4774 4774 skrev:
Förstår dig, självklart kan ju inte din vattenskål se ut hur som helst 🙀. Din ska ju vara finare än hundens. Men jag hoppas att du blir helt återställd efter denna pärs och söta lilla du - Inga fler ormar nu 😻😻😻
Ännu bara kopparorm dom är så roliga att leka med

4774
N Niq skrev:
Ännu bara kopparorm dom är så roliga att leka med
Även kopparsnokar kan bitas ..

4774 4774 skrev:
Även kopparsnokar kan bitas ..
Dom är inte giftiga har jag hört och så kan dom dela på sig. Det är jätteroligt

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
Dom är inte giftiga har jag hört och så kan dom dela på sig. Det är jätteroligt
Det roligaste är att den faktiskt inte är en orm utan en ödla utan ben. Den fäller svansen när den känner sig hotad men dela sig som daggmaskar kan de inte

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Det roligaste är att den faktiskt inte är en orm utan en ödla utan ben. Den fäller svansen när den känner sig hotad men dela sig som daggmaskar kan de inte
Husse vet nog. Säger han iaf. Men det är långt o slingrigt o roligt. Det blir 2 delar iaf en åt mig o en åt syster.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Marken ser död ut under studsmattan för poolen har varit där. Den har vi satt upp igen igår så det återhämtar nog inte sig...

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Lite lustigt ändå, på alla klipp och bilder man ser på andras katter så ligger katterna lite "huller om buller" på olika ställen. Nisse spenderar 89 % av tiden på sin kudde i soffan.. punkt..

Han kan lägga sig på en fluffig matta vid balkongdörren ibland.. och kanske 10 minuter i en av kojorna på kattornet.. (har nog aldrig sett honom direkt sova på golvet, bara legat o vilat/putsa sig lite.. och även då bara en kort stund).

Så många bilder med sovande katt på kudde blir det ibland haha.. (för han e ju söt oavsett var han sover!)

Katten Nisse sover och vilar på en turkos kudde i en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Påminner mig om boken jag precis börjat läsa
[bild]
[bild]
Kan då även rekommendera "En katts resedagbok". En hyfsat bra "roadmovie" fast i bokform. Med en katt.

På temat: Hur ser det egentligen ut med att ha en "ladugårdskatt"/"stallkatt" men som ändå skall få all omvårdnad som finns? Utopin är att ha en katt som har sitt krypin i något av våra uthus, får mat och vatten och allt annat, men som till 99% får hålla sig ute. Hade verkligen behövt en liten jägare här på gården, men är rädd att min allergi sätter stopp för en katt som vill vara inne hos oss mer än i undantagsfall. Tycker det är svårt att hitta information på just det eftersom många kattägare får för sig att katten förblir okastrerad, ochippad, utan mat och vatten, utan veterinärbesök osv om man inte har den inne ständigt och jämt.

• Gilla
4774
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Kan då även rekommendera "En katts resedagbok". En hyfsat bra "roadmovie" fast i bokform. Med en katt.

På temat: Hur ser det egentligen ut med att ha en "ladugårdskatt"/"stallkatt" men som ändå skall få all omvårdnad som finns? Utopin är att ha en katt som har sitt krypin i något av våra uthus, får mat och vatten och allt annat, men som till 99% får hålla sig ute. Hade verkligen behövt en liten jägare här på gården, men är rädd att min allergi sätter stopp för en katt som vill vara inne hos oss mer än i undantagsfall. Tycker det är svårt att hitta information på just det eftersom många kattägare får för sig att katten förblir okastrerad, ochippad, utan mat och vatten, utan veterinärbesök osv om man inte har den inne ständigt och jämt.
Det var ju därför vi inte kunde ha katt.. vi är bägge allergiska mot katt (maken "mer" än mig.. ). När Nisse dök upp här.. så fick ju min make liksom byta kläder och tvätta sig.. och ta allergipiller bara han klappat katten.. jag klarade mig ganska bra bara genom att inte klappa för mycket och röra typ ansiktet..

I slutänden fick katten flytta in i uthuset hos min pappa.. (som inte skulle ha katt..) .. för att träffa katten ute.. lite då och då.. var ju helt okej.. och gick att kontrollera bättre (än att ha den boende hos sig inne..)

