David Wallin David Wallin skrev:
Jag har faktiskt typ en sådan grej! Jag har en ding-dong-signal hemma som ljuder varje timme - såvida inte något av barnen är hemma, för de hatar den. 😀
Varför? Är det gamla digitalarmbandsurs funktionen med "Pip-pip" vid heltimmesslaget? 😃

P Paxman skrev:
Varför? Är det gamla digitalarmbandsurs funktionen med "Pip-pip" vid heltimmesslaget? 😃
Ja, det är bara för att jag ska bli uppmärksam på att tiden går framåt. 🙂

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Det är där sambokompabiliteten kommer in :)
Jo reta inte henne och det är klart onödiga konflikter.😇
Sen får du passa in tiderna när du "meckar" med prylarna.

En till sak du direkt kan börja "projektera" är all julbelysning inomhus.
Men där har jag då dilemmat att det måste också finnas en manuell styrning som jag fixar med en zigbee-knapp. Själv säger jag "Hey google, tänd jul". Vi har ingen automagi för den här belysningen.

• Gilla
HJS
  • Laddar…
Jag har en ding-dong-signal hemma som ljuder varje timme
Den dingdongar väl lika många gånger som heltimmen blir hoppas jag? Alltså sju dingdong klockan 07:00 och så vidare.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den dingdongar väl lika många gånger som heltimmen blir hoppas jag? Alltså sju dingdong klockan 07:00 och så vidare.
Nej, bara en dingdong varje timme. 🙂

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Nej, bara en dingdong varje timme. 🙂
Bättre än inget…. Jag har en riktig mekanisk dra upp dingdongklocka men speciellt nattetid fixar jag inte ljudet så den får tyvärr normalt stå. 😢

• Ledsen
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo reta inte henne och det är klart onödiga konflikter.😇
Sen får du passa in tiderna när du "meckar" med prylarna.

En till sak du direkt kan börja "projektera" är all julbelysning inomhus.
Men där har jag då dilemmat att det måste också finnas en manuell styrning som jag fixar med en zigbee-knapp. Själv säger jag "Hey google, tänd jul". Vi har ingen automagi för den här belysningen.
Jag ska sätt mig ner och fundera lite på var jag ska börja och försöka lista ut de svagheter som finns. Ingen idé att börja med allt överallt. Då lär jag bli tokig också 😁

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänk dig kl 23 😁

• Älska
David Wallin
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Jag ska sätt mig ner och fundera lite på var jag ska börja och försöka lista ut de svagheter som finns. Ingen idé att börja med allt överallt. Då lär jag bli tokig också 😁
Jo ta ett steg i taget...och skissa ner.
Sen är temp/fuktmätare på olika ställen i huset bra att ha.

• Gilla
HJS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bättre än inget…. Jag har en riktig mekanisk dra upp dingdongklocka men speciellt nattetid fixar jag inte ljudet så den får tyvärr normalt stå. 😢
Jag är uppväxt i ett hem med såndär stor golvklocka/moraklocka. Väldigt trivsamt med tickandet och dingdongandet!

• Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Trust me, du kommer att bli tokig och besatt av den här hobbyn tids nog... 😂

• Gilla
HJS och 1 till
  • Laddar…
Det är ett kaninhål...på riktigt. 😁 En granne har sneglat på mina automatiseringar och uttryckt ett intresse. Jag varnade honom...tre barn (med diverse bokstäver), två katter, relativt nyköpt hus och heltidsjobb. Sen sa jag att jag kan vägleda honom om han, trots förutsättningarna, väljer att dra igång. 😂

• Haha
  • Gilla
paralun och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är ett kaninhål...på riktigt. 😁 En granne har sneglat på mina automatiseringar och uttryckt ett intresse. Jag varnade honom...tre barn (med diverse bokstäver), två katter, relativt nyköpt hus och heltidsjobb. Sen sa jag att jag kan vägleda honom om han, trots förutsättningarna, väljer att dra igång. 😂
Tack och lov har jag "bara" en sambo att ta hänsyn till :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
...anar det.

• Älska
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo ta ett steg i taget...och skissa ner.
Sen är temp/fuktmätare på olika ställen i huset bra att ha.
Har redan börjat skissa i skallen och det styr var jag kommer att börja. Till slut kommer jag nog vara tvungen att justera här och där varefter man stoppar in prylar.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.