Mikael_L Mikael_L skrev:
Ca 5 år, tror jag det var.

Jag tror inte det längre ligger på oss att lösa situationen, vi försökte nog tillräckligt länge.
Jag hade verkligen inget emot att vi skulle tagit över han, det var en rackans snygg och snäll katt.
Jag var faktiskt rätt mycket mer tveksam till det hela innan han alls kom hit.

Men jag tvivlar på att några veckor till här skulle leda till något annat resultat. Jag skulle dock vara ganska lättövertalad, men det verkar inte som att någon av alla inblandade tänker att det är någon bra idé.
Ja ägarna förstås. Tyvärr är en del katter väldigt svåra att omplacera. Är den en sådan katt som alltid bara haft eller hållit sig till en person så kan det vara väldigt svårt.

Med svärföräldrarnas katt var det ju jag som kom till dens hem som den trivdes i. Jag tror att den var en sådan katt som skulle varit väldigt svår att omplacera. Den var inte rädd för andra människor den bara inte brydde sig om dom.

Mikael_L Mikael_L skrev:
historien med Bagheera
Är det en han eller hon katt? ålder?

Mikael_L
spikplanka spikplanka skrev:
Är det en han eller hon katt? ålder?
Hankatt.
Såvitt jag minns ungefär samma ålder som Frasse, dvs 5-6 år .

Nya kudden är inte helt fy skam hälsar Nisse..

Katt ligger med huvudet på kanten av stor grå lurvig kudde, ser avslappnad och halvsover.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(matte säger dock att han inte riktigt har förstått sig på kudden helt än.. han KAN använda kanterna och kura in sig under.. lite sådär "filt över sig".. för de är ganska stora o lurviga.. men han väljer att ligga PÅ kanten så han nästan trillar ner ibland.. eller i den mittersta delen där ingen kant är..)

På bilden har han (iaf) använt kanten som huvudkudde så han kan ligga o halvspana lite.. (han såg väldigt go ut.. där .. nersjunken.. med viftande öron) 😻

• Gilla
  • Älska
Grra och 7 till
  • Laddar…
K
Katt ligger på rygg på mattan framför en skylt som säger "The cat has been fed. Don't fall for her bullshit.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 13 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nya kudden är inte helt fy skam hälsar Nisse..

[bild]

(matte säger dock att han inte riktigt har förstått sig på kudden helt än.. han KAN använda kanterna och kura in sig under.. lite sådär "filt över sig".. för de är ganska stora o lurviga.. men han väljer att ligga PÅ kanten så han nästan trillar ner ibland.. eller i den mittersta delen där ingen kant är..)

På bilden har han (iaf) använt kanten som huvudkudde så han kan ligga o halvspana lite.. (han såg väldigt go ut.. där .. nersjunken.. med viftande öron) 😻
Är det möjligt att det är matte som inte förstått hur den används bäst? 😀

• Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Nån som vill ha en shake med smak av blåbär och vanilj? 😻

• Gilla
  • Älska
Grra och 9 till
  • Laddar…
S
Nu har det gått 5 dagar sen födsel och det går över förväntan med kattungarna, även om det stundtals är lite jobbigt o nervigt om alla 8 ska växa på sig och om mamma katt ska orka med.... Hon har lite svårt att ligga längre stunder hos de, speciellt som det kan bli ett fasligt liv när hon kommer i bo-lådan och de är hungriga. Då kan hon hoppa ut i protest, ibland kan man med hjälp av att kela o lugna få henne att iaf ligga nån kvart eller halvtimme.
Sen ibland på dagarna när familjen (och stöket) är borta ligger hon längre stunder hos de....
Nåja imorse hade de iaf gått upp med mellan 46-80% av födelsevikten och alla är nu över 100g. Det är främst två st som halkar efter och som föddes mindre, de försöker vi lägga till extra mycket så de ska hinna dia innan ångvältarna kommer o tar över.
Åtta nyfödda kattungar sover tillsammans på en blå filt i en kartong.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
kashieda och 20 till
  • Laddar…
Bamse la sig och sov med en samling stentroll som kudde, va tydligen bekvämt.
Katt ligger och vilar bredvid en samling dekorerade stenar med ansikten, liknande stentroll.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Grra och 10 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det är främst två st som halkar efter och som föddes mindre
Lite extra med nappflaska kanske? Jag vet inte om det finns nackdelar så kolla med någon kunnig innan.

S
Alfredo Alfredo skrev:
Lite extra med nappflaska kanske? Jag vet inte om det finns nackdelar så kolla med någon kunnig innan.
Har det som backup, men så länge de växer rimligt så är det bättre med naturligt diande. Precis som för bebisar är det lätt med förstoppning o annat om man kör ersättning.. Försöker lägga till de extra ofta och hjälpa de på traven när de stora syskonen kommer och slåss. (ja vissa gånger är det fullt slagsmål!)

• Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
4774
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har historien med Bagheera nått sitt slut, i alla fall vad oss anbelangar,

Det hela gick verkligen inte bra, Bagheera var så skygg så att fortfarande efter ca tre veckor så gömde han sig fortfarande i olika minimala små hörn och tryckte.
Det började kännas alltmer hopplöst, och till detta tillkom problemet att vi hade gått in i en period med extremt varmt väder, det var hopplöst att vara tvungen att ha allt stängt hela tiden och inte kunna vädra ur värmen ordentligt på kvällarna.

Och till detta var det en del äventyr med att Bagheera lyckades ta sig in i den oinredda delen av vinden, krypa in i bjälklaget (mellan tak på nedervåning och golv på övervåning, och till råga på allt kissa där).

Så en dag hade Bagheera plötsligt lyckats smita ut, hur vi än letade så kunde vi inte hitta han någonstans.

En period med letande utomhus vidtog, bl.a. en massa turer till omgivningarna där han bott förut (som bara är en 6-800 meter bort).
Sen blev det mer semester, vi var borta en del, letandet efter kattskrället avtog, ...nästan helt, vi var helt utan idéer på var vi skulle leta eller göra.

Men sen för en typ 4 veckor sedan så var min bättre hälft ute och promenerade, och såg och hörde en katt som mjauade i skogsbrynet, lite avstånd, så svårt att se exakt hur katten såg ut, men visst var det helt möjligt att det kunde vara Bagheera. Katten drog som en avlöning när hon försökte närma sig.
Dagen efter, hände samma sak, på nästan samma ställe (typ 500 meter ifrån oss, men motsatt håll som där han bodde förut, mycket skog och en del fält var det där, och lite av typ övergiven bebyggelse)

Nu satte ju hoppet igång igen, så vi började alla gå turer åt det hållet och kika, och jag körde bil dit ibland (då jag var på väg till jobb, eller på väg hem). Och vi hittade något skrivet på fb om en mörkt grå katt som observerats där i krokarna. En för oss tidigare okänd karl, Frank, engagerade sig jättemycket (tusen tack Frank, säger jag igen), vi började sätta ut mat, där Frank hade sett en katt några gånger, jag ordnade efter ett tag med tak över maten då vi upptäckt att skatorna annars snabbt åt upp den.
Men maten blev hela tiden uppäten, kan det vara en katt som har börjat lära sig att få mat här, kan det vara Baghera. En dag efter jag satt dit mat så såg jag redan när jag börjat köra därifrån att det var en katt och åt, dvs troligen suttit och spanat och väntat, katten drog när jag närmade mig.
osv osv

Och så igår, då kom katten fram snabbt efter att bättre hälften och sonen hade fyllt på mat, och de kunde komma ända intill katten, och faktiskt få klappa den litet.
Hon ringde, jag åkte med ilfart dit med kattburen och det var så nära att vi lyckades fånga in han.
Men inte, dock var vi nu nästa 100% säker på att det är Baghera.

Så idag kom Bagheras riktiga matte (eller förra om vi säjer så) hit, med två av barnen.
Hade en lånad kattfälla med sig, och medan vi höll på och rigga upp fällan så hördes ett jamande och Bagheera kom, och inte riktigt direkt, men efter någon halvminut typ, så hade han blivit på det klara med att det var ju faktiskt matte, och maten var plötsligt inte alls intressant, utan han ville bara gosa.

Så det blev ingen fälla eller kattbur, utan hon bar honom till bilen och sonen fick ha Bagheera i famnen på vägen hem.

Nu är inte allt över för Bagheera, ty de bor ju fortfarande i lägenhet, så det är inte löst än.
Men trots allt ooootroligt skönt att vi hittade igen katten, och att han verkade vara i väldigt fint skick, dock lite mager.
Sötnosen, det är verkligen en fin och stilig katt, otroligt tråkigt att han inte fann sig bra hos oss, för faktiskt hade Frasse och Bagheera börjat visa tecken att de skulle komma att klara av att samsas.
Bagheera gjorde upprepade försök att närma sig Frasse, och Frasse fräste allt mindre, och de kunde vara några dm ifrån varandra, Frasse ätandes och Bagheera visar sig lagom undergiven genom att slicka sig lite sådär.

Lång text, sorry, men det var ju en sammanfattning av ett halvårs äventyr.

