Jag brukar be butiken öppna kartongen så att jag kan se om det är mycket frost eller frostbränna på bitarna. Har skickat tillbaka lådor en par gånger faktiskt men inte haft några magsjukeutbrott som väl är.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Ojdå! Inte bra. Tre olika tillfällen så var det antagligen inte samma batch heller. Får kanske omvärdera...
Man kan väl nästan märka om den varit dåligt hanterad, då brukar det vara en massa frost i påsen, eller?
Första gången hade vi nog missat om det varit frost och tecken på att den varit tinad, men inte de andra två gångerna när man blivit lite mer vaksam. Det var några år sedan (3 kanske) så vad det nu var som orsakade det kanske är löst och aldrig händer igen, men det skulle mycket till innan jag vågade mig på fryst färskfoder igen. Om det funkat bra för er så vill jag inte alls skrämma er att byta bort det, men om det skulle dyka upp en oförklarlig magsjuka så kanske det kan vara värt att ha i minnet 🙂

En av kompisarna jag nämnde i förra inlägget var tvungen att åka in till veterinären för att vätska upp sin 19-veckors kattunge som fick en sån magsjuka som de misstänkte kom från mushen, det har verkligen varit totaltömning åt alla håll när de blivit dåliga 😕
 
  • Ledsen
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Första gången hade vi nog missat om det varit frost och tecken på att den varit tinad, men inte de andra två gångerna när man blivit lite mer vaksam. Det var några år sedan (3 kanske) så vad det nu var som orsakade det kanske är löst och aldrig händer igen, men det skulle mycket till innan jag vågade mig på fryst färskfoder igen. Om det funkat bra för er så vill jag inte alls skrämma er att byta bort det, men om det skulle dyka upp en oförklarlig magsjuka så kanske det kan vara värt att ha i minnet 🙂

En av kompisarna jag nämnde i förra inlägget var tvungen att åka in till veterinären för att vätska upp sin 19-veckors kattunge som fick en sån magsjuka som de misstänkte kom från mushen, det har verkligen varit totaltömning åt alla håll när de blivit dåliga 😕
Detta ska jag verkligen vara observant på, tack för info.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
4774
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
[bild]
Va???? Det är väl klart du vet vad varenda mjau
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Har ni nåt förslag på foder att testa om katten har små sår vid tinningarna, och veterinären säger att man kan testa att byta foder? Vi ger sedan 1 år tillbaka Bozita grainfree torrfoder.
Torde inte veterinären kunna ge dig tips/förslag på bra foder? De gånger jag har, eller snarare, katten har haft allergiska eller njursten problem så har alltid veterinären gett mig ett exakt foder för det. Fungerar inte alla veterinärer så? De är väl till för att läka, inte bara ställa diagnos. Att katten inte pga uppenbar (rännskita) orsak inte tål maten är ju inte svårare diagnosställning än om vi själva gång på gång äter samma sak med samma resultat (rännskita). Så jag skulle kontakta veterinären igen och fråga denna om vad den anser är bäst för din kisse. Annars kan du ju testa allt men kissen blir bara sänre i värsta fall. ♥️
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack för tips! Vart hittar jag detta? Nätet? Är Doris konstarerat allergisk mot något och hur upptäckte ni isåfall det?
Hon har IBD, överkänslig mage och tål inte fågelprotein mm. Det konstaterades av veterinär på djursjukhuset genom uteslutningsmetoden efter att hon blev sjuk, kräktes och inte ville äta. Då fick hon börja med kortison och bara äta hypoallergenic foder där proteinet är sönderslaget (om jag förstod det rätt). Sedan får hon äta protein som hon aldrig hade ätit innan hon blev sjuk, vilket var lamm och lax. Hon får också äta kokt torsk, som tur är. Det är tydligen väldigt milt.

Veterinären sa att vad det än står på paketet på vanlig kattmat, som fisk, lax eller biff, så är det ändå nästan bara kyckling. De får i sig enormt mycket kyckling så det är inte så konstigt att de blir överkänsliga.

Jag köper maten på nätet. Den finns också i djursjukhusets butik här i Lund.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Det har sagts av någon här i forumet att färskfoder (köpes fryst)
är det bästa man kan ge om man vill ha en frisk och långlivad katt.

Blev tipsad om en sort som heter Mush och som jag hittade på Granngården
i tre olika smaker i bekväma portionsbitar.
Gustav tyckte verkligen om dem alla tre, efter jag rört ut dem i lite vatten
såsom han alltid vill ha sitt blötfoder.
Nu har den butiken lagt ner och jag får leta vidare.
Minns inte märket.. men sist jag var inne på Arken Zoo hade de flera frysdiskar med "fryst färsktfoder" till både katt och hund. Kan ju vara värt o kolla om de har i närheten av dig.. om du letar menar jag :)
 
Person klappar en grå och vit katt inne, nära ett fönster med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grå och vit katt sitter inne, tittar ut, mönstrad kudde, träd, ljus dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grå och vit katt inne, ser ned, rosa halsband, blommig kudde, fönster, gröna växter, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gråvit katt klappas utomhus, trädgård i suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finaste man har sätter man på bordet? .. eller hur var det nu?

Lite pausmys iaf.. 😻
 
  • Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 11 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det finaste man har sätter man på bordet? .. eller hur var det nu?
Sätter sig på bordet var det.
 
  • Haha
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Sätter sig på bordet var det.
Ja just det, dumt uttryckt av mig.. kungen satte sig själv där så tjänarinnan (som oftast är ganska trög..) kunde killa honom under hakan o bakom öronen.. o torka lite dreggel :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
4774
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Det finaste man har sätter man på bordet? .. eller hur var det nu?

Lite pausmys iaf.. 😻
Precis 😄 och gör man inte det själv så gör det finaste det själv 😂
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Minns inte märket.. men sist jag var inne på Arken Zoo hade de flera frysdiskar med "fryst färsktfoder" till både katt och hund. Kan ju vara värt o kolla om de har i närheten av dig.. om du letar menar jag :)
Haha, till Arken Zoo är det runt 10 mil så det blir sällan av!
Bor på landet men har andra köpställen på mellan 1,5 - 5 mil bort bara...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Angående var katter ligger: testa att tejpa upp en ruta med maskeringstejp på golvet....
Det provade jag, funkade inte på mina två missar. Visserligen använde jag maskeringstejp..
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Imorgon får vi möjlighet att adoptera två fyrfotingar, otroligt nog så är båda halvsyskon till vår Rocco.
Det "stora" problemet nu är nog Sally som troligen kommer bli skitsur nu när det kommer två småttingar.
Så nu är det lite svårt att fokusera på jobbet...
 
  • Älska
  • Gilla
  • Wow
4774 och 6 till
  • Laddar…
Seriebild, "Viktiga kattjobb": katt ledsagar människa mellan badrum och sovrum, humoristiskt som "passage chaperone".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Per Eskilsson och 13 till
  • Laddar…
E
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Stämmer så bra här, får aldrig på toaletten själv men inte visste jag att det berodde på dåligt lokalsinne! 😂
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.