1 074 621 läst · 12 933 svar
1075k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Ja.. de är ointresserade av kungligheterna.. vilket kungligheterna inte alls förstår.. det måste ju vara nått fel på dessa homans.. och man måste visa dem hur fin, värdig, duktig och allsmäktig man är..MariaiÖstergötland skrev:
.. eftersom de inte verkar fatta det själva!
😇
Har ni nåt förslag på foder att testa om katten har små sår vid tinningarna, och veterinären säger att man kan testa att byta foder? Vi ger sedan 1 år tillbaka Bozita grainfree torrfoder.
Jag hade misstänkt födoämnesallergi, konstigt att veterinären inte nämnde det? En katt blev överkänslig mot fiskprotein och det var ett elände att hitta något han kunde äta. Tydligen en rätt vanlig allergi.MariaiÖstergötland skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 890 inlägg
Tror du inte det var det veterinären menade när hon sa att man kan testa att byta foder? Finns det inte fiskfria kattfoder? Eller varför var det svårt att hitta nåt att äta?
E Elektra skrev:
En kompis har en katt som är allergisk mot flera olika köttprotein och som inte riktigt funkade på hypoallergenic-foder heller. Hon brukar ge deras kisse hills d/d som är baserat på anka, vilket funkar bra på honom. Hon testade en sväng att ge honom foder baserat på insektsprotein, men se det passade inte herrn! Han fick inga allergiska problem, men tydligen var det så äckligt att han tokvägrade att äta den maten efter typ 3 veckor 😆
Det har sagts av någon här i forumet att färskfoder (köpes fryst)MariaiÖstergötland skrev:
är det bästa man kan ge om man vill ha en frisk och långlivad katt.
Blev tipsad om en sort som heter Mush och som jag hittade på Granngården
i tre olika smaker i bekväma portionsbitar.
Gustav tyckte verkligen om dem alla tre, efter jag rört ut dem i lite vatten
såsom han alltid vill ha sitt blötfoder.
Nu har den butiken lagt ner och jag får leta vidare.
Det finns/fanns fiskprotein i skrämmande mycket olika sorters kattmat. Nu är det länge sedan men Agria ersatte både pricktest och blodprover vid allergiutredningen. Tyvärr kom det fler allergier och sedan även astma som ledde till att det lilla livet inte fick bli så många år äldre.MariaiÖstergötland skrev:
Testa med att byta till något allergifoder men enklast hade ju varit att göra en utredning och ta reda på om det är en allergi och isf mot vad.
Där skulle jag vilja vifta lite med ett varningens finger. Vi gav våra katter Mush tidigare, men efter att katterna vid tre olika tillfällen fått ordentlig "magsjuka" så bestämde vi oss för att det inte var värt det. Den äldsta katten ville inte äta Mush utan åt traditionellt foder, och alla gångerna höll han sig frisk fast de andra både kräktes och hade diarré. Vi var väldigt noga med fryskedjan och hygien i hanteringen, så antingen kom det via fabriken eller så hade maten tinat under transporten innan den landat i butiken.D dicliff skrev:Det har sagts av någon här i forumet att färskfoder (köpes fryst)
är det bästa man kan ge om man vill ha en frisk och långlivad katt.
Blev tipsad om en sort som heter Mush och som jag hittade på Granngården
i tre olika smaker i bekväma portionsbitar.
Gustav tyckte verkligen om dem alla tre, efter jag rört ut dem i lite vatten
såsom han alltid vill ha sitt blötfoder.
Nu har den butiken lagt ner och jag får leta vidare.
Jag har två vänner som har upplevt samma sak, så det verkar inte vara helt ovanligt tyvärr. I teorin gillar jag tanken på färskfoder, men enligt min erfarenhet så finns det för stora risker med det.
Eftersom katter gillar när man undviker dem, så gillar de personer som är rädda, allergiska eller inte gillar katter. Medan personer som ÄLSKAR katter och rusar fram och vill kela är hotfulla. Så be dina allergiska vänner att bete sig som om de avgudar dem och helst vill äta upp dem så får de vara ifred 😄MariaiÖstergötland skrev:
Ojdå! Inte bra. Tre olika tillfällen så var det antagligen inte samma batch heller. Får kanske omvärdera...Jumos skrev:Där skulle jag vilja vifta lite med ett varningens finger. Vi gav våra katter Mush tidigare, men efter att katterna vid tre olika tillfällen fått ordentlig "magsjuka" så bestämde vi oss för att det inte var värt det. Den äldsta katten ville inte äta Mush utan åt traditionellt foder, och alla gångerna höll han sig frisk fast de andra både kräktes och hade diarré. Vi var väldigt noga med fryskedjan och hygien i hanteringen, så antingen kom det via fabriken eller så hade maten tinat under transporten innan den landat i butiken.
Jag har två vänner som har upplevt samma sak, så det verkar inte vara helt ovanligt tyvärr. I teorin gillar jag tanken på färskfoder, men enligt min erfarenhet så finns det för stora risker med det.
Man kan väl nästan märka om den varit dåligt hanterad, då brukar det vara en massa frost i påsen, eller?