Lite dålig bild tagen genom bilrutan, när Bagheera är på väg hem.
[bild]
Vilket jobb ni har gjort för Bagheera ♥️. Helt otroligt snällt. Hoppas att han finner sig tillrätta med annan ägare men det är hos matte han vill vara. Så synd att hon inte kan ha kvar honom.

4774
S swirve skrev:
Nu har det gått 5 dagar sen födsel och det går över förväntan med kattungarna, även om det stundtals är lite jobbigt o nervigt om alla 8 ska växa på sig och om mamma katt ska orka med.... Hon har lite svårt att ligga längre stunder hos de, speciellt som det kan bli ett fasligt liv när hon kommer i bo-lådan och de är hungriga. Då kan hon hoppa ut i protest, ibland kan man med hjälp av att kela o lugna få henne att iaf ligga nån kvart eller halvtimme.
Sen ibland på dagarna när familjen (och stöket) är borta ligger hon längre stunder hos de....
Nåja imorse hade de iaf gått upp med mellan 46-80% av födelsevikten och alla är nu över 100g. Det är främst två st som halkar efter och som föddes mindre, de försöker vi lägga till extra mycket så de ska hinna dia innan ångvältarna kommer o tar över.
[bild]
Stackars duktiga mamma med så många krävande sötnosar till barn ♥️. Kan inte vara lätt för henne.

Mikael_L
4774 4774 skrev:
Vilket jobb ni har gjort för Bagheera ♥️. Helt otroligt snällt. Hoppas att han finner sig tillrätta med annan ägare men det är hos matte han vill vara. Så synd att hon inte kan ha kvar honom.
Mest fantastiskt är faktiskt det otroliga engagemang som den här mannen som heter Frank hade.
Han hade absolut ingen koppling till oss, kattens ägare, eller katten i sig, men gav sig hän denna uppgift i lika stor utsträckning som oss, vi som faktiskt var direkt inblandade.

Det var lätt att inse att han var en riktig kattvän och en riktigt god människa som vill göra gott.

Tror inte att han läser på detta forum, men kanske, så det känns bra på flera sätt att hylla denne hjälte.

Vad gäller Bagheera, så just nu bor han i lägenhet med sin gamla familj och sin gamla kattkompis.
Katten fräste tydligen lite i början, hade blivit van att vara ensam herre på täppan i ett halvår, men det verkar som att det snabbt lade sig, inte för att de ligger i en hög tillsammans än, men det kanske kommer, just nu kan de ligga med någon decimeters mellanrum.

Och Bagheera mår tydligen jättebra just nu och är väldigt glad att ha hittat sin ursprungliga flock.
Så just nu tror jag att de faktiskt har tänkt kolla om han mer accepterar att vara innekatt numera.
För de vill hemskt gärna ha kvar han, att vi skulle fått ta över han var absolut inte för att de ville bli av med han, utan för att han så tydligt misstrivdes att vara innekatt.
Saker kan ju ändras, även hos en katt.

Ja, jag har förstås lite kommunikation med Bagheeras nygamla betjänter, det har varit rätt hektiska två dygn här vad gäller kattfronten och alla meddelanden och glädjeyttringar åt både höger och vänster.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
4774
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mest fantastiskt är faktiskt det otroliga engagemang som den här mannen som heter Frank hade.
Han hade absolut ingen koppling till oss, kattens ägare, eller katten i sig, men gav sig hän denna uppgift i lika stor utsträckning som oss, som faktiskt var direkt inblandade.

Det var lätt att inse att han var en riktig kattvän och en riktigt god människa som vill göra gott.

Tror inte att han läser på detta forum, men kanske, så det känns bra på flera sätt att hylla denne hjälte.

Vad gäller Bagheera, så just nu bor han i lägenhet med sin gamla familj och sin gamla kattkompis.
Katten fräste tydligen lite i början, hade blivit van att vara ensam herre på täppan i ett halvår, men det verkar som att det snabbt lade sig, inte för att de ligger i en hög tillsammans än, men det kanske kommer, just nu kan de ligga med någon decimeters mellanrum.

Och Bagheera mår tydligen jättebra just nu och är väldigt glad att ha hittat sin ursprungliga flock.
Så just nu tror jag att de faktiskt har tänkt kolla om han mer accepterar att vara innekatt numera.
För de vill hemskt gärna ha kvar han, att vi skulle fått ta över han var absolut inte för att de ville bli av med han, utan för att han så tydligt misstrivdes att vara innekatt.
Saker kan ju ändras, även hos en katt.

Ja, jag har förstås lite kommunikation med Bagheeras nygamla betjänter, det har varit rätt hektiska två dygn här vad gäller kattfronten och alla meddelanden och glädjeyttringar åt både höger och vänster.
Då skickar jag även ett ♥️ till Hjälten Frank

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.