1 083 417 läst · 13 061 svar
1083k läst
13,1k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Märkligt nog har ingen av de katter jag haft varit rädd för fyrverkerier... Efter att den första häonaden släppt har de suttit och tittat intresserat, till skillnad mot de flesta hundar jag känner som blir vit skräckslagna stackarna. Katterna har mest varit nyfikna!!!!kashieda skrev:
Både Katten och Gråa Hunden är rädda för fyrverkerier.
Vi har åkt till huset på landet i år, där det enligt uppgift från grannarna endast skjuts några få fyrverkerier vid tolvslaget. Detta tycker jag kan få lov att vara ok. Jag ogillar fyrverkerier men förstår att folk tycker att det är fint.
Det är det där eviga skjutandet varje eftermiddag och kväll hela december som är jobbigt.
För att inte tala om hela nyårsafton hemma där vi bor. Då kan varken Katten eller Gråa Hunden kissa på hela dagen. Vi har flera nyår i rad stoppat in djuren i bilen och åkte omkring, det funkar ganska hyfsat ur djur synpunkt men har varit rätt trist ut människosynpunkt.
Nu när alla barn är vuxna så har vi bestämt oss för att tillbringa veckan runt nyår på landet.
Oj det blev långt, förmodligen för att det här har varit jobbigare än jag insett.
Vi har åkt till huset på landet i år, där det enligt uppgift från grannarna endast skjuts några få fyrverkerier vid tolvslaget. Detta tycker jag kan få lov att vara ok. Jag ogillar fyrverkerier men förstår att folk tycker att det är fint.
Det är det där eviga skjutandet varje eftermiddag och kväll hela december som är jobbigt.
För att inte tala om hela nyårsafton hemma där vi bor. Då kan varken Katten eller Gråa Hunden kissa på hela dagen. Vi har flera nyår i rad stoppat in djuren i bilen och åkte omkring, det funkar ganska hyfsat ur djur synpunkt men har varit rätt trist ut människosynpunkt.
Nu när alla barn är vuxna så har vi bestämt oss för att tillbringa veckan runt nyår på landet.
Oj det blev långt, förmodligen för att det här har varit jobbigare än jag insett.
Arlandas hotell har hundveckor under nyår då det av naturliga skäl inte får skjutas upp en enda raket där. Tyvärr fullbokat sedan länge men ett tips till både hund och kattägare.Jiji skrev:Både Katten och Gråa Hunden är rädda för fyrverkerier.
Sturup (nära oss) har nyårsafton för djur (även katter) men man måste boka långt i förväg och det löser inte problemet med hela december. Vi har ett hus på landet där det knappt bor någon så vi har åkt dit. Här är lungt och skönt.
Tidigare när vi hade tonåringarna var det inte riktigt ett alternativ. De ville så klart vara med kompisar och jag var inte sugen på att åka 25 mil bort och lämna dem... (Även om det aldrig visade sig vara ett problem känner jag att man inte ska lämna ungdomar helt ensamma på nyårsafton...)
Tidigare när vi hade tonåringarna var det inte riktigt ett alternativ. De ville så klart vara med kompisar och jag var inte sugen på att åka 25 mil bort och lämna dem... (Även om det aldrig visade sig vara ett problem känner jag att man inte ska lämna ungdomar helt ensamma på nyårsafton...)
Självklart är det så, men mitt tips var till hund/kattägare i Stockholm län eller mer långväga då clarion håller utställningar och tävlingar och allmänt bus och skoj för de fyrbenta. Har inte någon koll på hotell nära flygplatser i resterande Sverige då jag endast har flugit inrikes 1gång för 20 år sedan till Malmö. Kortaste flygturen någonsin 😄E Elektra skrev:
Även om man inte har möjlighet att boka rum i år så kanske man kan som alternativ åka i närheten av en flygplats? Jag misstänker att det blir en vaknatt för mig, först ta in hästar, sen en rädd hund, varpå jag måste släppa ut hästarna ca 05 och sedan vara på jobbet. Hundarna kommer få sova i bilen i jobbgaraget medan jag jobbar. Katterna bryr sig inte.Alfredo skrev:
Vi brukade åka runt lite för att dels vara i hyfsad närhet till tonåringarna och hyfsat nära flygplatsen. Det funkade och det är för all del lite småmysigt att sitta i bilen och dricka Pommac vid tolv och förhoppningsvis ha en vacker stjärnhimmel att titta på. Men inomhus på landet känns bättre.
Besvärligt med hästar som ju inte är så lätta att flytta runt som hundar och katter.
Besvärligt med hästar som ju inte är så lätta att flytta runt som hundar och katter.
Jag vet faktiskt inte riktigt hur Frasse reagerar.
Han verkar dock vare sig glad, förväntansfull eller nyfiken.
Men inte livrädd heller.
Någon, några, nyårsaftnar har han varit ute och borta nästa hela natten, vilket kanske indikerar att han åtminstone är obekväm med det hela, för borta hela natten är annars bara en sommaraktivitet.
Vi bor på ett bra ställe på det sättet att det är väldigt lite smällande under dagarna innan och efter, utan det är rätt så koncentrerat runt tolvslaget.
Samma med valborg, inte en massa pangande hela veckan.
Han verkar dock vare sig glad, förväntansfull eller nyfiken.
Men inte livrädd heller.
Någon, några, nyårsaftnar har han varit ute och borta nästa hela natten, vilket kanske indikerar att han åtminstone är obekväm med det hela, för borta hela natten är annars bara en sommaraktivitet.
Vi bor på ett bra ställe på det sättet att det är väldigt lite smällande under dagarna innan och efter, utan det är rätt så koncentrerat runt tolvslaget.
Samma med valborg, inte en massa pangande hela veckan.
Swedavias avtal löper ut 2038 men reguljärflygen kommer ebbas ut tidigare än så. Stockholm stad vill ju lägga vantarna på området för projektet Bromma parkstad. Beslutet togs i december att säga upp Swedavias avtal 2035 då det är 3 års uppsägningstid. Sedan måste marken saneras och det verkar falla på Swedavia och lär ta några år. Så iprincip så är snart inrikesflyget från Bromma ett ljuvt minne blott. Tyvärr.Jiji skrev: