Maria T Maria T skrev:
Efter att några vänner haft problem med sina siameser och britter så tänkte jag lite så, att det kanske hänger på aveln. Sen fick jag överta en sen flera år svårt traumatiserad katt (regelrätt illa behandlad, inte av ägaren men av hemtjänst då ägaren var i behov av det) - en långhårig blandras som är den mysigaste katt vi haft trots en del del rädsla och förtroendehetsproblem. Tyvärr blev hon hos oss endast drygt 3 år p g a sjukdom.

Nu vet jag inte om jag tänker på "sönderavel" annat än att vissa katter (och hundar) har näst intill ingen nos, andra har typade öron som gör att de får infektioner och sen finns det, inte i Sverige vad jag vet, raser med korta ben som gör att många får problem med ryggraden, kan inte föda naturligt osv.
Sverige är nog hyfsat bra på att ha förbjudit de värsta avarterna av " sönderavel". Sedan är det ju omöjligt att totalt kontrollera dåliga uppfödare som avlar på dåliga, för nära, genpooler.... Men hoppningsvis dör de ut automatiskt då det blir för många klagomål och ingen längre köper från de katterierna
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J
Maria T Maria T skrev:
Kände inte till att detta alternativ fanns, kanske beror lite på om veterinären är fyrkantig i sitt tänkande eller villig, kunnig, att testa annat. Betydlig skillnad med "olycka" 4-6 ggr/år mot nästan varje dag.
Rent logiskt kan såklart våra husdjur bli oroliga och deprimerade, motsatsen vore mer konstig.
Jag hade inte stött på det alls då jag googlade. Tog Zorro till veterinären för att utesluta sjukdom, så det var en glad överraskning att få reda på att alternativet fanns. Börjar det igen så kör vi samma sak men kanske längre tid i lägre dos.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag hade inte stött på det alls då jag googlade. Tog Zorro till veterinären för att utesluta sjukdom, så det var en glad överraskning att få reda på att alternativet fanns. Börjar det igen så kör vi samma sak men kanske längre tid i lägre dos.
Buspiron?
 
J
Jumos Jumos skrev:
Buspiron?
Fluoxetin. SSRI vid depression mm hos människor.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Tecknad serie, kärleksfull katt, morgon kramar, mattid, kärlek förvandlas till likgiltighet efter maten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
SusoDus och 8 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Katten har kissat två gånger i soffan sedan vi kom hem. Måste ju vara demonstration att vi varit borta två veckor eller vad säger ni andra. Hur motverkar man sådant beteende isåfall.
Typisk demonstration. Finns flera lösningar.
Några tips:
Feliway sprider lukten av trygghet.
Folie på de ställen katten kan tänkas kissa olämpligt, de gillar inte att gå på det.
Begränsa ytan (stäng till rum där det är helt olämpligt att kissa) och kela extra mycket.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Typisk demonstration. Finns flera lösningar.
Några tips:
Feliway sprider lukten av trygghet.
Folie på de ställen katten kan tänkas kissa olämpligt, de gillar inte att gå på det.
Begränsa ytan (stäng till rum där det är helt olämpligt att kissa) och kela extra mycket.
Är det denna du menar? Den har vi använt men verkar inte riktigt fungera.

En hand håller en Feliway Classic flaska mot en suddig naturlig bakgrund. Flaskan verkar vara för katter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maria T
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Den har jag också testat, funkade bra på Doris. Obs börja med Classic. De har flera varianter och den som är starkast blir hon helt utslagen av.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En grå kattunge med stora ögon står på ett trägolv inomhus vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grå kattunge sittandes på träpall inne, bredvid krukväxt och fönster med gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laban har landat! Doris morrar och fräser mot honom, men vi har gjort tappra försök idag att få dem att bli vänner. Alla tips på hur man kan få dem att gilla varandra mottages tacksamt :)
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 18 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

[bild]

Laban har landat! Doris morrar och fräser mot honom, men vi har gjort tappra försök idag att få dem att bli vänner. Alla tips på hur man kan få dem att bli kompisar mottages tacksamt :)

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
På Youtube fnns säkert massa avsnitt " MyCatfromHell" med Jackson Galaxy där introduktion av katter beskrivs. Kontentan är det tar tid och tålamod, katter är ju som de är och det är omöjligt att förutse hur olika individer reagerar
 
  • Älska
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
4774
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

[bild]

Laban har landat! Doris morrar och fräser mot honom, men vi har gjort tappra försök idag att få dem att bli vänner. Alla tips på hur man kan få dem att gilla varandra mottages tacksamt :)
Sitt gärna på golvet och prata gulligt med dem båda tills de hoppar upp i knät på dig. Då kan du lugnt lägga en hand på varje att gosa med. När de båda känner att de får lika mycket uppmärksamhet så går det mycket lättare . Ha båda i famnen och liknande. Det har alltid fungerat för mig iaf 😃.
 
  • Älska
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Alla tips på hur man kan få dem att gilla varandra mottages tacksamt :)
Tid. Sen är det faktiskt inte som säger att dom någonsin kommer bli vänner, eller att dom öht behöver vara vänner. Så länge dom inte är elaka mot varandra och visar hyffsad respekt så kan man väl inte begära så mycket mer tycker jag :) Vi simpla människor är ju likadana, vi kommer inte överrens med allt och alla, men kan ändå respektera varandra. Vi blir inte vänner med någon bara för att någon annan säger att vi SKA vara vänner.

Åldersskillnad har en rätt stor betydelse också. Kattungar och ungkatter brukar ha det svårare att bli accepterade i ett hem med äldre lagom griniga katter :)

Sen är det såklart viktigt att man behandlar alla kissar lika. Inte ger nykomligen mer uppmärksamhet än gamlingen, ger dom samma regler osv(dvs, inge "kattungen får vara på bordet men inte den andra katten" eller liknande).

Pärla och Elize har accepterat Zimba nu, men vänner kan jag inte påstå att dom är... Det är mer "håll dig på ditt avstånd så håller jag mig på mitt"... Wiira däremot accepterar inte Zimba öht., där fräses och morras det hela tiden.. Sen kan jag väl inte påstå att Zimba underlättar saken genom att retas med Wiira heller men... 😛 Plus att Wiira är absolut den mest svartsjuka katt jag någonsin sett 😅 T om mot Pärla och Elize, som hon levt med istortsett hela livet(snart 9 år). Och just det, Pärla och Elize är inte heller vänner, och dom är inne på sitt 10onde år tillsammans nu. Men dom respekterar varandra, för det mesta iaf.

Så.. Ge det tid, pyssla om båda kissarna lika mycket, så kommer det nog gå bra :)

edit: Det absolut sämsta du kan göra är att tvinga dom på varandra. Låt dom sköta den delen själva tills dom hittar sina nya platser. Det är iaf vad jag anser :)
 
  • Gilla
  • Älska
Jonobe och 7 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

[bild]

Laban har landat! Doris morrar och fräser mot honom, men vi har gjort tappra försök idag att få dem att bli vänner. Alla tips på hur man kan få dem att gilla varandra mottages tacksamt :)
Viktigast är att bara låta dem vara, samt att ägna mest tid åt Doris!
Låt henne veta att det är hennes hem och att hon är mest älskad!

Kattungen känner er inte än, så han märker inte att ni inte bryr er om honom, tvärtom tycker han förmodligen att det är rätt trevligt att inte bli "attackerad" av än så länge okända människor.

Om ni lämnar dem själva hemma kan det vara säkrast att stänga en dörr mellan dem.
Stäng gärna de flesta dörrar i början och utöka ytan Laban får vara på efter några dagar, så att han helt säkert vet var kattlådan är, annars finns det risk för "fel", både för att kattungen inte riktigt hittar lådan och pga stress i okänd miljö.
 
  • Älska
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för mycket bra tips, det uppskattas (y)

Ja, Doris är en känslig katt så vi ska satsa då på att ta extra mycket hand om henne. Laban har hittills varit väldigt enkel och kelig. Han har legat bredvid mig nu i två nätter och han spinner så fort man petar på honom, kommer direkt och lägger sig bredvid i soffan.
 
  • Gilla
  • Älska
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.