Livet knallade på.. och för snart 2 år sedan dog min far och där stod vi med lille Nisse.. och det fanns ju inte på världskartan att göra sig av med honom! Han var ju "vår" katt.. (även om han bodde i andra huset.. han visste reglerna.. vi kunde ha våra ytterdörrar öppna utan att han gick in..

Men nu fick rutinerna och reglerna ändras.. om än lite tveksamt.. han kunde ju inte bo "därute" själv, han var ju van att vara bortskämd av min pappa (han som inte skulle ha katt..)..

Så vi lät iaf katten börja komma in i huset.. han får fortfarande inte vara i sovrummet.. och på kvällarna (när han är inne) får han vara instängd i "stora salen" (tv-rummet) med tillgång till övervåning .. trappor.. takbjälkar o kattorn hehe.. och sin säng i soffan.. (plus låda, mat o vatten såklart)

Kan säga att första månaderna var maken ganska sänkt.. och knaprade allergipiller för fullt (plus tvätt o klädbyten vid kontakt med katten - vilket han hade, för han var ju den som kärade ner sig i katten när den först dök upp .. såklart.. )..

Men sen lugnade det ner sig.. och nu reagerar han NÄSTAN aldrig på honom .. trots att han har honom i famnen och busar osv med honom..! Han har inte behövt tagit allergipiller (för katten..) på mer än 1 år.. (vi vet dock inte om han fortfarande reagerar på andra katter.. men han reagerar iaf inte på Nisse)

MEN.. som sagt.. i 4 år typ.. bodde Nisse på gården.. och höll sig til de reglerna vi skapade.. han jagade möss i logen.. och han blev bortskämd hos pappa haha.. och han fick inte gå in genom våra dörrar.. oavsett om de stod öppna.

Han hade "sovplats" ute.. och om pappa var borta fick han mat på vår utetrapp.. inga problem :)

Jag tror alla katter går att lära.. men jag tror också att alla katter kanske inte lämpar sig som "gårdskatter".. då de har olika personligheter och olika sociala behov.. vissa vill ju vara med på allt man gör, andra nöjer sig med att hålla ett öga på en.. men är inte så intresserade av att vara just sociala med människor..

Nisse vet dock att han lindat husse kring lillfingret (så där kan man göra vad som helst).. och han vet att jag är jättemesigt snäll, så länge han följer mina regler.. och i annat fall är jag fortfarande den elaka tanten han såväl minns från barnsben.. när jag kastade ut honom i busken utanför dörren..

Men vi lever i mer eller mindre harmoni iaf numer :)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:

Vi har tagit hand om vildkatter som levt ute året om innan dom kom till oss så det är fullt möjligt. Tar man hand om katten på det sätt du beskriver så går det nog bra. Man måste bara lära katten från början var den får gå och inte får gå. Det kanske vore bra att ha ett rum i huset dit den får gå om det behövs. Tex ett grovkök. Utekatter hittar ju på allt möjligt så dom kan behöva lite övervakning ibland för att man ska veta att dom mår bra. Även när den är liten så kan det vara bra med ett rum i huset där den kan vara innan den lärt sig hur världen fungerar.

Jag är själv allergisk mot pälsdjur men har 2 katter och en hund för tillfället. På något konstigt vis så sker det någon slags tillvänjning vid dom egna djuren så jag reagerar inte så mycket på dom. Alltid lite värre i början när det kommer ett nytt djur. Svärfar hade samma sak och så känner jag några andra som upplevt samma sak.
Jag reagerar på andras djur när jag är på besök någonstans.

• Wow
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Fick oväntat besök igår
Katt sover i en modern fåtölj i ett vardagsrum med växter och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen katt jag känner, men den verkar ha gjort sig hemmastadd 🙂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men nu fick rutinerna och reglerna ändras.. om än lite tveksamt.. han kunde ju inte bo "därute" själv, han var ju van att vara bortskämd av min pappa (han som inte skulle ha katt..)..
❤️

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi har en grannkatt som ganska ofta smyger in till oss på nätterna och äter katternas mat. Vi är inte hundra på om vi borde klaga eller ej för den äter mest upp sånt som våra kräsna katter lämnar.

DennisCA DennisCA skrev:
Vi är inte hundra på om vi borde klaga
Klaga? Vem tror du ska lyssna? 😂

• Gilla
  • Haha
4774 och 1 till
  • Laddar…
Det är så man uttrycker sig här även om man inte menar att klaga åt nån specifik person.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.