1 060 122 läst · 12 789 svar
1060k läst
12,8k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Det är individuellt säger Kattens uppfödare. Katten var 14 veckor innan han var redo.MariaiÖstergötland skrev:
Men Lillebror kan ju vara en mammig typ också. Klappa honom ganska hårt så som beskrivet tidigare men även på nacken kan fungera. Titta på hur katter pysslar med varandra.
Katten har en intressant variant som väcker hela huset. Om jag går på toaletten på natten kan Katten ibland få för sig att kliva upp en stund. Han sätter sig sedan framför Gråa Hunden som sover i fotänden på sängen och tittar så hårt på Gråa Hunden att denne vaknar och skriker av fasa. När alla vaknat av detta illtjut kan Katten gå och lägga sig i min famn i gen.FredrikR skrev:
Så det är verkligen en avvägning varje gång, huruvida jag ska hålla mig eller inte.
Den första katt jag hade gjorde lika.MariaiÖstergötland skrev:Hjälp mig nu, kära kattexperter! Det som från början var gulligt med vår kattunge går mig nu på nerverna. Han "snuttar" och trampar med klorna på mig hela nätterna, timmar i sträck, så jag får inte sova. 😢 Jag lyfter ner honom på golvet, men innan jag lagt ner huvudet på kudden är han där igen. Jag kan göra detta 40 ggr, han ger sig inte.
Tips tack!
Och det berodde med stor sannolikhet på att hon togs för tidigt, jag minns idag inte riktigt hur många veckor hon var, men det var då inte 12-13 veckor i alla fall.
Jag tror inte man hade lika bra koll på den tiden, utan det kördes nog i viss mån med hundvalpars 8 veckor.
Men beteendet avtog ju dock sakta med tiden.
Dags för KBT(kognitiv beteende terapi), men inte för katten…MariaiÖstergötland skrev:Hjälp mig nu, kära kattexperter! Det som från början var gulligt med vår kattunge går mig nu på nerverna. Han "snuttar" och trampar med klorna på mig hela nätterna, timmar i sträck, så jag får inte sova. 😢 Jag lyfter ner honom på golvet, men innan jag lagt ner huvudet på kudden är han där igen. Jag kan göra detta 40 ggr, han ger sig inte.
Tips tack!
Sluta irritera dig på kissens beteende. Inbilla dig att du tycker om det eller åtminstone ignorera det eller tänk på något annat. Var tacksam att kissen tycker om dig och gör som andra redan beskrivit i tråden, dvs se till stt kissen trivs så somnar han snart, och du med.
Jag hade en bekant med en vuxen hankatt som aldrig slutade snutta på mattes/husses öronsnibb när han skulle sova eller blev upplockat i famnen, men han gjorde det bara en stund, som en slags vänlig gest. De sa att han miste sin mamma tidigt och att snuttandet var pga det.
Happy life, happy cat !
Tänka på nåt annat kl 3-6 på natten är ju svårt, men jag hör dig. Tack för tips! 😬S SusoDus skrev:Dags för KBT(kognitiv beteende terapi), men inte för katten…
Sluta irritera dig på kissens beteende. Inbilla dig att du tycker om det eller åtminstone ignorera det eller tänk på något annat. Var tacksam att kissen tycker om dig och gör som andra redan beskrivit i tråden, dvs se till stt kissen trivs så somnar han snart, och du med.
Jag hade en bekant med en vuxen hankatt som aldrig slutade snutta på mattes/husses öronsnibb när han skulle sova eller blev upplockat i famnen, men han gjorde det bara en stund, som en slags vänlig gest. De sa att han miste sin mamma tidigt och att snuttandet var pga det.
Happy life, happy cat !
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jaa.. husse blir avundsjuk!Mikael_L skrev:
Hm.. inte på katten dock.. på mig? 😳🤔 han vill att katten kommer och gör så på honom.. (han måste ”kattnappa” katten för o få mysa)
Jag säger att honom att han har ingen ”tutthylla” … till katten o hänga på.. haha (katten använder dem som stöd när han vill hänga över min Axel/arm och mysa)
Tyvärr föll han inte i sömn så snabbt som du beskrev, men imorse när han väckte mig 04.20 försökte jag ändå stryka honom över huvudet, pussade honom och la honom vänligt men bestämt jämte mig. Fick göra om det några gånger, men det kändes som att han tillslut lugnade sig. Han hoppade också ner självmant en stund och kom tillbaka.4774 skrev:
Oj så mycket energi din lilla snuttis har. Ja att ha kattungar kräver onekligen en det energi av oss ocå 😄. Men upprepa proceduren varje kväll vid läggdags ett tag så kommer det nog gå bättre. Förstår att du är trött. Själv kan jag inte ens sova om jag inte har minst en katt i sängen 😉MariaiÖstergötland skrev:Tyvärr föll han inte i sömn så snabbt som du beskrev, men imorse när han väckte mig 04.20 försökte jag ändå stryka honom över huvudet, pussade honom och la honom vänligt men bestämt jämte mig. Fick göra om det några gånger, men det kändes som att han tillslut lugnade sig. Han hoppade också ner självmant en stund och kom tillbaka.