du är ute efter, men om det är som jag tror så skulle du kunna sätta huvudenheten under haspen och sedan pilla ut magneten från slavenheten och fästa den på själva haspen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Känns som ett problem jag skulle försöka lösa lokalt och inte via Zigbee
Fast då tappar man alla möjligheter till statistik, uppföljning och debitering för nyttjandet. 😂🙃😱
 
  • Haha
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då tappar man alla möjligheter till statistik, uppföljning och debitering för nyttjandet. 😂🙃😱
Nu vet jag att ni alla skämtar, men det jag anser är min bästa egenskap på jobbet är att jag gärna ser förbi problem istället för att slänga ihop komplexa lösningar på dom.

Och det som ställer till det mest för mig är att många människor inte är så..
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
...jag anser är min bästa egenskap på jobbet är att jag gärna ser förbi problem istället för att slänga ihop komplexa lösningar på dom.
Då är inte hemautomatik rätt grej för dig...åtminstone inte som hobby. ❤️

Jag är lite frustrerad för tillfället...för jag har typ inga grejer kvar att automatisera. Så jag kommer på mig själv med att försöka komma på sätt att ytterligare komplicera de automatiseringar jag har. 😂
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Då är inte hemautomatik rätt grej för dig...åtminstone inte som hobby. ❤️
Förklara mer hur du tänker här :)

Jag har säkert 100 problem jag skulle kunna lösa med hemautomatik, och kapacitet för hälften.

50 skulle säkert kunna lösas på enklare vis. Vilka ska jag fokusera på att lösa med hemautomatik?
Ska jag lösa alla problem, eller ska jag fokusera på att lösa på enklaste problemen på svårast möjliga vis?
 
Tänker mig en enkel hasp/regel som vrids för hand 180° från olåst till låst.
Så även om tekniken fallerar så blir ju dörren låst/olåst.
Tänkte mig nån diod som kan skifta färg, med ett litet batteripack på insidan av dörren, eller nåt sånt.
 
Har en rpi med Zigbee dongel, en Lidl plafond i innertaket och en vallhorn rörelsevakt, det är allt idag
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Förklara mer hur du tänker här :)

Jag har säkert 100 problem jag skulle kunna lösa med hemautomatik, och kapacitet för hälften.

50 skulle säkert kunna lösas på enklare vis. Vilka ska jag fokusera på att lösa med hemautomatik?
Ska jag lösa alla problem, eller ska jag fokusera på att lösa på enklaste problemen på svårast möjliga vis?
Jag driver lite med mig själv här. Hade du beskrivit mig idag för mig själv för 10 år sedan hade jag skrattat och tänkt "Sicken tekniknörd!". 😂

Men när intresset uppstod, och jag insåg potentialen, så letar jag efter saker i vardagen som kan integreras i systemet. Som exempel finns en tråd här på BH där jag beskriver hur jag använder en Zigbee-rörelsesensor för att få notis när brevlådan öppnas. En rätt onödig funktion...men väldigt kul att klura fram, testa och implementera. 🙂 (Vi har ca 5 meter till brevlådan från huset! 😂)

Alla har vi olika intressen och som de säger: "Whatever puts a smile on your face...". 😉
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.