35 425 läst · 507 svar
35k läst
507 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Man blir lite fundersam när alla utomhusprylar "bara"ska tåla -20 men det är inte ovanligt med minus 25-30 och lägre här. Ger dom upp helt eller inte är frågan.
Nån här i tråden som bor på samma breddgrader som mig(Piteå) som har några erfarenheter av givare och lampor ute i kylan?
Nån här i tråden som bor på samma breddgrader som mig(Piteå) som har några erfarenheter av givare och lampor ute i kylan?
Dalarna här, hade iaf en Ikea plugg utomhus, förvisso mot husväggen, men den funkade i vinter iaf.
Nu hade vi inte så jäkla kallt men -25 var det nog nån dag iaf, men det kan ju vara det i en vecka eller mer
Nu hade vi inte så jäkla kallt men -25 var det nog nån dag iaf, men det kan ju vara det i en vecka eller mer
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Timrå här!HJS skrev:
Jag har inte haft problem med varken sensorer, uttag eller lampor. Men om det är riktigt kallt brukar jag försöka undvika att tända en del lampor/uttag. Om de redan lyser så håller de ju värmen själv, men jag antar att omställningen från av=kall till på=plötsligt varm inte är bra.
Jag kör "vanliga" LED-lampor utomhus 24/7/365 med ljusrelä. Inte märkt några problem även om det varit "smällkallt".David Wallin skrev:
Personligen tror jag temperaturbegränsningen neråt mest är en hittepåsiffra och att prylar som är specificerade att funka ner till säg -15, normalt funkar lika bra vid -30. Jag inbillar mig att "chocken" för en kall lampa att "plötsligt" bli kanske +50 är densamma vare sig den startade från -30 eller -15, men detta är mest min känsla, helt utan stödjande fakta...
Jo har väl haft 433MHz utrustning utomhus till min Telldus i åratal och haft enstaka problem som lösts genom en regn/snöfri placering. Som sedan vintrarna varit de senare åren med mycket växlande väder, milt-kallt så är det nog ännu viktigare med en skyddad placering. Får se hur det går med Zigbee-prylar men är nog inga problem.
Det är min tro också...lite som klädestillverkare skriver max 40° tvätt, fast det funkar utmärkt att tvätta i 60°. Det är tillagd marginal för att kunna friskriva sig om konsumenten skulle klaga om produkten skulle ta skada.Alfredo skrev:
Jag kör lite lampor, sensorer och brytare från olika tillverkare utomhus, och än så länge har ingen lagt av pga av kyla. Då har vi haft under -30° vid några tillfällen.
Normalt sett är värme mycket skadligare för elektronik än kyla. Vid kyla kanske funktioner slutar fungera, men hårdvaran går sällan sönder...då ska vi ner i mycket lägre temperaturer.
Jo det är marginaler med allt, sen vad elektronik inte gillar det är om vatten tränger in...P Paxman skrev:Det är min tro också...lite som klädestillverkare skriver max 40° tvätt, fast det funkar utmärkt att tvätta i 60°. Det är tillagd marginal för att kunna friskriva sig om konsumenten skulle klaga om produkten skulle ta skada.
Jag kör lite lampor, sensorer och brytare från olika tillverkare utomhus, och än så länge har ingen lagt av pga av kyla. Då har vi haft under -30° vid några tillfällen.
Normalt sett är värme mycket skadligare för elektronik än kyla. Vid kyla kanske funktioner slutar fungera, men hårdvaran går sällan sönder...då ska vi ner i mycket lägre temperaturer.
Dessvärre kan ju kondens uppstå också, så även om höjet är tätt så kan man få fuktskador. Det är därför jag alltid försöker ta isär utomhuselektronik och behandla med en specifik produkt som fuktsäkrar komponenterna innan jag börjar använda dem utomhus.P paralun skrev:
Jo men det är ju därför man får klura ut en "skyddad" placering, snö smälter, direkt regn ska inte kunna ske osv. Sen att öppna en givare eller plugg för skyddsspray skulle jag inte överväga, mycket sannolikt så förstör man då prylen.P Paxman skrev:
Varför skulle prylen förstöras? Jag har gjort på det sättet i många år, på en massa elektronik och ingenting har förstörts. Mest troligt är att det RÄDDAT flera enheter som utsatts för direkt väder och vind. T ex har jag flera 433 MHz utomhustermometrar som inte har något skydd alls som bara fungerar. En sådan hade jag på taket för att mäta temperaturen på en solfångarpanel. Den är helt oskyddad och utsattes den här sommaren för väldigt mycket regn och rusk...den funkar perfekt fortfarande. Samma sak med IKEAs rörelsesensor (Zigbee) på brevlådan. Den sitter på utsidan av lådan (pga att lådan är helt i metall) och har inget annat skydd än sitt egna hölje.P paralun skrev:
Enheter avsedda för 240 V, tar jag inte isär. Oftast har de säkerhetsskruvar som omöjliggör öppnande och speciellt pluggarna är känsliga (många ger upp av sig själva efter X antal av/på). Vill man ha strömbrytare utomhus måste man köpa sådana som är avsedda för utomhusbruk, och de ska givetvis vara konstruerade så att de tål elementens exponering, vilket t ex Nexas utomhusbrytare är som jag har haft utomhus i snart tio år utan något extra skydd.
Har tipsat om det flera gånger på forumet, även i den här tråden tror jag, och jag vill inte framstå som att jag gör reklam för det...eller har någon personlig koppling till det. Så jag skriver så här: "Korrosion" på engelska med tillägget romerska siffran för 10. 😎 Sök på det på Youtube så kommer du se smått otroliga filmer om dess fuktskyddsförmåga, t ex en som sänker en liten radiostyrd helikopter i en vattentank och får den att lyfta från botten och flyga iväg. 😄tveksamt skrev:
Använder det överallt där det är elektrisk koppling utomhus (ej 240 V) som skarvar i robotklipparens kabel, alla kontaktstycken, skruvade isär de nya trädgårdsbelysningarna och la ett tunt skikt...och som sagt alla smarta sensorer.
Jag var lite inne på samma funderingar.David Wallin skrev: