1 063 600 läst · 12 835 svar
1064k läst
12,8k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Ja de äter näbbmöss, skogsmöss och sorkar. De äter allt minus tarmarna och den övriga geggan inuti. Det är så mysigt att trampa i när jag yrvaken går upp på morgonen i mörkret hahaha 😀S Sona2012 skrev:
Jag har sedan de var 12v förklarat att fåglar låter man bli för matte älskar fåglar och deras kvittrande 😀.
Så idogt varje gång de (kanske inte varje iom att jag inte är hemma jämt) har lagt sig på lur för att fånga en fågel sagt " hehum vad har matte sagt om fåglar". Tog kanske 2 år men vi har tack vare det aldrig sett dem ta en fågel så det var det värt.
Tvivlar faktiskt att de äter näbbmöss även om de dödar dem?4774 skrev:Ja de äter näbbmöss, skogsmöss och sorkar. De äter allt minus tarmarna och den övriga geggan inuti. Det är så mysigt att trampa i när jag yrvaken går upp på morgonen i mörkret hahaha 😀
Jag har sedan de var 12v förklarat att fåglar låter man bli för matte älskar fåglar och deras kvittrande 😀.
Så idogt varje gång de (kanske inte varje iom att jag inte är hemma jämt) har lagt sig på lur för att fånga en fågel sagt " hehum vad har matte sagt om fåglar". Tog kanske 2 år men vi har tack vare det aldrig sett dem ta en fågel så det var det värt.
Rävar och katter samt andra däggdjur med välutvecklat luktsinne, äter inte vanligtvis upp näbbmöss som de fångat. På sidan av kroppen mellan fram- och bakbenen sitter doftkörtlar som gör djuren oaptitliga. Vattennäbbmusen är inte bara illasmakande utan rent av giftig. Det finns fem giftiga däggdjur i världen, varav vattennäbbmusen är ett.
Vi fick tyvärr ta bort vår äldsta katt och familjen har istället utökats med en energisk, livsnjutande yngling vid namn Börje. Vår något äldre britt Bosse ställer sig lite frågande till sin statusändring från "hunsad lillebror" till "tonårsfarsa"!
Då har väl uppenbarligen inte mina katter några smaklökar då. Eller så vet de vad de kan äta av näbbmusen och vad de inte ska. Med tanke på att de alltid lämnar en hög med invärtesklet vilket jag inte har disikerat närmre så det kan mycket väl vara just de körtlarna som de lämnar. Att det är näbbmöss råder det inte någon tvekan om. Dock inte vattennäbbmus för de har vi inte här.E Elektra skrev:Tvivlar faktiskt att de äter näbbmöss även om de dödar dem?
Rävar och katter samt andra däggdjur med välutvecklat luktsinne, äter inte vanligtvis upp näbbmöss som de fångat. På sidan av kroppen mellan fram- och bakbenen sitter doftkörtlar som gör djuren oaptitliga. Vattennäbbmusen är inte bara illasmakande utan rent av giftig. Det finns fem giftiga däggdjur i världen, varav vattennäbbmusen är ett.
Så sogligt ❤️ och även så roligt med en ny kisse. Hoppas britten accepterar sin nya roll och blir en bra mentor 😺M MrsForest skrev:
Katten verkar ha fyra "lägen" här..
- Äta (rumpan mot kameran, ihopkrupen som en knubbsäl)
- Mysa (sitter halvt uppe i ansiktet, på arm/barm o axel .. omöjligt att försöka fota samtidigt)
- Sovande/halvsovande på sin kudde (HA då kan man fota.. men hm hur kul är det med alltid sovande bilder?)
- Ute på vift.. (dvs ligger o lurar någonstans där han inte syns)
🙀😻
Delar således en sovande katt igen..
- Äta (rumpan mot kameran, ihopkrupen som en knubbsäl)
- Mysa (sitter halvt uppe i ansiktet, på arm/barm o axel .. omöjligt att försöka fota samtidigt)
- Sovande/halvsovande på sin kudde (HA då kan man fota.. men hm hur kul är det med alltid sovande bilder?)
- Ute på vift.. (dvs ligger o lurar någonstans där han inte syns)
🙀😻
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar således en sovande katt igen..
Den där främmande katten blir allt mera fräck, smög in igår och åt av maten trots vi var vakna i huset. Snart sitter den i famnen och spinner! Kattastrof...
Vi skulle vilja ha en chip kattlucka men vi har en så stor lucka, denna modell:
https://www.zooplus.se/shop/katt/ka...06?feedbackThanks=true&activeVariant=251006.0
Hittar inte nån passande kattlucka med chip i samma storlek. Vi måste ju ha en som passar i samma hål i dörren.
Vi skulle vilja ha en chip kattlucka men vi har en så stor lucka, denna modell:
https://www.zooplus.se/shop/katt/ka...06?feedbackThanks=true&activeVariant=251006.0
Hittar inte nån passande kattlucka med chip i samma storlek. Vi måste ju ha en som passar i samma hål i dörren.
Nej det blir tyvärr svårt att hitta någon som passar i hålet... Jag var nästan i samma situation, hade faktiskt t om köpt samma lucka som du har, men av olika anledningar inte monterat den. 'Tur' det för lite senare fick även jag samma problem fräcka främmande katter(+ en räv! 😱), och skaffade då chippad lucka istället.
Jag tror du blir tvungen att hitta på någon lösning för att göra hålet mindre. Är det trädörr så är det ju inga större konstigheter.. Värre om det är betong eller glas(du sa ju dock dörr, tveksamt att du har betongdörr )...
Utbudet av chippade luckor är minst sagt begränsade, chippade luckor som faktiskt FUNGERAR och är pålitliga är det ännu sämre med...
---
Jag har f.ö. nu denna; https://www.zooplus.se/shop/katt/kattnat_kattluckor/sureflap/331454?activeVariant=331454.0
Den fungerar bra, kanske lite åt det långsammare hållet för katternas tycke så "inlärningen" var ju lite si och så. Zimba var det visserligen inga problem med, då det var hans första och enda kattlucka. Grinkärringarna 🥰 var det värre med, som levt ~8år med "vanlig" lucka(med större ingång, mindre ytter-/monteringsmått dock.
Elize är väl värst, hon har förmågan att rycka tillbaka huvudet när den "klickar", så då låser sig ju luckan igen, dit med huvudet igen, klick-upp, bort med huvudet, klick-lås... Och Pärla har perioder då hon tycker det är bättre att sitta utanför och tjura istället.
Visserligen är det "lätt att veta" vem som kommer in. Klickar det 1-2 gånger och man inte hör själva luckan smälla igen - Zimba, Klickar det 1-2 gånger med en smäll när luckan stängs - Wiira, klickar det 1 gång och ingen kommer - Pärla, klickar det massor med gånger - Elize. 😛
Jag tror du blir tvungen att hitta på någon lösning för att göra hålet mindre. Är det trädörr så är det ju inga större konstigheter.. Värre om det är betong eller glas(du sa ju dock dörr, tveksamt att du har betongdörr )...
Utbudet av chippade luckor är minst sagt begränsade, chippade luckor som faktiskt FUNGERAR och är pålitliga är det ännu sämre med...
---
Jag har f.ö. nu denna; https://www.zooplus.se/shop/katt/kattnat_kattluckor/sureflap/331454?activeVariant=331454.0
Den fungerar bra, kanske lite åt det långsammare hållet för katternas tycke så "inlärningen" var ju lite si och så. Zimba var det visserligen inga problem med, då det var hans första och enda kattlucka. Grinkärringarna 🥰 var det värre med, som levt ~8år med "vanlig" lucka(med större ingång, mindre ytter-/monteringsmått dock.
Elize är väl värst, hon har förmågan att rycka tillbaka huvudet när den "klickar", så då låser sig ju luckan igen, dit med huvudet igen, klick-upp, bort med huvudet, klick-lås... Och Pärla har perioder då hon tycker det är bättre att sitta utanför och tjura istället.
Visserligen är det "lätt att veta" vem som kommer in. Klickar det 1-2 gånger och man inte hör själva luckan smälla igen - Zimba, Klickar det 1-2 gånger med en smäll när luckan stängs - Wiira, klickar det 1 gång och ingen kommer - Pärla, klickar det massor med gånger - Elize. 😛