Tack för alla tips och tankar👍
Jag sitter precis i startgroparna och det var just om de saker som ska placeras utomhus jag ville ha lite tankar och erfarenheter av. Dumt att gå på pumpen helt det första man gör. Misstagen ska jag bygga senare. Sen är det frågan om hur man ska få det "sambokompatibelt". 🙄

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Sen är det frågan om hur man ska få det "sambokompatibelt". 🙄
Berätta INGET förrän var sak är klar och fungerar! 😉

• Gilla
  • Haha
HJS och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Har tipsat om det flera gånger på forumet, även i den här tråden tror jag, och jag vill inte framstå som att jag gör reklam för det...eller har någon personlig koppling till det. Så jag skriver så här: "Korrosion" på engelska med tillägget romerska siffran för 10. 😎 Sök på det på Youtube så kommer du se smått otroliga filmer om dess fuktskyddsförmåga, t ex en som sänker en liten radiostyrd helikopter i en vattentank och får den att lyfta från botten och flyga iväg. 😄

Använder det överallt där det är elektrisk koppling utomhus (ej 240 V) som skarvar i robotklipparens kabel, alla kontaktstycken, skruvade isär de nya trädgårdsbelysningarna och la ett tunt skikt...och som sagt alla smarta sensorer.
Intressant, får man fråga hur du hanterar det med batteridrivna enheter?
Tänker att om du applicerar det här med batteriet i så får du göra om allt när du behöver byta batteri eller? Och riskerar kanske dålig kontakt om det nya batteriet inte tar på precis samma ställe.
Eller gör du det utan batteri och låter det vara obehandlat?

David Wallin David Wallin skrev:
och då berättar du heller inget! 😎

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Tror jag behöver börja med att bygga upp ett stort förråd av ursäkter till att börja med då.
Svår att skylla på åskan under vintern för annars är den rätt bra :)

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Sen är det frågan om hur man ska få det "sambokompatibelt". 🙄
Men om jag ska försöka vara lite mer seriös (nog för att föregående råd ändå gäller)... Börja med saker som sambon kan se nytta med. Fönsterlampor som styrs av solljuset har sannolikt större chans att mottas väl än tex leveransnotiser på brevlådan osv...

• Gilla
HJS
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Svår att skylla på åskan under vintern för annars är den rätt bra :)
Annars får du ta till grejer som tex Putin, Marilyn Manson eller Miljöpartiet. 🙂

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Men om jag ska försöka vara lite mer seriös (nog för att föregående råd ändå gäller)... Börja med saker som sambon kan se nytta med. Fönsterlampor som styrs av solljuset har sannolikt större chans att mottas väl än tex leveransnotiser på brevlådan osv...
Jag är helt inne på att börja smått och hitta de saker som ger mest nytta.
Men har redan börjat fundera på bra logik för övrig funktionalitet. Det gäller ju att hitta undantagen främst...och kombinationer.
Men det löser sig. Då har man nått att pillra med under den mörka vintern :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Intressant, får man fråga hur du hanterar det med batteridrivna enheter?
Tänker att om du applicerar det här med batteriet i så får du göra om allt när du behöver byta batteri eller? Och riskerar kanske dålig kontakt om det nya batteriet inte tar på precis samma ställe.
Eller gör du det utan batteri och låter det vara obehandlat?
Jag kör på alla komponenter, inklusive batterier. Produktens huvudsyfte är att bilda en hydrofobisk hinna så att ingen fukt får tillträde till sånt som kan korrodera. Har för mig att jag läst någonstans att produkten "kryper" också, vilket gör att även ställen som är svåra att komma åt behandlas så småningom. Hinnan blir aldrig hård vilket gör att elektrisk kontakt bibehålls för t ex batterier.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Annars får du ta till grejer som tex Putin, Marilyn Manson eller Miljöpartiet. 🙂
Eller Elon Musk(Tesla) :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Tack för alla tips och tankar👍
Jag sitter precis i startgroparna och det var just om de saker som ska placeras utomhus jag ville ha lite tankar och erfarenheter av. Dumt att gå på pumpen helt det första man gör. Misstagen ska jag bygga senare. Sen är det frågan om hur man ska få det "sambokompatibelt". 🙄
Jo mycket viktigt har jag lärt mig den hårda vägen...😇

Men börja med LED ljusslingor och annat som ska lysa om någon månad, sen styr jag mitt deck-light i altanen osv, klart populärt om det tänds/släcks automagiskt. Men det måste vara på rätt tid annars får man skäll! 😇

• Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Fönsterlampor som styrs av solljuset har sannolikt större chans att mottas väl än tex leveransnotiser på brevlådan osv...
Min fru älskar både ljusstyrd belysning och leveransnotiser för brevlådan. 🙂 (Jag har en bra fru som tycker att det faktum att jag har "specialintressen" är attraktivt. 😊)

Jag kör dock taktiken ni tipsar om, att jag testar alla notis-flows själv först under en ganska lång tid. Först när jag tycker att det fungerar stabilt lägger jag till fruns mobil. Ett bra exempel på det är notiser för när tvätt- och diskmaskinerna är klara. Det tog lång tid att få till och jag tror att gumman hade ruttnat ganska snabbt pga alla felnotiser. 😆

• Gilla
  • Älska
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo mycket viktigt har jag lärt mig den hårda vägen...😇

Men börja med LED ljusslingor och annat som ska lysa om någon månad, sen styr jag mitt deck-light i altanen osv, klart populärt om det tänds/släcks automagiskt. Men det måste vara på rätt tid annars får man skäll! 😇
Det är där sambokompabiliteten kommer in :)

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Min fru älskar både ljusstyrd belysning och leveransnotiser för brevlådan. 🙂 (Jag har en bra fru som tycker att det faktum att jag har "specialintressen" är attraktivt. 😊)

Jag kör dock taktiken ni tipsar om, att jag testar alla notis-flows själv först under en ganska lång tid. Först när jag tycker att det fungerar stabilt lägger jag till fruns mobil. Ett bra exempel på det är notiser för när tvätt- och diskmaskinerna är klara. Det tog lång tid att få till och jag tror att gumman hade ruttnat ganska snabbt pga alla felnotiser. 😆
Det är nog en vinnande taktik.
Får nog lägga på:
if fru borta
then OK
else
NOK
fi

• Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Det är nog en vinnande taktik.
Får nog lägga på:
if fru borta
then OK
else
NOK
fi
Jag har faktiskt typ en sådan grej! Jag har en ding-dong-signal hemma som ljuder varje timme - såvida inte något av barnen är hemma, för de hatar den. 😀

• Haha
HJS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.