1 065 539 läst · 12 873 svar
1066k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Bodde hos mina päron (Han kissa i soffan där också). Vi använder en produkt från arken som neutraliserar kisset istället för att dölja doften. Minns inte vad den heter, en svart sprayflaska. Som man dammsuger bort efter den torkat. Han har kissat förr tex efter att han var bortsprungen 10 dagar. Men sedan dess har det inte skett. Han kissade även som nyinflyttad kattbäbisMaria T skrev:Har katten varit på kattpensionat eller inackorderad hos vän/familj? Om han varit på pensionat så skulle jag överväga annat sätt att lösa det nästa gång ni reser.
De tips jag själv fått genom åren:
Ha om möjligt två toalådor.
Rengör stället där han kissat noga men använd inte starkt doftande rengöringsmedel då risken finns att han vill "pinka över doften" (jämför hanhundar som alltid vill markera med sin egen doft där en annan jycke kissat).
Om det är samma ställe hela tiden - om det är görligt, stäng dörren till det rummet.
Två hjälpmedel jag kan tipsa om är Feliway [länk] samt en spray som doftar starkt av citron (minns inte namnet, finns bl a på Arken zoo) men om du själv eller annan familjemedlem är allergisk rekommenderar jag den inte, jag började toknysa av den.
Hoppas att det är snabbt övergående för då är roligast en missnöjesgrej. Fortsätter det skulle jag absoluta ta med till veterinär och kolla för urinsten.
Och skrik aldrig eller bestraffa katten!
Vår Zorro fick ju äta antidepressiv medicinering för människor i 8 veckor mot urinmarkering. Det fungerade jättebra under behandlingen, men beteendet har kommit tillbaka sen han har slutat men med någon olycka var 2-3 månad jämfört med dagligen som innan vi startade. Det började ju för oss också efter att vi varit bortresta. Så en 8 v-kur kan fungera för att bryta ett dåligt beteende som blivit en vana.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Trist undrar hur man motverka det långsiktigtJ Jonobe skrev:Vår Zorro fick ju äta antidepressiv medicinering för människor i 8 veckor mot urinmarkering. Det fungerade jättebra under behandlingen, men beteendet har kommit tillbaka sen han har slutat men med någon olycka var 2-3 månad jämfört med dagligen som innan vi startade. Det började ju för oss också efter att vi varit bortresta. Så en 8 v-kur kan fungera för att bryta ett dåligt beteende som blivit en vana.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Zorro är ju lite störd, och vi får acceptera att någon olycka händer ibland vilket var målet med behandlingen. Men hade inte behandlingen fungerat så hade vi ju blivit tvungna att avliva honom så vi är nöjda ändå.AndersMalmgren skrev:
Nu ska vi åka bort 2 v om en månad så vi får se hur det går då. Våra katter bor ändå hemma då vi är bortresta, min mor brukar komma och bo hos dem större delen av tiden.
Kissa i soffan och sängen är väl tyvärr en typisk stressreaktion. När våra gjorde på detta sättet efter att de hade varit borta på kattpassning så la vi ut kissmadrasskydd som man har till små barn på de ställen som de protesterade på. Sedan ställde vi ut flera lådor varav en i direkt närheten av ställena, man fick kliva över kattlådan för att sätta sig i soffan 🤪. Lådan flyttades sedan litegrann närmare och närmare lite mer traditionella ställen att ha en kattlåda på. Katterna följde efter lådan men det var inte mycket förflyttning per dag. Detta hjälpte för oss.
Nu för tiden så har de faktiskt slutat med att bete sig på detta sättet. Förutom en gång då vi lämnade de hemma själva över natten. Då möttes vi av 2 stycken enorma bajskorvar!!! mitt i vår säng. De riktigt lyste där de låg i mitten på de vita täckena.
Nu för tiden så har de faktiskt slutat med att bete sig på detta sättet. Förutom en gång då vi lämnade de hemma själva över natten. Då möttes vi av 2 stycken enorma bajskorvar!!! mitt i vår säng. De riktigt lyste där de låg i mitten på de vita täckena.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Kände inte till att detta alternativ fanns, kanske beror lite på om veterinären är fyrkantig i sitt tänkande eller villig, kunnig, att testa annat. Betydlig skillnad med "olycka" 4-6 ggr/år mot nästan varje dag.J Jonobe skrev:Vår Zorro fick ju äta antidepressiv medicinering för människor i 8 veckor mot urinmarkering. Det fungerade jättebra under behandlingen, men beteendet har kommit tillbaka sen han har slutat men med någon olycka var 2-3 månad jämfört med dagligen som innan vi startade. Det började ju för oss också efter att vi varit bortresta. Så en 8 v-kur kan fungera för att bryta ett dåligt beteende som blivit en vana.
Rent logiskt kan såklart våra husdjur bli oroliga och deprimerade, motsatsen vore mer konstig.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Vår katt är nog lite lätt störd också, kullens mistingJ Jonobe skrev:Zorro är ju lite störd, och vi får acceptera att någon olycka händer ibland vilket var målet med behandlingen. Men hade inte behandlingen fungerat så hade vi ju blivit tvungna att avliva honom så vi är nöjda ändå.
Nu ska vi åka bort 2 v om en månad så vi får se hur det går då. Våra katter bor ändå hemma då vi är bortresta, min mor brukar komma och bo hos dem större delen av tiden.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Inte bara av ondo.. 🥰AndersMalmgren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Efter att några vänner haft problem med sina siameser och britter så tänkte jag lite så, att det kanske hänger på aveln. Sen fick jag överta en sen flera år svårt traumatiserad katt (regelrätt illa behandlad, inte av ägaren men av hemtjänst då ägaren var i behov av det) - en långhårig blandras som är den mysigaste katt vi haft trots en del del rädsla och förtroendehetsproblem. Tyvärr blev hon hos oss endast drygt 3 år p g a sjukdom.
Nu vet jag inte om jag tänker på "sönderavel" annat än att vissa katter (och hundar) har näst intill ingen nos, andra har typade öron som gör att de får infektioner och sen finns det, inte i Sverige vad jag vet, raser med korta ben som gör att många får problem med ryggraden, kan inte föda naturligt osv.
Nu vet jag inte om jag tänker på "sönderavel" annat än att vissa katter (och hundar) har näst intill ingen nos, andra har typade öron som gör att de får infektioner och sen finns det, inte i Sverige vad jag vet, raser med korta ben som gör att många får problem med ryggraden, kan inte föda naturligt osv.