1 063 658 läst · 12 837 svar
1064k läst
12,8k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Håller 100% med i detta. 2 av mina damer vill/ska/kräver att vara med på allt när man är ute(på vår/sommar/höst iaf, om det inte regnar för mycket, vintern är väl lite sisådär, kul en stund men skönare inne), den tredje damen springer runt i närheten, och herrn ligger och kikar en lagom bit bort och lagom "hemlig" 😛 Typ, bakom ett träd eller buske, med svansen/baken fullt synlig.😉Snigla skrev:Jag tror alla katter går att lära.. men jag tror också att alla katter kanske inte lämpar sig som "gårdskatter".. då de har olika personligheter och olika sociala behov.. vissa vill ju vara med på allt man gör, andra nöjer sig med att hålla ett öga på en.. men är inte så intresserade av att vara just sociala med människor.
Tidigare missar har varit likadana, dvs lite blandat. Samtliga har "lärt sig tiderna" dock, vissa fortare än andra.
Inne i huset finns det väl inga direkta regler dock, mer än det "vanliga" typ inte vara på bordet när man äter, klättra i gardiner osv. Och helst inte ligga på husses dators kylarutblås(som är i toppen av chassit) meeen det örat lyssnas det väl inte så mycket på 😓 Nåja, brukar inte vara så långvarigt, det blir "lite" för varmt åt dom efter en stund 😅
Har oxå ett lästips som även är ett svar på din fråga. Katten som kom in från kylan av Jeffrey Moussaief Masson , Wahlström och Widstrand är förlaget. En underbar liten fabel om hur den första katten tog kontakt med människan.tensiden skrev:Kan då även rekommendera "En katts resedagbok". En hyfsat bra "roadmovie" fast i bokform. Med en katt.
På temat: Hur ser det egentligen ut med att ha en "ladugårdskatt"/"stallkatt" men som ändå skall få all omvårdnad som finns? Utopin är att ha en katt som har sitt krypin i något av våra uthus, får mat och vatten och allt annat, men som till 99% får hålla sig ute. Hade verkligen behövt en liten jägare här på gården, men är rädd att min allergi sätter stopp för en katt som vill vara inne hos oss mer än i undantagsfall. Tycker det är svårt att hitta information på just det eftersom många kattägare får för sig att katten förblir okastrerad, ochippad, utan mat och vatten, utan veterinärbesök osv om man inte har den inne ständigt och jämt.
Kan fylla i med att maken var/ är allergisk mot pälsdjur men så länge vi har varit tillsammans så har han aldrig haft problem förutom när han har klappat katten precis och sedan kliar sig i ögonen men å andra sidan så tror jag att just det blir klåda i ögonen för alla 😉. Försöker lära honom att inte omedelbart klia sig i ögonen efter men det går segt hahahatensiden skrev:Kan då även rekommendera "En katts resedagbok". En hyfsat bra "roadmovie" fast i bokform. Med en katt.
På temat: Hur ser det egentligen ut med att ha en "ladugårdskatt"/"stallkatt" men som ändå skall få all omvårdnad som finns? Utopin är att ha en katt som har sitt krypin i något av våra uthus, får mat och vatten och allt annat, men som till 99% får hålla sig ute. Hade verkligen behövt en liten jägare här på gården, men är rädd att min allergi sätter stopp för en katt som vill vara inne hos oss mer än i undantagsfall. Tycker det är svårt att hitta information på just det eftersom många kattägare får för sig att katten förblir okastrerad, ochippad, utan mat och vatten, utan veterinärbesök osv om man inte har den inne ständigt och jämt.
Du får skaffa egen sittplats vid matbordet åt katten 😺. Det har Pelle och han är väldigt duktig på att stanna på sin stol men tidigare satt han mer eller mindre i tallriken så att jag lyckades få honom att sitta på sin stol är onekligen en vinst för oss . Huvudsaken för Pelle är att han är delaktig 😀L Lucif3r skrev:Håller 100% med i detta. 2 av mina damer vill/ska/kräver att vara med på allt när man är ute(på vår/sommar/höst iaf, om det inte regnar för mycket, vintern är väl lite sisådär, kul en stund men skönare inne), den tredje damen springer runt i närheten, och herrn ligger och kikar en lagom bit bort och lagom "hemlig" 😛 Typ, bakom ett träd eller buske, med svansen/baken fullt synlig.😉
Tidigare missar har varit likadana, dvs lite blandat. Samtliga har "lärt sig tiderna" dock, vissa fortare än andra.
Inne i huset finns det väl inga direkta regler dock, mer än det "vanliga" typ inte vara på bordet när man äter, klättra i gardiner osv. Och helst inte ligga på husses dators kylarutblås(som är i toppen av chassit) meeen det örat lyssnas det väl inte så mycket på 😓 Nåja, brukar inte vara så långvarigt, det blir "lite" för varmt åt dom efter en stund 😅
I de allra flesta fall ligger han o lurar någonstans där man inte ser honom ute.. (eller inne i sin säng).. men sen är de där få tillfällena då han "kommer på" att jag är ute och han inte vill vara ensam (varken ute eller inne - han tom "offrar" sig att vara ute i regnet.. för att beklaga sig till mig att det regnar o vi ska gå in och äta.. istället för att gå in och lägga sig på soffan igen.. ja.. ytterdörren står öppen)
Åh va gör du matte, skit i busken du klipper.. klappa mig istället!
Jaha.. ska vi plantera lite blommor snart? Eller ska vi mysa mer på trappen..
Okej då, jag får väl lägga mig nedanför din stol och vakta.. så det inte kommer nått monster (som jag måste gömma mig för.. medan du tar han om det matte!)
Japp, jag har koll.. jag sitter mitt i smeten.. inte mitt fel om du inte kommer åt dina grejer - jag håller vakt! Men om du känner för det.. kan du alltid gosa lite med mig..
Okej.. du är tråkig nu matte.. men jag lägger mig här bredvid dig på parkbänken.. så kan jag hålla koll.. och du når mig om du känner för lite mer klapp..
😻
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åh va gör du matte, skit i busken du klipper.. klappa mig istället!
Logga in
Skapa konto
Jaha.. ska vi plantera lite blommor snart? Eller ska vi mysa mer på trappen..
Logga in
Skapa konto
Okej då, jag får väl lägga mig nedanför din stol och vakta.. så det inte kommer nått monster (som jag måste gömma mig för.. medan du tar han om det matte!)
Logga in
Skapa konto
Japp, jag har koll.. jag sitter mitt i smeten.. inte mitt fel om du inte kommer åt dina grejer - jag håller vakt! Men om du känner för det.. kan du alltid gosa lite med mig..
Logga in
Skapa konto
Okej.. du är tråkig nu matte.. men jag lägger mig här bredvid dig på parkbänken.. så kan jag hålla koll.. och du når mig om du känner för lite mer klapp..
😻
Redigerat: